Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
18-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów
fot. MJ
Wilno zwiększy za rok do 46 km swoją sieć buspasów – informuje oficjalny serwis stolicy Litwy. Przybędzie w sumie jedenaście nowych odcinków dedykowanych dla miejscowego transportu publicznego.

Inwestycja jest częścią zrównoważonego planu mobilności w stolicy Litwy i poprawi dostęp do jej ścisłego centrum. Wilno posiada aktualnie 36 km buspasów.

– Chcemy, aby nasze wjazdy do centrum i wyjazdy były jeszcze szybsze i wygodniejsze dla wszystkich uczestników ruchu, dlatego organizujemy go w taki sposób, aby zmiany prowadziły do całego łańcucha pozytywnych zmian. Dłuższe buspasy pomogą transportowi publicznemu szybciej dotrzeć do celu, jednocześnie skracając czas podróży dużej liczby mieszkańców Wilna – wyznał Vytautas Mitalas, zastępca burmistrza litewskiej stolicy.

– Projekt umożliwi obywatelom odważniejsze wybranie transportu publicznego lub połączenie kilku różnych metod podróży, zmniejszenie negatywnego wpływu zanieczyszczenia transportu na środowisko i zwiększy jakość życia, poprawiając bezpieczeństwo ruchu i stan ekologiczny miasta – dodał Mitalas.

Walka o pieszych i czyste powietrze w centrum stolicy

Sześć planowanych buspasów dla transportu publicznego zostanie sfinansowanych ze środków unijnych i pojawią się za dwanaście miesięcy. Pozostałe powstaną do 2022 roku. Uzyskanie wszystkich pozwoleń planowane jest do końca bieżącego roku.

Ostatnie badania nad przepływami pasażerów i transportu publicznego pokazały, że w centralnej części Wilna nadal jest spory ruch prywatnych samochodów. Rozbudowa buspasów niesie za sobą także wzmocnienie mechanizmów kontrolnych. Dokładniejsze plany specjalnych odcinków będą znane po rozpoczęciu prac projektowych.

Rezultatem podobnych rozwiązań stosowanych w innych krajach jest nie tylko zmniejszenie wskaźników zanieczyszczenia transportu, ale także większa liczba pieszych. Takie projekty sprawiają, że centralne części miast są bardziej żywe i przytulne, a także prowadzi do pozytywnych wskaźników ekonomicznych i bardziej aktywnego rozwoju zrównoważonej mobilności w mieście.

– Naszym celem jest dalsza poprawa jakości transportu publicznego. Miasto jest już pełne nowych autobusów i trolejbusów, a to nie koniec odnawiania floty. Jednocześnie dążymy do skrócenia czasu podróży w celu stworzenia najbardziej komfortowych warunków dla pasażerów, aby poruszali się bardziej harmonijnie – wyznała Modesta Gusaroviene, dyrektor ds usług komunikacyjnych.

Punktualność kluczem dla pasażerów transportu publicznego

Wilno nieustannie się zmienia i powstają w jego sercu nowe centra biznesowe, więc jego atrakcyjność będzie się zwiększać. Obecna struktura ulic nie będzie w stanie zadowolić wszystkich, którzy chcą tu dostać się samochodem. Korki i zatory powstają nie tylko w godzinach szczytu. Specjaliści od zarządzania ruchem zwracają także uwagę, że poszerzenie ulic w centralnej części miasta nie jest już skuteczne, bo arterie i tak prędzej czy później zostaną wypełnione samochodami.

Wytypowane do projektu odcinki były długo analizowane. Chociaż liczba pasażerów transportowanych środkami transportu publicznego jest na nich nieznacznie wyższa, to jednak w godzinach szczytu prędkość spada o 30 proc., natomiast czas jazdy wzrasta nawet do 40 proc. Z tych powodów trudno jest zapewnić punktualność, która zdaniem obywateli jest jednym z najważniejszych wskaźników przy wyborze transportu publicznego. Instalacja buspasu na zatłoczonym odcinku ulicy Kalwaryjskiej (Kalvariju) pozwoli zaoszczędzić pasażerom około 680 dni roboczych rocznie. Dostępność mają poprawić również nowe przystanki transportu publicznego, które pojawią się po zainstalowaniu buspasów. Po nowych odcinkach przeznaczonych dla autobusów i trolejbusów będą mogły jeździć taksówki oraz samochody elektryczne.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa: Kilkanaście kilometrów buspasów do 2023 r.

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Redakcja 20 listopada 2020

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa: Kilkanaście kilometrów buspasów do 2023 r.

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Redakcja 20 listopada 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5