Firma, którą warszawski ZTM wybrał do sporządzenia koncepcji Dworca Południowego, czyli węzła komunikacyjnego w okolicach stacji metra Wilanowska, przedstawiła do konsultacji społecznych pierwsze efekty swoich prac. Koncepcje różnią się przede wszystkim zakresem zabudowy działek oraz przebiegiem linii tramwajowej ze Służewca do Wilanowa.
ZTM przymierza się do zagospodarowania obszaru tzw. Dworca Południowego – realizacji węzła z prawdziwego zdarzenia i uczynieniu z niego nowego centrum dzielnicy. Miałby się także znaleźć tutaj
biurowiec ZTM-u. W kwietniu organizator komunikacji
podpisał umowę z firmą Schuessler-Plan Inżynierzy na sporządzenie koncepcji węzła.
Zgodnie z wymaganiami powstały cztery koncepcje węzła, różniące się m.in. zakresem zabudowy działek. Wersja podstawowa zawiera zagospodarowanie wyłącznie obszaru istniejącej pętli autobusowej, czyli działek bliżej al. Wilanowskiej. Wersja maksymalna zakłada natomiast zabudowę trzech działek – pętli, parkingu park&ride, a także pustej działki między stacją metra a pętlą autobusową. Wersje te posiadają też różne warianty przebiegu
linii tramwajowej Służewiec – Wilanów. Pierwszy zakłada poprowadzenie linii między węzłem a stacją metra, a drugi – bezpośrednio wzdłuż al. Wilanowskiej. Przy tym pierwszym rozwiązaniu tramwaje jadą nieco na około, ale zapewniają bardzo bliskie przesiadki do metra – należy zakładać, że większość pasażerów zarówno ze Służewca, jak i Wilanowa będzie właśnie tutaj wysiadała, a ruch tranzytowy będzie znacząco mniejszy. W obu wariantach na terenie dworca znajduje się nowa pętla tramwajowa.
W poniedziałek (18 grudnia) podczas spotkania informacyjnego projektanci przedstawili swoje wizje węzła. Omówiono szczegółowo wariant maksymalny, zakładający zabudowę trzech działek. W tej koncepcji bliżej stacji metra miałby znaleźć się dworzec autobusów miejskich i dalekobieżnych, a bliżej al. Wilanowskiej – w miejscu obecnej pętli – parking przesiadkowy park&ride. Założono, że antresola stacji metra, w rejonie wejścia zachodniego-południowego, zostałaby przedłużona pod projektowaną ulicą do nowego kompleksu biurowo-dworcowego. Tutaj, wewnątrz budynku, pasażerowie wchodziliby po schodach na poziom zero i dostawali się do hali dworcowej. Schody do góry prowadziłyby na stanowiska autobusów miejskich, a na dół – autobusów dalekobieżnych. Przewidziano obsługę autobusów i autokarów z wyspy centralnej. Nad dworcem autobusowym przewidziano przeszklenie. Bliżej al. Wilanowskiej na kilku podziemnych kondygnacjach przewidziano parking park&ride z wjazdem z ul. Puławskiej od strony Piaseczna w postaci tunelu. Nad działką, po jej obrysie, przewidziano zabudowę biurową, z dominantą od strony skrzyżowania al. Wilanowskiej i Puławskiej oraz dodatkową linią zabudowy wewnątrz kwartału.
Wariant podstawowy zakłada jedynie budowę biurowca od strony Puławskiej. W miejscu istniejącej pętli powstałby dwupoziomowy dworzec – na poziomie 0 zatrzymywałyby się autobusy miejskie, a na poziomie +1 autobusy dalekobieżne.
Projektant oprócz koncepcji węzła
musi przygotować analizy prawno-organizacyjną i ekonomiczno-finansową. Według wcześniejszych zapowiedzi budowa pierwszego etapu, czyli węzła miałaby być prowadzona w latach 2019-2020.
Wariant L1T1: zabudowa wyłącznie pętli autobusowej, tramwaj wzdłuż al. Wilanowskiej
Wariant L1T2: zabudowa wyłącznie pętli autobusowej, tramwaj przy stacji metra Wariant L2T1: zabudowa maksymalna trzech działek, tramwaj wzdłuż al. Wilanowskiej
Wariant L2T2: zabudowa maksymalna trzech działek, tramwaj przy stacji metra