W sumie dla kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi powstać musi łącznie ok. 30 tys. żelbetowych elementów obudowy. Ich produkcją zajmie się firma Pekabex, która na potrzeby łódzkiego kontraktu znacznie rozbudowała zakłady w Mszczonowie. Produkcja ma ruszyć na początku września. Dziennie z fabryki do Łodzi będzie wyruszać ok. 56 transportów z tubingami.
W Łodzi trwają przygotowania do rozpoczęcia drążenia tuneli w ramach linii średnicowej, która ma połączyć Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Żabieńcem. Powstać ma 3 km tunelu dwutorowego oraz cztery odcinki tuneli jednotorowych o łącznej długości 4,5 km. Do ich drążenia będą wykorzystywane dwie tarcze TBM – większa, o średnicy 13,04 m i masie 1560 ton oraz mniejsza, o średnicy 8,76 m i masie 650 ton. Jak informowaliśmy, rozruch tarcz
zaplanowany jest na IV kwartał tego roku.
Obudowę tuneli będą stanowiły żelbetowe pierścienie. Ich produkcją zajmie się firma Pekabex, z którą Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki – generalny wykonawca łódzkiego tunelu – zawarł umowę 11 maja 2020 r. Firma ta ma już spore doświadczenie – zajmowała się produkcją tubingów dla tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku, będącego pierwszym tunelem drogowym w Polsce, wykonanym przy użyciu tarczy TBM. Łącznie potrzeba było 7630 elementów. Pekabex wyprodukował też 6600 tubingów dla tunelu do oczyszczalni ścieków Czajka w Warszawie – pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM.
Skala produkcji dla łódzkiego tunelu średnicowego będzie znacznie większa. – Do wyprodukowania jest 16 400 elementów ringu o średnicy zewnętrznej 8,5m oraz 13 500 elementów dla ringu o średnicy 12,7 m. Łącznie dla prawie 30 000 elementów wylejemy 88 000 m3 betonu – mówi Michał Bors, dyrektor sprzedaży firmy z oddziału w Mszczonowie. Duży pierścień będzie składać się z ośmiu elementów – każdy o masie ok. 10 ton. Najmniejsza grubość jednego segmentu to 500 mm, a długość – 1600 mm. Natomiast mały pierścień to sześć segmentów plus tzw. klucz (mniejszy element, który domyka pierścień) – masa jednego segmentu to ok. 6 ton, a klucza to ok. 3 tony. Najmniejsza grubość jednego segmentu to 400 mm, a długość – 1500 mm.
Jak informuje Pekabex, w tej chwili trwają testy, szkolenia personelu, kalibracja maszyn i urządzeń, a także produkcja próbna. – Regularna produkcja jest zaplanowana od początku września – wskazuje Michał Bors. – Moce przerobowe to produkcja w systemie ciągłym 104 elementów na dobę (każda forma w ciągu doby jest wykorzystana dwa razy), co stanowi ok. 300 m3 betonu/dobę. Produkcja jest przewidziana na rok przez 5-6 dni w tygodniu – dodaje dyrektor.
Aby sprostać zadaniu Pekabex musiał niemal podwoić moce przerobowe swojej fabryki w Mszczonowie. – Spowodowało to konieczność przystosowania nowo wybudowanej hali produkcyjnej do zamontowania nowej linii produkcyjnej, magazynu dojrzewania oraz zorganizowania miejsca do przygotowania produkcji( tj. odrębnej zbrojarni). Została również wybudowana nowa nawa hali wyposażona w suwnice, która będzie stanowiła magazyn buforowy dla wyprodukowanych elementów – obiekt będzie mógł pomieścić trzymiesięczną produkcję prefabrykatów. Dla potrzeb produkcji zakład został wyposażony w nowoczesny odrębny węzeł betoniarski wraz z zapleczem magazynowym/ silosowym kruszyw i cementu tak, aby uniezależnić realizację kontraktu od bieżącej dzielność zakładu Grupy Pekabex w Mszczonowie – opisuje zmiany dyrektor Bors. Powierzchnia produkcyjna i magazynowa zwiększyła się o ok. 20 tys. m2. Ponadto przebudowano układ drogowy.
Tubingi będą dowożone do Łodzi transportem kołowym. – Przewidujemy auta normatywne (ładowność do 24 ton). Dla mniejszego tunelu tubingi będą zawożone po 3 lub 4 elementy (z kluczem, który jest mniejszym elementem), dla dużego tunelu – po dwa elementy na auto. Szacuje się, że konieczne będzie dostarczenie około 56 transportów na dobę – mówi dyrektor Bors.