Jak przyznaje prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni, spółka sonduje możliwość zakupu używanych tramwajów dwukierunkowych z Niemiec. Chodzi o wagony aktualnie kursujące w Bonn oraz w Duisburgu, lecz ich zakup będzie możliwy dopiero na przełomie 2023 oraz 2024 roku. Decyzja o zakupie oraz liczbie tramwajów jakie nabędzie MPK nie jest jeszcze przesądzona. Poznański przewoźnik nie będzie natomiast przerabiał jednokierunkowych Helmutów na wersję dwukierunkową.
MPK Poznań posiada aktualnie 33 tramwaje dwukierunkowe służące w regularnym ruchu pasażerskim. Składa się na to 20 wagonów Moderus Gamma, 10 Moderus Beta oraz 3 dwukierunkowe Helmuty. Wagony są wykorzystywane do obsługi nowej trasy na Naramowice,
otwartej w kwietniu tego roku, a także przy okazji remontów i zamknięć torowych, których w Poznaniu w ostatnich latach nie brakuje.
Zakup najwcześniej na przełomie 2023 i 2024 roku
Dwukierunkowe pojazdy zaczęto też wykorzystywać
na wahadłowych liniach tramwajowych, które zostały wprowadzone do rozkładu jazdy w związku z realizacją kolejnych
etapów projektu Centrum. Teraz udało nam się ustalić, iż MPK Poznań sonduje możliwość zakupu kolejnych “dwukierunkowców”, tym razem używanych. W tej sprawie poprosiliśmy o komentarz
prezesa MPK Poznań, Krzysztofa Dostatniego. – Mamy zamiar zakupić dwukierunkowe tramwaje używane. Jest to spowodowane obecną sytuacją związaną z brakiem zewnętrznych dofinansowań do zakupu taboru tramwajowego. W tym momencie wiem już, że zakup używanych tramwajów będzie możliwy najwcześniej w grudniu 2023 lub w styczniu 2024 roku. Wynika to z faktu, że niemieckie miasta z którymi rozmawialiśmy, a więc Duisburg i Bonn, na razie nie wycofują swoich starszych wagonów dwukierunkowych, które miały zostać zastąpione nowymi pojazdami. Ich dostawy są opóźnione, tak więc tramwaje, którymi jesteśmy zainteresowani, muszą jeszcze trochę pojeździć w barwach swoich niemieckich właścicieli – mówi nam Krzysztof Dostatni.
20 wagonów z Bonn lub z Duisburga
Dostatni pytany o liczbę wagonów, które chciałby kupić poznański przewoźnik odpowiada, że zależy to od sytuacji w jakiej znajdować się będzie miejska spółka, a także od ceny używanych tramwajów. – Podejrzewam, że będziemy chcieli kupić około 20 sztuk takich dwukierunkowych, używanych tramwajów, które przydadzą się nam do obsługi trasy tramwajowej na Naramowice oraz w sytuacjach remontów i zamknięć torowych, do uruchamiania linii wahadłowych – dodaje prezes MPK.
– Duisburg będzie wycofywał wagony typu GT10NC, będące tramwajami 4-członowymi o długości około 32 metrów z jednym niskopodłogowym członem, natomiast Bonn będzie wycofywał tramwaje typu R1.1, będące pojazdami w pełni niskopodłogowymi. Zobaczymy jaka sytuacja będzie za rok i wtedy w zależności od kwestii finansowych i ofert jakie dostaniemy, będziemy decydować z którym z miast będziemy dalej rozmawiać – tłumaczy Krzysztof Dostatni.
Nie będzie przebudowy Helmutów na wagony dwukierunkowe
Prezes dodał również, że MPK Poznań nie rozważa przebudowy pozostałych wagonów sprowadzonych z Niemiec,
popularnych Helmutów, na wagony dwukierunkowe. Zdaniem Dostatniego takie działanie byłoby nieopłacalne, a także wiązałoby się to ze zbyt dużą ingerencją w konstrukcję samego wagonu. – My nie budowaliśmy tych wagonów, więc nie posiadamy niezbędnej dokumentacji technicznej. To byłoby zbyt skomplikowane i moim zdaniem łatwiejsze jest już kupno gotowych wagonów dwukierunkowych, używanych – kończy prezes poznańskiego przewoźnika.