Duray, będąca częścią tureckiego koncernu Durmazlar, dostarczy Olsztynowi 12 tramwajów z rodziny Panorama. Będą to pierwsze pojazdy tego producenta w Europie, który dopiero toruje sobie drogę na inne zachodnie rynki starego kontynentu. Według zapowiedzi, już wiosną rozpocząć mają się pierwsze prace przy produkcji wozów dla Olsztyna.
Olsztyn w ponowionym postępowaniu na tabor wybrał – nieznaną w Europie – turecką firmę Durmazlar. Firma z Bursy była jedyną, jaka zdecydowała się na złożenie oferty. Podbój Europy rozpocznie właśnie od stolicy Warmii i Mazur, a tramwaj oparty będzie na konstrukcji Panorama. Do Olsztyna ma przyjechać 12 takich pojazdów, a każdy z nich ma kosztować miasto 8,99 mln zł, czyli łącznie 108 mln zł.
– Eksport zaczynamy od Olsztyna w Polsce – to pierwszy nasz krok, ale nie ostatni. Dlaczego Olsztyn? Robiąc analizy rynkowe, dostrzegliśmy szansę. W pierwszym przetargu inni producenci nie byli gotowi, by zaoferować produkt zgodny z potrzebami miasta –
mówił w wywiadzie dla Transportu-pulicznego.pl Ö. Selçuk Cebe, dyrektor ds. badań i rozwoju systemów kolejowych w Durmaray. Cały wywiad dostępny tutaj.
Tramwaj dla Olsztyna Jak wyjaśnia producent, tramwaj dla Olsztyna
bazuje na projekcie Panorama, który przeszedł modyfikacje, by dostosować pojazd do wymogów zamawiającego. Tureckie tramwaje będą nieco dłuższe od obecnych w Olsztynie Tramino Solarisa, bo ten parametr wyniesie 32,5 metra. Szerokość pudła pozostanie ta sama jak dotychczas – 2,5 metra. Pojazd będzie niskopodłogowy ze wzniosami nad wózkami. Niską podłogę udało się zaproponować na całej długości tramwaju. Wiadomo już, że pojazd będzie pięcioczłonowy. W skrajnych czołach zamontowane zostaną skrętne wózki mające zapobiegać nadmiernemu zużywaniu się torowiska, zaś w środkowym – sztywny. Pozostałe człony będą podwieszane.
Według deklaracji producenta Durmazlar, Panorama ma mieć możliwość rozpędzenia się do 70 km/h. Pojazdy pomieszczą 210 pasażerów, z czego we wnętrzu zapewnionych będzie 40 siedzeń. W najszerszych fragmentach pudła producent zapewni układ 2+1 lub 1+1, co powinno rozwiązać nieco znany problem z Tramino, gdzie pasażerowie narzekali na lekki ścisk. Więcej o tramwajach piszemy tutaj (porównanie z Tramino
tutaj).
Produkcja już zaraz Jak wyjaśnił zastępca prezydenta Olsztyna, Jarosław Słoma, niezwłocznie po podpisaniu umowy Durmazlar przystąpił do prac koncepcyjnych i opracowania założeń projektowych. – W październiku odbyło się w Olsztynie, trzydniowe spotkanie techniczne a kolejne zaplanowane jest na grudzień 2018 roku – wyjaśnia. Istotne są jednak deklaracje producenta, co do rozpoczęcia produkcji tramwajów. – Zgodnie z harmonogramem przekazanym przez Wykonawcę, produkcja pierwszych elementów prototypowego pojazdu rozpocznie się już w marcu 2019 roku a produkcja tramwajów dla Olsztyna w sierpniu 2019 r. – podaje Słoma.
Pierwszy tramwaj ma dotrzeć do Olsztyna w ciągu 21 miesięcy
od podpisania umowy, co oznacza, że ujrzymy go w stolicy Warmii i Mazur na wiosnę 2020 r. Ostatnie tramwaje z zamówienia mają tam trafić pięć miesięcy później. Decyzję o wykorzystaniu opcji Olsztyn może podjąć do końca 2021 r. Na realizację opcji wykonawca będzie miał 12 miesięcy.