fot. PIMBudowa "Trasy Solnej" drogi rowerowej, która uzyskała dofinansowanie ze środków UE
„Mamy to!” – mówią samorządowcy i z dumą prezentują kolejne projekty dofinansowane środkami unijnymi w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.18 września 2024 roku podczas konferencji w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu goście Marszałka Marka Woźniaka opowiedzieli o realizowanych przez nich działaniach, które mają wpływać na poprawę klimatu. – To projekty z zakresu zeroemisyjnej mobilności – rozbudowa bezpiecznej infrastruktury ścieżek rowerowych i dostosowanych do tego węzłów przesiadkowych oraz tworzenie rezerwuarów wilgoci i zielonych przestrzeni w miejscach, w których żyjemy – informuje Marszałek Woźniak.
– Kwestie zmian klimatycznych dotykają nas coraz częściej, co dobitnie pokazuje dramatyczna sytuacja na Dolnym Śląsku. Dlatego wszystko, co robimy w kierunku ograniczenia negatywnych skutków aktywności człowieka zasługuje na wsparcie. W naszej regionalnej skali to działania, które przyczyniają się do ograniczenia emisji gazów, a także zapobieganiu wysuszaniu gleby. Unijne dofinansowanie dla tych projektów to blisko 94 mln zł, a całkowita wartość przedsięwzięć zamyka się w 144 milionach złotych – dodał Marszałek.
Jan Grabkowski - Starosta Poznański, I Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań, przedstawił realizowane projekty wpisujące się w Działanie 3.2 „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w ramach ZIT” oraz Działanie 2.6 „Zwiększenie odporności na zmiany klimatu i klęski żywiołowe w ramach ZIT" w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. – Metropolia to nasze dzieło od wielu lat. Jesteśmy liderem – jako Stowarzyszenie – w obu projektach. To dwa bardzo ważne dla nas obszary. Przeznaczyliśmy łącznie 27 mln zł dofinansowania na mobilność, przy wartości działań z tego zakresu na poziomie 43 mln zł. Dla małej retencji to odpowiednio 22,7 mln zł i 37,8 mln zł. To olbrzymie kwoty. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy biorą udział w tych projektach – powiedział Starosta Jan Grabkowski.
Andrzej Przybyła, Wójt Gminy Kościan, przybliżył projekt „Zwiększenie dostępności transportowej na terenie Gminy Kościan w szczególności poprzez budowę ścieżek rowerowych oraz punktów przesiadkowych w miejscowości Stare Oborzyska i Widziszewo”. Na wart ponad 30 mln zł gmina pozyskała blisko 21 mln zł. – Obecnie mamy 45 km ścieżek rowerowych, ale okazało się, że możemy dobudować jeszcze 9 km takich ścieżek, żeby nasi mieszkańcy mogli bezemisyjnie dojechać na dwie stacje przesiadkowe Kolei Metropolitalnej. Chcemy w ten sposób zachęcić do przesiadania się na rowery. Planujemy też poprawić oświetlenie wzdłuż tych ścieżek. Nasze podstawowe cele to: dbanie o środowisko, poprawa bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców, ale również ekonomia, przecież tańszego niż rower sposobu na przemieszczanie się nie znajdziemy – podkreśla Wójt Andrzej Przybyła.
Projekt „Rozwój infrastruktury w kierunku zrównoważonej multimodalnej i zeroemisyjnej mobilności na obszarze Gminy Czempiń wraz z działaniami informacyjno-edukacyjnymi” zaprezentował Konrad Malicki, Burmistrz Gminy Czempiń – Cieszę się, że w ramach konkursu zrównoważona mobilność miejska jest też postrzegana jako mobilność w małej gminie, małym mieście i obszarach funkcjonalnie ściśle powiązanych z miastem. W gminie Czempiń to będzie prawie 13 km ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, bezpieczne przejścia dla pieszych w 30 lokalizacjach, 9 węzłów przesiadkowych, które będą integrowały niedawno uruchomioną komunikację, stacje ładowania dla pojazdów samochodowych, rowerów elektrycznych i hulajnóg. To będzie dla nas jeden z największych projektów w ostatnich latach – mówi burmistrz, którego gmina zdobyła 15,3 mln zł dofinansowania na wart 22 mln zł projekt.
Adam Sperzyński, Starosta Rawicki przybliżył wart blisko 8 mln zł projekt „Budowa infrastruktury rowerowej jako alternatywny sposób komunikacji na obszarze powiatu rawickiego – ETAP III”, na który powiat pozyskał unijne dofinansowanie w wysokości 5,5 mln zł. – Budowa kolejnych ścieżek rowerowych to w naszym przypadku kontynuacja wypracowanej wcześniej strategii. To już nasz trzeci projekt związany z budową infrastruktury rowerowej. Realizujemy te projekty w partnerstwie, ponieważ chcemy połączyć ścieżkami wszystkie stolice gmin w naszym powiecie z Rawiczem – zaznaczył Starosta Adam Sperzyński.
Bogusław Biernat, Wicestarosta Średzki poinformował, co przyniesie realizacja zadania „Rozbudowa drogi powiatowej nr 3718P w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów w Środzie Wielkopolskiej”. W tym przypadku wkład unijny to blisko 2 mln zł, a całość projektu wynosi 2,7 mln zł.
– Mamy w Środzie i powiecie średzkim darmową komunikację miejską, rozbudowujemy również sieć ścieżek pieszo-rowerowych. Ścieżka, która jest przedmiotem projektu, skomunikuje Środę od ul. Brodowskiej do wschodniej obwodnicy miasta, a dalej do miejscowości Brodowo już istnieje ścieżka. Brodowo intensywnie się rozbudowuje, przybywa tam mieszkańców i sporo z nich dojeżdża do pracy właśnie rowerem. Kawałek po kawałku budujemy sieć komunikacyjną, która będzie służyć wszystkim mieszkańcom – podkreśla Bogusław Biernat.
Pod wspólną nazwą „Zrównoważona mobilność miejska w Metropolii Poznań – Etap I” dofinansowanych kwotą ponad 27 mln zł zostało jest 10 zadań. Ich łączna wartość to 43,4 mln zł. Zadanie 1, realizowane przez Miasto Poznań: „Rozbudowa metropolitalnego układu dróg pieszo-rowerowych (rozbudowa ul. Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica i Solnej w Poznaniu w zakresie budowy drogi rowerowej)”. Zadanie 2, realizowane przez Miasto Poznań i Gminę Czerwonak: „Rozbudowa metropolitalnego układu dróg pieszo-rowerowych (budowa kładki pieszo-rowerowej przez rzekę Wartę w Czerwonaku)”. Zadanie 3, realizowane przez Gminę Czerwonak „Rozbudowa metropolitalnego układu dróg pieszo-rowerowych (budowa ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Gdyńskiej do skrzyżowania ul. Leśnej z ul. Źródlaną)”. Zadanie 4, realizowane przez Gminę Śrem „Rozbudowa sieci tras rowerowych w gminie Śrem”. Zadanie 5, realizowane przez Miasto i Gminę Szamotuły: „Budowa węzła przesiadkowego w centrum miasta”. Zadanie 6, realizowane przez Gminę Murowana Goślina: „Rozwój niskoemisyjnej mobilności miejskiej na terenie Gminy Murowana Goślina”. Zadanie 7, realizowane przez Gminę Suchy Las: „Suchy Las - Jelonek - Złotniki: ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy Obornickiej na odcinku od ul. Borówkowej do ul. Pawłowickiej”. Zadanie 8, realizowane przez Gminę Tarnowo Podgórne: „Integracja transportu publicznego poprzez rozwój systemu dróg rowerowych wraz z budową węzłów przesiadkowych – Etap I”. Zadanie 9, realizowane przez Gminę Oborniki: „Integracja różnych form mobilności miejskiej w obrębie przystanku kolejowego w Bogdanowie poprzez budowę parkingu P&R i B&R oraz pochylni – etap I”. Zadanie 10, realizowane przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań: „Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.