Partner serwisu
Komunikacja

Poznań: Wiemy z czego wynika problem Gamm na PST

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
29-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań: Wiemy z czego wynika problem Gamm na PST
fot. JRModerus Gamma na pętli Sobieskiego już po oficjalnym wycofaniu z tej trasy
Niewystarczające tłumienie drgań w trakcie jazdy ma być głównym powodem nadmiernego „wężykowania” Moderusów Gamma na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Testy i diagnoza problemu mają zakończyć się w drugim kwartale bieżącego roku, co docelowo ma umożliwić powrót Gamm na „Pestkę”.

Poznań praktycznie zakończył wielki proces związany z modernizacją torowisk w ramach unijnej perspektywy 2014-2020. Jednym z jej elementów (choć akurat niefinansowanym bezpośrednio ze środków europejskich) był remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a więc kręgosłupa komunikacyjnego miasta, który łączy centrum z północnymi osiedlami oraz kampusem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Remont, a w konsekwencji wycofanie Gamm

Efektem modernizacji trasy było przywrócenie jej maksymalnych parametrów a więc prędkości maksymalnej dla tramwajów na poziomie 70 km/h oraz krótszego czasu przejazdu, do tej pory ograniczonego coraz gorszym stanem torowiska. Powrót tramwajów na popularną „pestkę” przyniósł ulgę wszystkim pasażerom, którzy przez kilka miesięcy byli skazani na autobusową komunikację zastępczą (o problemach z jej funkcjonowaniem pisaliśmy tutaj).

Z racji roli trasy PST w układzie komunikacyjnym miasta i dużych potoków pasażerskich (choć obecnie mniejszych niż jeszcze w 2019 roku) powinna być ona obsługiwana taborem wysokopojemnym, a więc w przypadku MPK Poznań głównie wozami Solaris Tramino s105p oraz Moderusami Gamma. Sęk w tym, że od powrotu tramwajów na opisywany odcinek dość szybko zniknęły z niego najpojemniejsze tramwaje w taborze MPK, a więc wspomniane Gammy.

Jazdy testowe trwają

Było to spowodowane nadmiernym „wężykowaniem” czyli zbyt dużym bujaniem wagonu na boki, co sprawiało podróżnym spory dyskomfort. Najnowsze tramwaje zniknęły z „Pestki” w maju 2023 roku i nie wróciły na nią do dziś. Bardzo długo nie było pewności w kwestii tego, co może być przyczyną zbyt dużego „wężykowania”, które w głównej mierze dotyczyło właśnie Gamm. Teraz jednak, dzięki zapytaniu jednego z poznańskich radnych, a dokładniej Pawła Sowy, dowiedzieliśmy się, jak wygląda stan prac nad rozwiązaniem opisanych problemów.

Odpowiedzi na pismo radnego udzielił prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni, który na wstępie zapewnił, że prace nad rozwiązaniem problemu wciąż trwają, a Modertrans Poznań testuje kolejne rozwiązania. – Jazdy próbne odbywają się w godzinach nocnych, w większości przypadków na trasie PST, jak również w celach referencyjnych, na innych trasach – napisał Dostatni.

Zbyt słabe tłumienie drgań

W dalszej części odpowiedzi prezes MPK przekazał też prawdopodobną przyczynę problemów nadmiernego „wężykowania”.

– Wyniki dotychczas wykonanych analiz (między innymi analizy przeprowadzonej przez Politechnikę Poznańską na zlecenie producenta) wskazują, iż przyczyną problemu jest koincydencja kilku czynników, z których najistotniejszym są niewłaściwe parametry elementów układu zawieszenia tramwajów (niewystarczające tłumienie powstających podczas jazdy zaburzeń biegu tramwajów) – napisał prezes MPK Poznań.

Dostatni dodał też, że problem został został oficjalnie zgłoszony producentowi w ramach gwarancji, w związku z czym każdy z wozów ma zostać przywrócony do stanu prawidłowego staraniem spółki Modertrans, która należy do… MPK i miasta Poznania.

Prezes poinformował także, że badania i testy Gamm mają zakończyć się w drugim kwartale bieżącego roku, a MPK Poznań i Modertrans robią wszystko, żeby wozy jak najszybciej wróciły na trasę PST.

Gammy pojawią się na PST. Jako rezerwa

Warto też zaznaczyć, że tramwaje Moderus Gamma z założenia nie są kierowane do obsługi linii nr 12, 14, 15, 16, natomiast w sytuacji braków taborowych i nagłych zdarzeń (awaria wozu) Gammy czasami trafiają do obsługi PST w zastępstwie, lecz wtedy nie rozwijają maksymalnej prędkości, aby minimalizować problem nadmiernego wychylania się pudła wagonu.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań chce mieć więcej autobusów wodorowych

Komunikacja

MPK Poznań chce mieć więcej autobusów wodorowych

Jakub Rösler 29 kwietnia 2024

Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?

Komunikacja

Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?

Jakub Rösler 29 kwietnia 2024

MPK Poznań kupuje autobusy na prąd i na wodór

Komunikacja

MPK Poznań ma nowy autobus szkoleniowy

Komunikacja

MPK Poznań ma nowy autobus szkoleniowy

Jakub Rösler 25 kwietnia 2024

Drogie oferty na naprawę główną poznańskich Bet

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Poznań chce mieć więcej autobusów wodorowych

Komunikacja

MPK Poznań chce mieć więcej autobusów wodorowych

Jakub Rösler 29 kwietnia 2024

Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?

Komunikacja

Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?

Jakub Rösler 29 kwietnia 2024

MPK Poznań kupuje autobusy na prąd i na wodór

Komunikacja

MPK Poznań ma nowy autobus szkoleniowy

Komunikacja

MPK Poznań ma nowy autobus szkoleniowy

Jakub Rösler 25 kwietnia 2024

Drogie oferty na naprawę główną poznańskich Bet

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5