Wiedeńskie zakłady Simensa pracują pełną parą. Obecnie trwa w nich produkcja kilku rodzajów pojazdów wśród których znajdują się m.in. wagony metra dla Monachium, Norymbergi, Rijadu, Bangkoku czy pojazdy systemu VAL dla Rennes.
Chociaż historia zakładów w Wiedniu sięga 1831 roku to obecność Siemensa w tym miejscu to początek lat 90. zeszłego stulecia, kiedy to koncern nabył część udziałów od ówczesnego właściciela. Obecnie fabryka zajmuje powierzchnię ponad 140 tys. m2 i jest jednym z największych na świecie zakładów produkujących tabor szynowy – rocznie jego mury opuszcza ok. 450 pojazdów. W ostatnich latach powstawały tu m.in. tramwaje Avenio dla Dohy, Ulm czy Monachium; metro dla Oslo i Warszawy; systemy VAL na rynek koreański czy wagony Viaggio dla OBB, CD, Railjet. W Wiedniu powstają także
pudła członów środkowych Desiro HC RRX.
Metro dla Norymbergi
Pod koniec ubiegłego roku Norymberga rozszerzyła zamówienie na dostawy nowych pociągów metra. W sumie Siemens Mobility dostarczy o sześć składów więcej – tym samym łączna liczba składów opiewa na 27 sztuk.
Spółka VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft, publiczny przewoźnik w Norymberdze, złożył zamówienie na dodatkowe sześć pociągów metra typu G1 od Siemens Mobility. Jest to rozszerzenie kontraktu podpisanego w grudniu 2015 roku na 21 pojazdów. Po uwzględnieniu opcji Siemens Mobility dostarczy 27 nowych pociągów metra dla Norymbergi.
Nowe pociągi typy G1 będą miały po cztery wagony i z początkiem 2021 r. zastąpią dwanaście dwuwagonowych składów DT2. Nowe pociągi powstaną w zakładach Siemensa w Wiedniu, Wiele z podzespołów, na przykład falowniki trakcyjne, silniki, przetwornice pomocnicze oraz systemy sterujące zostaną wyprodukowane w Norymberdze.
Pociągi dla Monachium
Nieco dłuższa i bardziej skomplikowana jest historia kontraktu Siemensa na nowe wagony metra dla
Monachium, które pierwotnie zamówiło 21 pociągów czyli 126 wagonów z dwiema opcjami na dodatkowe 46 składów. Pojazdy zostały zaprezentowane po raz pierwszy podczas Innotransu w Berlinie w roku 2014. Realizacja zamówienia miała się zamknąć w roku 2015, a nowe pociągi miały zastąpić najstarsza liczące wówczas ok. 40 lat składy. Producent miał jednak problemy z pozyskaniem niezbędnych certyfikatów i terminową realizacją zamówienia. Jeszcze w roku 2016 monachijskie Inspiro miało jedynie warunkowe dopuszczenie do użytkowania i po raz pierwszy zostało udostępnione pasażerom.
Podobnie jak warszawskie Inspiro, pociągi dla Monachium mają oferować długie okresy międzyprzeglądowe, co umożliwi zwiększenie stopnia wykorzystania taboru. W odróżnieniu od starszych składów nowe pociągi zyskały jednoprzestrzenne wnętrze, a sześciowagonowy skład, o długości ok. 115 m, pomieścić może 940 pasażerów (przy napełnieniu czterech pasażerów na metr kwadratowy), w tym 220 na miejscach siedzących. W każdym wagonie przewidziano sześć par drzwi.
Obecnie produkcja i odbiory kolejnych pojazdów przebiegają bez problemów.
Bangkok i RijadWiedeńskie zakłady produkują także składy dla metra w Bangkoku i Rijadzie.
Pociągi, które będą używane na linii niebieskiej w stolicy Tajlandii to zmodyfikowana wersja już kursujących tam pojazdów. Każdy z nich jest w stanie pomieścić i przetransportować ponad 800 pasażerów. Pociągi osiągają maksymalną prędkość 80 km/godz. W ramach tego kontraktu Siemens dostarczy 35 trójczłonowych pociągów metra, system sygnalizacji, system zasilania trakcji oraz pełne wyposażenie warsztatowe oraz zajezdni.
W fabryce ciągle produkowane są także
składy dla Rijadu zamówione jeszcze w roku 2013 w ramach kontraktu zawartego z konsorcjum BACS, które odpowiadało za budowę niebieskiej i czerwonej linii metra. W jego ramach Siemens miał wyprodukować 74 pociągi. Niestety w przypadku tego i tajskiego kontraktu nie pozwolono nam na pokazanie zdjęć z hali produkcyjnych.