Burmistrz Wiednia Michael Ludwig ogłosił budowę nowego tramwaju, który połączy Wiedeń z landem Dolna Austria. Linia tramwajowa ma dotrzeć do Schwechat.
Wiedeń ma ambitny plan budowy do 2025 roku linii tramwajowej nr 72, która poprowadzona zostanie od dzielnicy Simmering w Wiedniu do miasta Schwechat w Dolnej Austrii. Znajduje się tam m.in. najważniejsze austriackie lotnisko – Port lotniczy Wiedeń-Schwechat.
W sumie nowa trasa ma liczyć 6,4 kilometra. Dobudowy będzie wymagał odcinek 2,75 kilometra – z czego 1,75 km na obszarze landu Dolnej Austrii. Europaplatz będzie ostatnim przystankiem w miejscowości Schwechat. Jak przyznaje burmistrz Wiednia, Michael Ludwig, trasa prowadząca przez granicę dwóch samorządów była już od dłuższego czasu analizowana. – Plany dla linii 72 są już w dużej mierze ukończone. Prowadzone będą również rozmowy z rządem federalnym na temat finansowania projektu. – przyznał.
Finansowanie projektu odbywałoby się podobnie jak przy realizacji Badner Bahn. Jak wyjaśniła wiedeńska radna ds. transportu, Ulli Sima, oznaczałoby to, że nie tylko oba kraje związkowe, ale także rząd federalny pokryją część kosztów infrastruktury i eksploatacji linii. Przedstawiła także dokładną trasę tramwaju. Nowa linia tramwajowa będzie kursować ze stacji Simmering U3 przez Kaiserebersdorf do wspomnianego już przystanku Europaplatz w Schwechat.
W zasięgu nowej linii tramwajowej szacuje się, że mieszka nawet 20 tys. potencjalnych pasażerów. Optymistyczny wariant zakłada uruchomienie tramwajów już w 2025 roku. Rozpatrywane jest również możliwe przedłużenie linii „72er” kawałek dalej, bo do Rannersdorf. Plany zakładają obsługę ok. 4500 pasażerów dziennie.
Linia jest częścią większego planu, który ma zapewnić bardziej przyjazne dla klimatu możliwości transportu dla osób przybywających do stolicy Austrii. Jak podają władze Wiednia, codziennie do stolicy dojeżdża m.in. do pracy ponad 300 000 osób. Wiele z tych osób przybywa właśnie z Dolnej Austrii. Burmistrz Michael Ludwig zapowiedział w związku z tym także rozbudowę systemu Park & Ride. Kierowcy będą mogli za niewielką cenę zostawić swoje pojazdy na parkingach w granicach miasta, a następnie skorzystać z systemu transportu publicznego w Wiedniu. Do 2024 roku zostanie dodanych 3 tys. miejsc parkingowych. Koszt pozostawienia samochodu na takim parkingu ma wynieść ok. 3,60 euro za dzień.