Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wiedeń: Hulajnoga jak rower. Po ulicy i nie po chodniku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Wiedeń: Hulajnoga jak rower. Po ulicy i nie po chodniku
fot. WU
Elektryczne hulajnogi pojawiły się w Wiedniu przed rokiem. W stolicy Austrii pojawiły się podobne problemy, których doświadczamy teraz w Polsce. Miasto szybko wprowadziło swoje regulacje, a po niespełna roku znowelizowano też ustawę o prawie drogowym. – Hulajnogi elektryczne są traktowane jak rower. Zasady poruszania się obowiązują jak dla rowerzystów: nie wolno jeździć po chodnikach. Jeśli jest droga rowerowa, to użytkownicy elektrycznej hulajnogi mają z niej korzystać, jeśli nie ma wydzielonej infrastruktury, to muszą jechać po jezdni – mówi Iris Wrana z wydziału odpowiedzialnego za organizację ruchu w wiedeńskim magistracie.

Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: W Polsce mamy duży problem związany z hulajnogami elektrycznymi. Kilka firm w ramach tzw. hulajszeringu rzuciło na chodniki miast swoje urządzenia, nie ponosząc właściwie żadnych konsekwencji, a korzystanie z hulajnóg nie jest właściwie uregulowane w przepisach, co prowadzi do dziwnych interpretacji, jak zrównywanie użytkownika elektrycznej hulajnogi z pieszymi. Jak ta kwestia wygląda w Wiedniu?

Iris Wrana, kierownik działu komunikacji 46. Wydziału Wiedeńskiego Magistratu MA 46, odpowiedzialnego za organizację ruchu:
W mieście, które historycznie rozwijało się, przestrzeń jest ograniczona. W nowo budowanej dzielnicy można uwzględnić także nowe środki poruszania się, ale takiego komfortu w centrum miasta nie mamy. Nie możemy burzyć domu, by stworzyć więcej przestrzeni dla poruszania się, więc musimy ją podzielić. Jeśli pojawia się coś nowego, jak hulajnogi elektryczne (zwane po niemiecku e-skuterami), to dochodzi do tarć i niezbędne są odpowiednie regulacje.

Gdy rok temu pojawiły się firmy, oferujące e-skutery w Wiedniu, to od razu doświadczyliśmy szeregu problemów, np. związanych z tym, gdzie można odstawiać hulajnogi. Szybko skontaktowaliśmy się z tymi firmami i kwestia została uregulowana w rozporządzeniu miejskim. Zapadła decyzja, podjęta przez magistrat, że te hulajnogi elektryczne będą traktowane jak rower. Oznacza to, że przepisy dotyczące rowerzystów obowiązywały też użytkowników e-hulajnóg. Skutery elektryczne muszą być wyposażone w hamulce, światło, reflektory odblaskowe itp. Użytkownikom nie wolno jeździć po chodnikach. Hulajnoga elektryczna może zostać odstawiona na chodniku, jeśli zostanie pozostawione przejście o szerokości co najmniej 2,5 m.

Co więcej, w związku z tym, że pojawiło się wielu nowych oferentów, wprowadzono przepis, zgodnie z którym e-skutery muszą przejść certyfikację techniczną – tak jak w przypadku wypożyczanych rowerów, które nie mają stałych stacji.

Od niedawna kwestia elektrycznych hulajnóg jest uregulowana też w przepisach państwowych. Co one zmieniają?

W zasadzie wcześniej obowiązujące u nas rozwiązania zostały uwzględnione w przepisach państwowych. Mamy w ustawie o przepisach dotyczących ruchu drogowego – w ramach 31. nowelizacji – nowe regulacje, które weszły w życie od 1 czerwca 2019 r. Obowiązują one w całej Austrii, co jest istotne, bo wcześniej kraje związkowe wprowadzały różne rozwiązania.

Zgodnie z przepisami skutery elektryczne mogą poruszać się z maksymalną prędkością 25 km/h, a dopuszczalną moc określono na 600 W. Zasady poruszania się obowiązują jak dla rowerzystów: nie wolno jeździć po chodnikach. Jeśli jest droga rowerowa, to użytkownicy elektrycznej hulajnogi mają z niej korzystać, jeśli nie ma wydzielonej infrastruktury, to muszą jechać po jezdni. Nie wolno też w czasie jazdy rozmawiać przez telefon komórkowy. Obowiązuje również limit 0,8 promila alkoholu we krwi. Nie można więc pójść do restauracji, napić się wina i wrócić na hulajnodze do domu.

Jak rozwiązywany jest problem z nadmiarem hulajnóg czy ich pozostawianiem z nieodpowiednich miejscach?

Zgodnie z zasadami miasta każdy podmiot może oferować maksymalnie 1500 sztuk rowerów czy elektrycznych hulajnóg. Obecnie mamy sześć firm, które oferują 7,5 tys. hulajnóg. Na nasz rynek planują wejść kolejne trzy podmioty. Miejska agencja ds. mobilności jest upoważniona do kontaktu z firmami i przedstawia im warunki, które muszą być spełnione. Określono też jakie konsekwencje będą ponosiły firmy, jeśli hulajnogi będą pozostawiane w nieodpowiednich miejscach.

Procedura jest następująca: obywatel dzwoni do Stadtservice, czyli punktu kontaktowego miasta, i zgłasza np. hulajnogę, która przeszkadza w przejściu. Następnie Stadtservice kontaktuje się z odpowiednią firmą, by możliwe szybko rozwiązała problem. Miasto jest też upoważnione do usuwania hulajnóg i ich przechowania. Właściciel ponosi wszelkie koszty – tak jak w przypadku np. źle zaparkowanego samochodu, który jest odholowywany na specjalny plac postojowy.

Wiadomo jaki wpływ mają te hulajnogi na miejską mobilność?

Nie zostało to jeszcze zbadane, za krótki czas. Przeprowadzane są regularne analizy modal splitu – jako że e-skutery traktujemy jako rowery, trudno będzie to rozdzielić.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Mobilność

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Jakub Rösler 06 września 2021

Straż miejska (już) może wlepiać mandaty piratom na e-hulajnogach

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Jakub Rösler 24 sierpnia 2021

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Mobilność

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Jakub Rösler 06 września 2021

Straż miejska (już) może wlepiać mandaty piratom na e-hulajnogach

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Jakub Rösler 24 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5