Postępuje modernizacja systemu reklam w warszawskim metrze. Teraz nowe ekrany pojawiają się w pociągach. Choć liczba nośników reklamowych pozostaje na zbliżonym poziomie, to istotnie zwiększa się liczba tych uciążliwych reklam: świecących, z dynamicznie zmieniającym się obrazem.
Nowym operatorem reklam w pociągach metra – tak jak na stacjach – jest firma Stroer. Zgodnie z zeszłorocznym przetargiem przedmiotem umowy są małoformatowe tablice (28 x 88 cm), ekrany LCD (min. 19 cali) – będące oficjalnie częścią podsystemu informacyjno-reklamowego wewnątrz wagonów oraz zewnętrzna powierzchnia wagonów.
Umowa obejmuje okres od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2026 r.
W wagonach zaczęły już pojawiać się nowe ekrany w przestrzeni nad siedzeniami i oknami. – Zgodnie ze złożoną ofertą i podpisaną umową w miejsce ramek statycznych zostaną docelowo zamieszczone wyświetlacze LCD – mówi Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego. Jednocześnie zapewnia, że liczba reklam „nie zmienia się” – świecące reklamy zastępują po prostu statyczne treści na plakatach.
Miesięczna kwota gwarantowana to 816 tys. zł (w tym 220,00 zł za jedną tablicę małoformatową, 200,00 zł za ekran LCD i 550 tys. zł za obklejenie wagonów). – Czynsz opłacany przez operatora systemu reklamowego jest niezależny od liczby faktycznie zamontowanych ekranów – zapewnia rzeczniczka. Pojawiają się pytania o zwiększony pobór energii. Jak wylicza Metro, bilans energetyczny systemu reklamowego – zgodnie z dokumentacją projektową – wygląda następująco: wagon Metropolis – 5,35A, wagon Inspiro – 4,45A, wagon Varsovia – 1,63A.
Nowe ekrany – choć gabarytowo zbliżone do starych płaskich nośników – są grubsze. To sprawia, że częściowo nachodzą na umieszczone prostopadle ekrany informacji pasażerskiej. Spółka pytana o ten fakt odpowiada, że „systemy reklamowe w pociągach nie zasłaniają ekranów z informacją pasażerską”.
Na razie nie wiadomo, kiedy zakończy się proces instalacji nowych nośników reklamowych w pociągach. – Zgodnie z przedstawionym przez operatora reklamy harmonogramem zakończenie prac powinno nastąpić 21 lipca 2024 r., jednakże termin ten nie został dotrzymany. Nowy harmonogram nie został jeszcze przedstawiony – wskazuje Bartoń. Poczekać trzeba też na reklamy w Skodach Varsowiach. – Nie rozpoczęto jeszcze eksploatacji nadzorowanej w pociągach Skoda. Po jej zakończeniu możliwe będzie zainstalowanie systemów reklamowych w wagonach – mówi Bartoń.
Nie wszystkim podróżnym podoba się postępująca reklamoza metra. Choć liczba nośników jest taka sama, to ich nowa forma jest znacznie agresywniejsza. Z głosami krytyki spotkała się też wcześniej przeprowadzona wymiana nośników reklamowych na stacjach.
Nowe są większe i znacznie bardziej uciążliwe z uwagi na emitowane światło. – Głosy pasażerów są zawsze brane pod uwagę, dla przykładu ekrany na ścianach zatorowych zostały przygaszone do 30% jasności, zaś na antresolach do poziomu 15% – twierdzi Bartoń.