Aż 12 nowych autobusów w różnych konfiguracjach chce zamówić Wieliczka. Miasto podzieliło zamówienie, więc na ulice może trafić nawet kilka marek. Jedno jest pewne, że transport publiczny wzbogaci się o autobusy z napędem dieslowym. Producent będzie miał rok na dostarczenie pojazdów.
Wieliczka kupuje 12 autobusów w podziale na 3 części. Wszystkie pojazdy będą niskoemisyjne, spełniające normę emisji spalin Euro 6, niskopodłogowe oraz zasilane olejem napędowym. Zamówienie różni się jedynie długością autobusów. Najwięcej sztuk, bo 8, zostanie zamówionych w konfiguracji maxi od 11,800 do 12,2 m. Po dwie sztuki miasto kupi w konfiguracji midi od 8,5 do 9,6 m oraz mini od 7 do 8 m.
Pojazdy tylko sprawdzone
Zamawiający zaznacza, że konstrukcja pojazdów i zastosowane rozwiązania mają zagwarantować co najmniej 10 lat eksploatacji. Zastosowane rozwiązania techniczne muszą być sprawdzone, produkowane seryjnie, a ich niezawodność musi być potwierdzona w kilkuletniej eksploatacji. Zakup zostanie sfinansowany częściowo z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020.
W najdłuższych pojazdach przewidziano miejsce dla 80 pasażerów. Zamontowanych ma być 28 siedzeń. Przewidziano także 1 miejsce na wózek inwalidzki i 1 na wózek dziecięcy. Wejście do pojazdu zapewnić ma układ drzwi 2-2-2.
Moc sinika określono w przedziale 200-250 kW. Autobusy mają posiadać klimatyzację, dwa podwójne porty USB w przestrzeni pasażerskiej oraz biletomat. W środku znajdzie się ekran z informacją o trasie autobusu oraz ekran z informacją o najbliższym przystanku. We wnętrzu zamontowany ma zostać 5 kasowników biletowych z czytnikiem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej przeznaczony do obsługi biletów papierowych i elektronicznych. Zamawiający wymaga dodatkowo zainstalowania systemu zliczania pasażerów.
Autobusy midi pomieszczą z kolei 57 osób, a dla 15 będzie zapewnione miejsce siedzące. Moc sinika określono w przedziale 150-190 kW, a układ drzwi w pojeździe na 1-2-0 lub 2-2-0. We wnętrzu znajdą się już wyłącznie 2 kasowniki oraz biletomat. Z kolei najmniejsze autobusy zabiorą na pokład 20 osób, lecz dla 11 będzie zapewnione miejsce siedzące. Moc silnika wynosi od 125 do 160 kW. Te pojazdy także będą wyposażone w USB oraz biletomat i ekrany informacji pasażerskiej. Wejście do autobusu zapewni układ drzwi 0-2-2 lub 0-2-0. Szerokość przejścia pomiędzy nadkolami osi środkowej i tylnej ma wynieść minimum 520 mm.
W 60% zadecyduje cenaWe wszystkich trzech zamówieniach zastosowano te same kryteria oceny ofert. W 60% oceniana będzie cena oferty. 10% punktów jest do zdobycia za jednostkowe zużycie paliwa w l/km określone wg testu SORT-2. Zamawiający oceniać będzie także długość gwarancji (6%), wyposażenie autobusu w niezależny układ rekuperacji energii hamowania (5%), liczbę miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi (5%), rodzaj zastosowanego materiału, z którego wykonane jest poszycie nadwozia autobusu (5%), wysokość progów wejściowych (5%) oraz ilość czynnika chłodniczego układu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy potrzebną do pierwszego napełnienia (4%).
Składanie ofert trwa do 24 kwietnia. Aby wziąć udział w postępowaniu przetargowym, wykonawca musi wykazać, że w ciągu ostatnich 3 lat dostarczył co najmniej cztery fabrycznie nowe autobusy niskopodłogowe o długości co najmniej 11 metrów każdy dla zadania pierwszego, jeden o długości co najmniej 8 metrów dla zadania drugiego oraz jednego o długości co najmniej 7 metrów dla zadania trzeciego. W przypadku składania ofert do kilku zadań wymagania się sumują. Termin realizacji zamówienia określono na 12 miesięcy.
Wieliczka poważnie bierze się za komunikację na terenie gminy. Warto przypomnieć, że samorząd ogłosił przetarg na postawienie 105 wiat przystankowych z oświetleniem fotowoltaicznym. Zamówienie ma zostać wykonane w tym roku. Pisaliśmy o tym
tutaj.