Jak poinformował Zarząd Transportu Miejskiego, w zeszłym roku odnotowano ponad 1,183 mld przejazdów. Stanowi to wzrost o prawie 40 mln osób względem roku 2017. Spadki odnotowali jedynie przewoźnicy SKM Warszawa i Koleje Mazowieckie w związku z uciążliwymi remontami.
Według szacunków w zeszłym roku transport w Warszawie i aglomeracji organizowany przez ZTM przewiózł dokładnie
1 183 861 117 pasażerów. Najwięcej, bo 51,4% podróżnych, skorzystało z komunikacji autobusowej (608,1 mln). To o 3%, czyli 17 mln podróżnych więcej niż w roku 2017. W sumie na ulice stolicy i aglomeracji wyjeżdża ok. 1800 autobusów MZA i prywatnych przewoźników, które obsługują 307 linii.
Z tramwajów skorzystało 286,5 mln podróżnych, co daje temu środkowi transportu udział w przewozach w wysokości 24,2%. Liczba podróżnych była większa o 17 mln większa względem 2017 r., co stanowi ok. 6-procentowy wzrost. Metro przewiozło 234,6 mln pasażerów, a udział kolei podziemnej wyniósł 19,8%. Pociągi metra przewiozły o blisko 10 mln pasażerów więcej, co stanowi ok. 4% wzrost.
Spadki odnotowano na kolei. SKM przewiozła 18,6 mln pasażerów, co daje jej 1,6-procentowy udział w liczbie przewiezionych pasażerów. W roku poprzednim było to ok. 23,1 mln podróżnych, co oznacza, ze SKM przewiozła o ok. 18% pasażerów mniej. Ze wspólnego biletu na KM i WKD skorzystało 35,7 mln podróżnych (ok. 3% wszystkich przejazdów). Koleje Mazowieckie w ramach wspólnego biletu przewiozły ok. 30,9 mln pasażerów (spadek o ok. 3% z 32 mln podróżnych). Te spadki to głównie efekt remontów – przede wszystkim na linii grodziskiej i otwockiej. WKD zanotowała natomiast 14% wzrost.
Jak przypomina ZTM, na zakup usług przewozowych w zeszłym roku przeznaczono ponad 2,6 mld zł. Przewoźnicy miejscy wykonali pracę przewozową na poziomie 234,4 mln wozokilometrów (MZA – 89,6 mln wzkm za 882,7 mln zł, TW – prawie 52,8 mln wzkm za 702,6 mln zł, Metro – 35,6 mln wzkm za 465,6 mln zł, SKM – 13,8 mln wzkm za 145,2 mln zł). Prywatni przewoźnicy autobusowi wykonali 36,5 mln wzkm za 236,7 mln zł. Koleje Mazowieckie i WKD w ramach wspólnego biletu wykonały 5,9 wzkm za 177 mln zł.
Wzrost liczy pasażerów ZTM przypisuje przede wszystkim zmianom taryfowym, w tym dotyczącym ułatwień w przejazdach do II strefy. Liczba pasażerów szacowana jest na bazie szeregu danych, dotyczących m.in. ze sprzedaży biletów, przyjętych tzw. współczynników przesiadkowości, urządzeń pomiarowych w części pojazdów. Statystycy ZTM przyjmują np. że na bilecie 20-minutowym wykonywany jest jeden przejazd, na dobowym średnio dwie podróże, a w przypadku 30-dniowego średnio niecałe dwie podróże w dni robocze. – Liczba pasażerów została oszacowana dokładnie w ten sam sposób, co w poprzednim roku. Mam nadzieję, że w przyszłości pasażerów będziemy w stanie po prostu fizycznie policzyć – mówi Wiesław Witek, dyrektor ZTM. Organizator komunikacji chwali się przy tym nowym narzędziem raportowo-analitycznym, tzw. systemem hurtowni danych. Umożliwia ona przetwarzanie dużych próbek danych. W ciągu kilku sekund możliwe jest uzyskanie danych dot. napełnienia pojazdów na konkretnej linii, stopnia napełnienia pojazdu po odjeździe z przystanku, liczby wejść na stację metra czy też porównania dot. sprzedaży biletów.