Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie kupuje 6 autobusów… wodorowych, o długości 12 metrów. Pojazdy miałyby obsługiwać wszystkie linie przewoźnika, ale ich roczny przebieg nie przekroczy 26 tysięcy kilometrów.
MZK Wejherowo właśnie ogłosił przetarg na zakup sześciu autobusów 12-metrowych zasilanych wodorem. Będą to pierwsze tego typu pojazdy we flocie przewoźnika, który w ostatnim czasie inwestował w autobusy elektryczne. Zamawiający podał dokładną definicję kupowanych pojazdów:
“Autobus napędzany wodorem musi być pojazdem w rozumieniu art. 2 pkt 15 Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, (Dz.U.2021.110 t.j. z dnia 2021.01.18), oraz musi być napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym wykorzystującym do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w ogniwie (ach) paliwowym (ych) zainstalowanym w autobusie oraz z zabudowanego w autobusie magazynu energii elektrycznej. Zasilanie silnika elektrycznego z obu ww. źródeł energii może następować w zależności od potrzeb trakcyjnych autobusu: równolegle (jednocześnie) lub niezależnie od siebie. Zamontowany w autobusie napęd musi umożliwiać trakcję jazdy nie gorszą od trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla. W układzie napędowym autobusu silnik elektryczny musi być umieszczonym w podwoziu i współpracować za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym”.
W pełni niskopodłogowe autobusy, mieszczące co najmniej 73 pasażerów
Pojazdy mają mieć długość w przedziale 11,8-12,2 metra, maksymalną wysokość 3,45 metra oraz szerokość od 2,5 do 2,55 metra. Autobusy mają mieścić co najmniej 73 pasażerów, z czego minimum 28 na miejscach siedzących, choć MZK preferuje autobusy z jak największą liczbą miejsc siedzących.
Napęd autobusów zapewni elektryczny silnik centralny o mocy co najmniej 150 kW, który będzie zasilany energią elektryczną z magazynu energii lub tą wytworzoną przez ogniwo wodorowe. Pojazdy będą miały funkcję ograniczenia prędkości do 70 km/h oraz mechanizm rekuperacji energii.
Wodorowe ogniwo paliwowe ma być przystosowane do zasilania wodorem z magazynu wodoru o mocy co najmniej 60 kW. Magazyn wodoru ma mieścić minimum 1200 litrów, co ma umożliwić zmagazynowanie co najmniej 30 kilogramów wodoru. Maksymalny czas ładowania magazynu energii do pełna to 20 minut. Pojemność magazynu energii nie może być mniejsza niż 30 kW a on sam ma mieć możliwość ładowania poprzez złącze plug-in.
Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe, z podłogą na wysokości nie większej niż 34 centymetry nad ziemią. Podłoga będzie bezstopniowa, jednolita. Podróżni skorzystają z co najmniej 10 (lub minimum 8 podwójnych) portów USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy będą miały monitoring, klimatyzację, ogrzewanie, system dynamicznej informacji pasażerskiej, czy wreszcie kasowniki. Układ drzwi to 2:2:2, które będą otwierane do wnętrza autobusu.
Obsługa wszystkich linii. Małe, roczne przebiegi
Autobusy mają obsługiwać linie nr: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 701 oraz A, B, C, D, E, P, a więc wszystkich obsługiwanych przez przewoźnika. Jednocześnie MZK informuje, że średnioroczna przebieg jednego autobusu nie będzie większy niż… 26 tysięcy kilometrów. MZK wymaga, żeby autobusy pokonywały na jednym tankowaniu co najmniej 280 kilometrów przy pełnym obciążeniu oraz w każdych warunkach atmosferycznych.
MZK dofinansuje ten zakup środkami z programu Zielony Transport Publiczny. Termin realizacji umowy podzielono na pięć części. Pierwszy autobus ma zostać dostarczony do 31 grudnia przyszłego roku. Drugi oraz trzeci pojazd muszą dotrzeć do zamawiającego do 31 stycznia 2026 roku, a czwarty autobus do 28 lutego 2026 roku. Piąty pojazd zostanie dostarczony do 31 marca 2026 roku a ostatni do 30 kwietnia tego samego roku.
Jakie doświadczenie i punkty oceny?
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w okresie 3 ostatnich lat wykonał należycie dostawę co najmniej 1 (jednego) nowego wodorowego autobusu miejskiego.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 61%, okres gwarancji całopojazdowej - 8%, okres gwarancji na baterię trakcyjną - 4%, okres gwarancji na elektryczny układ napędowy - 4%, zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika - 10%, gwarancja na system klimatyzacji - 2% oraz wyposażenie pojazdu - 11%.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.