Dziś (7 lipca) została podpisana wielka umowa na kompleksową przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, co jest wstępem do przebudowy linii średnicowej. Najważniejszymi efektami inwestycji będą podziemna przestrzeń dworcowa, tunel tramwajowy oraz hala peronowa. Wykonawcą został Budimex, który wykona prace za 2,4 mld zł. W czasie prac zostaną utrzymane ruch pociągów i obsługa podróżnych. Zasadnicze roboty ruszą w przyszłym roku.
Stacja Warszawa Zachodnia to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Przebudowa stacji, realizowana w ramach wspólnego projektu PKP PLK i Tramwajów Warszawskich, jest wstępem do modernizacji linii średnicowej.
– Przebudowa jest oczekiwana od wielu lat. Ta inwestycja jest potrzebna warszawiakom, a także tym, którzy będą korzystali z tego węzła. Warszawa zasłużyła na nowoczesną stację kolejową na miarę XXI w. Stacja będzie odpowiadać potrzebom osób niepełnosprawnych. Pozwoli w pełni zaspokoić potrzeby, jeżeli chodzi o ruch pasażerski – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Warszawa – za sprawą zamawiającego i polskiego rządu – otrzyma inwestycję, na którą zasługuje. Za trzy lata warszawiacy będą mogli powiedzieć, że dysponują stacją, która będzie wzorem dla wielu państw – dodaje. Jak wskazał, będzie tutaj pracować ponad 500 osób.
– To jedna z najważniejszych stacji w Polsce. Przystępujemy do modernizacji, by infrastruktura była dostępna, nowoczesna, umożliwiała swobodne przemieszczanie się – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
– Po tylu latach wreszcie Warszawa Zachodnia będzie wizytówką tego miasta. Wreszcie Budimex po 10 latach wraca z taką dużą inwestycją do stolicy. Wartość kontraktu to blisko 2,5 mld zł brutto, z czego prawie 800 mln zł to wartość budynków. Mamy na to zaledwie trzy lata. Budowa nie będzie prosta, pod ruchem. Będzie dużo zamknięć. Będą problemy, ale szybki proces podejmowania decyzji sprawia, że będziemy w stanie dotrzymać terminu – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.
Hala peronowa i szerszy tunelPowstaną nowe perony, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, które zostaną skomunikowane z tunelem za pomocą schodów ruchomych i wind, przystosowanych do przewozu wózków i rowerów. Całość stacji przykryje hala peronowa, na dachu której znajdą się panele fotowoltaiczne. W ramach prac istniejący tunel pieszy zostanie poszerzony i wydłużony do peronu linii obwodowej (obecnie nr 8), stając się podziemnym dworcem. Zostanie też wybudowany dodatkowy peron od strony Tunelowej. Przewidziano również budowę budynku wielofunkcyjnego z halą dworcową w miejscu istniejącego budynku dworcowego od strony Tunelowej. Na stacji, po wschodniej stronie, zostanie też wykonana kładka, która połączy perony z Ochotą i Wolą.
Przebudowany zostanie też układ torowy. Umożliwi on swobodny przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i tym samym stworzenie bezpośrednich połączeń SKM Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. – Będzie zmodernizowanych 30 km toru, wymienionych zostanie ok. 130 rozjazdów. Istotnym elementem będzie szeroki tunel z punktami usługowymi i kasami biletowymi – wskazuje Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Tramwaje pojadą tunelemZaplanowano także realizację tunelu tramwajowego na poziomie -2 (powstanie jako pustka technologiczna do późniejszego wykorzystania w czasie przedłużania linii tramwajowej z Dw. Zachodniego na Wolę). Jego maksymalny koszt to 170 mln zł, który zostanie sfinansowany przez stolicę. W rejonie Dworca Zachodniego zaplanowano
aż trzy podziemne przystanki tramwajowe. W pierwszej kolejności wykorzystywany będzie ten po południowej stronie – między liną kolejową a Alejami Jerozolimskimi.
Z Dworca Zachodniego tramwaje pojadą tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będą między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie zaplanowano pełną gwiazdę (rozjazdy we wszystkich relacjach). Ta część trasy tramwajowej – w kierunku Grójeckiej –
znajduje się w fazie projektowej.
Prace pod ruchemWykonawcą prac jest firma Budimex. Wartość umowy to 2,388 mld zł brutto (1,942 mld zł netto). Roboty mają zostać wykonane w ciągu 1101 dni (nieco ponad trzy lata). W czasie prac zostaną utrzymane ruch pociągów i obsługa podróżnych. – Wstępny harmonogram prac wykonawca ma przedstawić w ciągu 30 dni. Pierwsze prace rozpoczną się pod koniec sierpnia – dodaje prezes Merchel. Roboty na początku nie będą powodować dużych utrudnień. W pierwszej kolejności – jesienią – zaplanowano rozpoczęcie budowy przejścia podziemnego od strony linii obwodowej (czyli obecnego peronu nr 8). Rozpocznie się też budowa budynku Lokalnego Centrum Sterowania oraz nowego peronu od Tunelowej. Wykonawca rozpocznie też budowę kładki po wschodniej stronie stacji, która jest niezbędna na czas przebudowy istniejącego przejścia pod torami.
Zasadnicze prace torowe zaplanowano natomiast w przyszłym roku. Będą prowadzone od strony Tunelowej w stronę Al. Jerozolimskich. W sumie zaplanowano szereg etapów realizacyjnych. Roboty zakończą się w II połowie 2023 r.
– To inwestycja to wstęp do przebudowy linii średnicowej. Przepustowość wzrośnie o 50%. To wielka szansa: przebudujemy stację Śródmieście, z której korzysta 20 mln osób. Wyremontujemy tunel, wybudujemy przesiadki. Czekamy od dwóch lat na odpowiedź z miasta, czy będzie przejście i połączenie węzła na Śródmieściu z metrem. Mam nadzieję, że ta pełna integracja przyniesie sukces – mówi Irenusz Merchel.