Partner serwisu
Przestrzeń

Wiceprezydent Krakowa zapowiada starania o środki na (pre)metro

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wiceprezydent Krakowa zapowiada starania o środki na (pre)metro
mat. Andrzej Kulig
Andrzej Kulig, obecny wiceprezydent Krakowa, który zapowiedział start w wyborach samorządowych na prezydenta miasta, przedstawił plany rozwoju komunikacji publicznej. Jej trzon ma stanowić linia premetra, nazywana teraz metrem. Przy okazji poinformował o korzystnych ustaleniach ws. przesunięcia planowanej stacji w rejonie Starego Miasta.

Obecny prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski, nie będzie ubiegał się o reelekcję. Na swojego następcę „namaścił” wiceprezydenta Andrzeja Kuliga, który oczywiście musi przekonać do siebie potencjalnych wyborców. Jednym z tematów, który na pewno będzie rozpalać emocje, jest komunikacja publiczna, w tym podziemna. – Jednym z najważniejszych elementów naszego transportu zbiorowego ma być metro, które rozwiąże wiele problemów związanych z przemieszczaniem się na dużych odległościach – i to w sposób bezkolizyjny. To niezwykle ważne – mówi Andrzej Kulig.

Konferencję zorganizował pod Teatrem Bagatela, gdzie przez długi czas lokalizacja stacji (pre)metra była blokowana przez kolejnych wojewódzkich konserwatorów zabytków. – Nie mogliśmy się zgodzić z narzucaną nam koncepcją lokalizacji stacji na rogu ul. Rajskiej i Karmelickiej w okolicy parku Wisławy Szymborskiej. Nie byłoby to miejsce dogodne dla przesiadek. Ostatnie ustalenia z konserwatorem zabytków są dla nas dobre: usytuowania stacji metra pod tarczą skrzyżowania Karmelickiej, Podwala i Dunajewskiego – tak, by wyjścia znalazły się na każdej z tych ulic oraz ulicy Szewskiej – mówi Kulig.

Jak przypomina, budowa metra składa się z trzech etapów. Pierwszy obejmuje odcinek od ronda Młyńskiego do AGH i Piastowskiej. – Mamy tu odcinek tunelowy, drążony metodą górniczą, dzięki czemu nie sparaliżujemy miasta – mówi wiceprezydent. Kolejne etapy dotyczą budowy trasy od Piastowskiej do Bronowic na pograniczu Wielkiej Wsi oraz wzdłuż Krzesławickiej w kierunku ronda Młyńskiego.

Kulig deklaruje, że „zadba o pozyskanie zewnętrznych środków na rozpoczęcie budowy pierwszej linii metra w Krakowie, tak by jak najszybciej można było rozpocząć pierwsze prace budowlane”. – Największe natężenie mamy właśnie na kierunku wschód-zachód, ale zmiany związane z intensywną zabudową południa Krakowa sprawiają, że zaczynamy myśleć o koncepcji drugiej linii, która rozpoczynałaby się mniej więcej na Klinach i prowadziła w kierunku Centrum. To jedno z możliwych rozwiązań, które musi jednak być poprzedzone badaniami. To temat przyszły – wyjaśnia Kulig. Jak dodaje, jeden z wariantów zakłada przebieg pod Wisłą i Aleją Trzech Wieszczy i połączenie na wysokości Kamiennej z tramwajem / metrem.

Zapowiada też rozbudowę połączeń tramwajowych. Wymienia kilka zaawansowanych projektów: tramwaj do Złocienia i Przewozu, tramwaj do Rżąki (z możliwością wydłużenia do obrzeży Wieliczki), trasy Krowodrza Górka – Azory i Azory – Bronowice, tramwaj wzdłuż Piasta Kołodzieja. Jak dodaje, jest szansa, że w tym roku ruszy przetarg na budowę tramwaju do Azorów. Więcej o stanie przygotowania tras piszemy tutaj.

– Mamy białe plamy, które nie są dobrze skomunikowane. To rejony dawnych wsi, gdzie są wąskie ulice. Dzisiaj idziemy w kierunku stworzenia linii dowozowych z wykorzystaniem mniejszych pojazdów. Będziemy realizować to systematycznie – mówi Andrzej Kulig.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5