Trzy firmy ubiegają się o dostawę 20 autobusów wodorowych dla Lublina. Tamtejsze MPK chce przeznaczyć na realizację zamówienia ponad 80 mln złotych, a każda z ofert mieści się w tym budżecie. MPK może unieważnić przetarg jeśli nie otrzyma środków z programu Zielony Transport Publiczny.
MPK Lublin prowadzi przetarg na dostawę łącznie 20 autobusów wodorowych o długości w przedziale 11,5-12,5 metra oraz jednej mobilnej ładowarki plug-in. Przewoźnik właśnie otworzył złożone oferty. W postępowaniu wystartowały trzy podmioty, a więc Solaris, Arthur Bus oraz PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
Solaris wycenił dostawę 20 autobusów na 77,465 mln złotych, PAK-PCE oferujący autobusy NesoBus na 77,416 mln złotych, natomiast Arthur Bus chce zrealizować zamówienie za dużo mniejszą kwotę - niespełna 64 mln złotych brutto. Budżet przewoźnika z Lublina to 80,242 mln złotych brutto.
Wymagany jest autobus wodorowy, jednoczłonowy o 11,5-12,5 m. Pojazd musi pomieścić co najmniej 70 pasażerów, w tym min. 27 na miejscach siedzących. Oczekiwane są wydzielona przestrzeń przeznaczona do przewozu wózka inwalidzkiego lub dziecięcego, usytuowana pomiędzy pierwszą a drugą osią autobusu, niska podłoga na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu oraz bez stopni we wszystkich drzwiach autobusu. Więcej o specyfikacji nowych autobusów
tutaj.Co ciekawe, zamawiający nie określił żadnych wymogów dotyczących doświadczenia potencjalnych oferentów. O wyborze decydują cena (65%), gwarancja na baterie trakcyjne (15%), warunki techniczne (15%), ekologia – zużycie energii (5%). Pod uwagę brane będą liczba silników trakcyjnych (premiowany jeden silnik), sterowanie układem klimatyzacji i ogrzewania miejsca pracy kierowcy i klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, elektryczny układ napędowy (preferowany elektryczny układ napędowy z falownikiem trakcyjnym zbudowanym z tranzystorów mocy wykonanych w pełnej technologii z węglika krzemu (SiC), system wczesnego wykrywania, sygnalizacji i alarmowania o zagrożeniach pożarowych baterii trakcyjnej w pojeździe, układ do dezynfekcji powietrza wewnątrz pojazdu, całkowita liczba miejsc pasażerskich, system ogniw fotowoltaicznych.
Na dostawy przeznaczono 12 miesięcy. Zamawiający dopuszcza możliwość unieważnienia przetargu, jeśli nie otrzyma środków z trzeciej edycji programu Zielony Transport Publiczny.
Przypomnijmy, że miasto użytkuje już jeden autobus wodorowy,
dostarczony przez Solarisa.