fot. UM WejherowoAutobus elektryczny we flocie MZK Wejherowo
MZK Wejherowo ogłosiło przetarg na dostarczenie 6 autobusów zasilanych wodorem. Zgłoszenia można było składać do 6 lutego. W odpowiedzi na konkurs pojawiła się tylko jedna oferta. Następnego dnia MZK ogłosiło wyniki i chwilę później zostały unieważnione...
Ogłoszony w grudniu minionego roku przetarg MZK Wejherowo będzie w przyszłości dla miasta chwilą przełomową. Przyczyna jest bardzo prosta – będą to pierwsze tutaj autobusy napędzane wodorem w historii. Przewoźnik ostatnio inwestował przede wszystkim w pojazdy elektryczne.
Otwarcie ofert
Termin składania ofert w przetargu minął z dniem 6 lutego i tego samego dnia MZK Wejherowo podało do informacji publicznej sporą część danych związanych z jedyną ofertą, która wpłynęła do MZK – od razu wyszczególniając wszystkie parametry, które potencjalny Wykonawca musiał zapewnić, aby być branym pod uwagę w konkursie. Zaznaczmy, że jest to dosyć rzadka praktyka, ale na pewno godna pochwały. Autorem jedynej oferty był Solaris, który wycenił swoje usługi na kwotę 17,688 milionów złotych netto.
Bezpośrednio przed otwarciem ofert MZK Wejherowo podało również kwotę, jaką ma zamiar przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Wynosi ona okrągłe 18 milionów złotych netto. Oznacza to, że Solaris mieści się w założonych przez spółkę wydatkach.
[AKTUALIZACJA] Następnie zdarzyło się coś zaskakującego. Dobę po otwarciu ofert MZK ogłosiło wybór oferty i dosłownie chwilę później opublikowało informację o unieważnieniu dokonanego wyboru i ponownym przeprowadzeniu oceny. Swoją decyzję uzasadniło następująco:
– Zamawiający unieważnia czynność wyboru najkorzystniejszej oferty Wykonawcy i przystępuje do powtórzenia czynności badania i oceny ofert zmierzającej do wyboru oferty najkorzystniejszej. Zamawiający podjął decyzję o powtórzeniu dokonanych przez siebie czynności uznając, iż podjęte uprzednio czynności są obarczone wadą. Zamawiający popełnił błąd wybierając najkorzystniejszą ofertę [...] stąd zachodzi konieczność unieważnienia dokonanego wyboru najkorzystniejszej oferty. Oferta złożona przez jednego z Wykonawców jest niekompletna, a Zamawiający zgodnie z zapisem SWZ nie wezwał wykonawcy do złożenia podmiotowych środków dowodowych. [...] Zamawiający jest zobowiązany do jej naprawienia dla zawarcia ważnej i niepodlegającej unieważnieniu umowy. Pozostawienie dokonanego wyboru najkorzystniejszej oferty nie pozwoliłoby zawrzeć ważnej umowy. [AKTUALIZACJA]
Wymagania techniczne przewoźnika
Przypomnijmy, że MZK Wejherowo wymaga, by dostarczone pojazdy były napędzone wyłącznie silnikiem elektrycznym wykorzystującym do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w ogniwach paliwowych zainstalowanych w autobusie oraz z zabudowanego w autobusie magazynu energii elektrycznej. Zasilanie silnika elektrycznego z obu ww. źródeł energii może następować w zależności od potrzeb trakcyjnych autobusu: równolegle (jednocześnie) lub niezależnie od siebie. Zamontowany w autobusie napęd musi umożliwiać trakcję jazdy nie gorszą od trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla. W układzie napędowym autobusu silnik elektryczny musi być umieszczonym w podwoziu i współpracować za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym.
Pojazdy mają mieć długość w przedziale od 11,8 do 12,2 metra, maksymalną wysokość 3,45 metra oraz szerokość od 2,5 do 2,55 metra. Powinny pomieścić co najmniej 73 pasażerów, z czego minimum 28 na miejscach siedzących.
Napęd autobusów zapewni elektryczny silnik centralny o mocy co najmniej 150 kW. Wodorowe ogniwo paliwowe ma być przystosowane do zasilania wodorem z magazynu wodoru o mocy co najmniej 60 kW. Magazyn wodoru ma mieścić minimum 1200 litrów, co ma umożliwić zmagazynowanie co najmniej 30 kilogramów wodoru. Maksymalny czas ładowania magazynu energii do pełna to 20 minut. Pojemność magazynu energii nie może być mniejsza niż 30 kW, a on sam ma mieć możliwość ładowania poprzez złącze plug-in.
Obsługa wszystkich linii. Małe, roczne przebiegi
Autobusy mają obsługiwać linie nr: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 701 oraz A, B, C, D, E, P, a więc wszystkich obsługiwanych przez przewoźnika. Jednocześnie MZK informuje, że średnioroczna przebieg jednego autobusu nie będzie większy niż… 26 tysięcy kilometrów. MZK wymaga, żeby autobusy pokonywały na jednym tankowaniu co najmniej 280 kilometrów przy pełnym obciążeniu oraz w każdych warunkach atmosferycznych.
MZK dofinansuje ten zakup środkami z programu Zielony Transport Publiczny. Termin realizacji umowy podzielono na pięć części. Pierwszy autobus ma zostać dostarczony do 31 grudnia przyszłego roku. Drugi oraz trzeci pojazd muszą dotrzeć do zamawiającego do 31 stycznia 2026 roku, a czwarty autobus do 28 lutego 2026 roku. Piąty pojazd zostanie dostarczony do 31 marca 2026 roku a ostatni do 30 kwietnia tego samego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.