Partner serwisu
Mobilność

Wielkopolska. Środki unijne na drogi rowerowe i węzły przesiadkowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UMWW

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Wielkopolska. Środki unijne na drogi rowerowe i węzły przesiadkowe
fot. PIMBudowa "Trasy Solnej" drogi rowerowej, która uzyskała dofinansowanie ze środków UE
„Mamy to!” – mówią samorządowcy i z dumą prezentują kolejne projekty dofinansowane środkami unijnymi w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.18 września 2024 roku podczas konferencji w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu goście Marszałka Marka Woźniaka opowiedzieli o realizowanych przez nich działaniach, które mają wpływać na poprawę klimatu. – To projekty z zakresu zeroemisyjnej mobilności – rozbudowa bezpiecznej infrastruktury ścieżek rowerowych i dostosowanych do tego węzłów przesiadkowych oraz tworzenie rezerwuarów wilgoci i zielonych przestrzeni w miejscach, w których żyjemy – informuje Marszałek Woźniak.

– Kwestie zmian klimatycznych dotykają nas coraz częściej, co dobitnie pokazuje dramatyczna sytuacja na Dolnym Śląsku. Dlatego wszystko, co robimy w kierunku ograniczenia negatywnych skutków aktywności człowieka zasługuje na wsparcie. W naszej regionalnej skali to działania, które przyczyniają się do ograniczenia emisji gazów, a także zapobieganiu wysuszaniu gleby. Unijne dofinansowanie dla tych projektów to blisko 94 mln zł, a całkowita wartość przedsięwzięć zamyka się w 144 milionach złotych – dodał Marszałek.

Jan Grabkowski - Starosta Poznański, I Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań, przedstawił realizowane projekty wpisujące się w Działanie 3.2 „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w ramach ZIT” oraz Działanie 2.6 „Zwiększenie odporności na zmiany klimatu i klęski żywiołowe w ramach ZIT" w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.
– Metropolia to nasze dzieło od wielu lat. Jesteśmy liderem – jako Stowarzyszenie – w obu projektach. To dwa bardzo ważne dla nas obszary. Przeznaczyliśmy łącznie 27 mln zł dofinansowania na mobilność, przy wartości działań z tego zakresu na poziomie 43 mln zł. Dla małej retencji to odpowiednio 22,7 mln zł i 37,8 mln zł. To olbrzymie kwoty. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy biorą udział w tych projektach – powiedział Starosta Jan Grabkowski.

Andrzej Przybyła, Wójt Gminy Kościan, przybliżył projekt „Zwiększenie dostępności transportowej na terenie Gminy Kościan w szczególności poprzez budowę ścieżek rowerowych oraz punktów przesiadkowych w miejscowości Stare Oborzyska i Widziszewo”. Na wart ponad 30 mln zł gmina pozyskała blisko 21 mln zł. – Obecnie mamy 45 km ścieżek rowerowych, ale okazało się, że możemy dobudować jeszcze 9 km takich ścieżek, żeby nasi mieszkańcy mogli bezemisyjnie dojechać na dwie stacje przesiadkowe Kolei Metropolitalnej. Chcemy w ten sposób zachęcić do przesiadania się na rowery. Planujemy też poprawić oświetlenie wzdłuż tych ścieżek. Nasze podstawowe cele to: dbanie o środowisko, poprawa bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców, ale również ekonomia, przecież tańszego niż rower sposobu na przemieszczanie się nie znajdziemy – podkreśla Wójt Andrzej Przybyła.

Projekt „Rozwój infrastruktury w kierunku zrównoważonej multimodalnej i zeroemisyjnej mobilności na obszarze Gminy Czempiń wraz z działaniami informacyjno-edukacyjnymi” zaprezentował Konrad Malicki, Burmistrz Gminy Czempiń – Cieszę się, że w ramach konkursu zrównoważona mobilność miejska jest też postrzegana jako mobilność w małej gminie, małym mieście i obszarach funkcjonalnie ściśle powiązanych z miastem. W gminie Czempiń to będzie prawie 13 km ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, bezpieczne przejścia dla pieszych w 30 lokalizacjach, 9 węzłów przesiadkowych, które będą integrowały niedawno uruchomioną komunikację, stacje ładowania dla pojazdów samochodowych, rowerów elektrycznych i hulajnóg. To będzie dla nas jeden z największych projektów w ostatnich latach – mówi burmistrz, którego gmina zdobyła 15,3 mln zł dofinansowania na wart 22 mln zł projekt.

Adam Sperzyński, Starosta Rawicki przybliżył wart blisko 8 mln zł projekt „Budowa infrastruktury rowerowej jako alternatywny sposób komunikacji na obszarze powiatu rawickiego – ETAP III”, na który powiat pozyskał unijne dofinansowanie w wysokości 5,5 mln zł. – Budowa kolejnych ścieżek rowerowych to w naszym przypadku kontynuacja wypracowanej wcześniej strategii. To już nasz trzeci projekt związany z budową infrastruktury rowerowej. Realizujemy te projekty w partnerstwie, ponieważ chcemy połączyć ścieżkami wszystkie stolice gmin w naszym powiecie z Rawiczem – zaznaczył Starosta Adam Sperzyński.

Bogusław Biernat, Wicestarosta Średzki poinformował, co przyniesie realizacja zadania „Rozbudowa drogi powiatowej nr 3718P w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów w Środzie Wielkopolskiej”. W tym przypadku wkład unijny to blisko 2 mln zł, a całość projektu wynosi 2,7 mln zł.

– Mamy w Środzie i powiecie średzkim darmową komunikację miejską, rozbudowujemy również sieć ścieżek pieszo-rowerowych. Ścieżka, która jest przedmiotem projektu, skomunikuje Środę od ul. Brodowskiej do wschodniej obwodnicy miasta, a dalej do miejscowości Brodowo już istnieje ścieżka. Brodowo intensywnie się rozbudowuje, przybywa tam mieszkańców i sporo z nich dojeżdża do pracy właśnie rowerem. Kawałek po kawałku budujemy sieć komunikacyjną, która będzie służyć wszystkim mieszkańcom – podkreśla Bogusław Biernat.

Pod wspólną nazwą „Zrównoważona mobilność miejska w Metropolii Poznań – Etap I” dofinansowanych kwotą ponad 27 mln zł zostało jest 10 zadań. Ich łączna wartość to 43,4 mln zł. Zadanie 1, realizowane przez Miasto Poznań: „Rozbudowa metropolitalnego układu dróg pieszo-rowerowych (rozbudowa ul. Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica i Solnej w Poznaniu w zakresie budowy drogi rowerowej)”. Zadanie 2, realizowane przez Miasto Poznań i Gminę Czerwonak: „Rozbudowa metropolitalnego układu dróg pieszo-rowerowych (budowa kładki pieszo-rowerowej przez rzekę Wartę w Czerwonaku)”. Zadanie 3, realizowane przez Gminę Czerwonak „Rozbudowa metropolitalnego układu dróg pieszo-rowerowych (budowa ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Gdyńskiej do skrzyżowania ul. Leśnej z ul. Źródlaną)”. Zadanie 4, realizowane przez Gminę Śrem „Rozbudowa sieci tras rowerowych w gminie Śrem”. Zadanie 5, realizowane przez Miasto i Gminę Szamotuły: „Budowa węzła przesiadkowego w centrum miasta”. Zadanie 6, realizowane przez Gminę Murowana Goślina: „Rozwój niskoemisyjnej mobilności miejskiej na terenie Gminy Murowana Goślina”. Zadanie 7, realizowane przez Gminę Suchy Las: „Suchy Las - Jelonek - Złotniki: ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy Obornickiej na odcinku od ul. Borówkowej do ul. Pawłowickiej”. Zadanie 8, realizowane przez Gminę Tarnowo Podgórne: „Integracja transportu publicznego poprzez rozwój systemu dróg rowerowych wraz z budową węzłów przesiadkowych – Etap I”. Zadanie 9, realizowane przez Gminę Oborniki: „Integracja różnych form mobilności miejskiej w obrębie przystanku kolejowego w Bogdanowie poprzez budowę parkingu P&R i B&R oraz pochylni – etap I”. Zadanie 10, realizowane przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań: „Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne”.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Droga rowerowa wzdłuż PST coraz bliżej otwarcia

Przestrzeń

Droga rowerowa wzdłuż PST coraz bliżej otwarcia

UM Poznań/PIM 12 września 2024

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

Mobilność

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

UM Poznań 20 sierpnia 2024

Czechy. Liberec czeka na nowe centrum przesiadkowe

Komunikacja

Czechy. Liberec czeka na nowe centrum przesiadkowe

Przemysław Farsewicz 10 sierpnia 2024

Gdzie wszyscy mogą, tam Wielkopolska nie może

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Droga rowerowa wzdłuż PST coraz bliżej otwarcia

Przestrzeń

Droga rowerowa wzdłuż PST coraz bliżej otwarcia

UM Poznań/PIM 12 września 2024

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

Mobilność

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

UM Poznań 20 sierpnia 2024

Czechy. Liberec czeka na nowe centrum przesiadkowe

Komunikacja

Czechy. Liberec czeka na nowe centrum przesiadkowe

Przemysław Farsewicz 10 sierpnia 2024

Gdzie wszyscy mogą, tam Wielkopolska nie może

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5