Wiele do życzenia na linii WKD pozostawia infrastruktura przystankowa. Spółka zamierza podnosić standard przystanków – na wzór tych, które niedawno przebudowano między Podkową Leśną a Grodziskiem Maz. Na pierwszy ogień idą perony w Regułach.
Niedawno WKD zakończyła przebudowę linii między Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim. Wybudowano drugi tor, a także przebudowano wszystkie przystanki. Zostały one wydłużone z 60 do 80 m. – Zamierzamy to kontynuować na wszystkich obiektach przystankowych, które zostaną przebudowane w najbliższych latach. Kolejne perony według nowego standardu pojawią się w obrębie stacji Warszawa Zachodnia, przystanku Warszawa Ochota i przystanku Reguły. Wdrożenie nowego standardu nie ominie konieczności kompleksowej przebudowy stacji Komorów i Podkowa Leśna Główna – informuje Michał Panfil, szef WKD.
Przebudowane przystanki zyskały też nowy wygląd. – Na nowych i przebudowywanych peronach między Grodziskiem Mazowieckim a Podkową Leśną został wprowadzony nowy standard w zakresie zastosowanych materiałów, kolorystyki oraz oznakowania. Szczególną uwagę zwrócono na kwestie związane z przystosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wypracowany w ramach tego projektu standard zamierzamy sukcesywnie powielać na wszystkich obiektach stacyjnych i przystankowych, które będą przebudowywane – mówi Panfil.
Niedawno – 1 lutego – WKD wybrała wykonawcę dla przebudowy wspomnianego już przystanku Reguły. To firma Domost, która złożyła ofertę na kwotę 3,170 mln zł brutto. Teraz wybór musi się uprawomocnić.
Zakres prac obejmuje budowę dwóch peronów jednokrawędziowych o długości 80 m, szerokości 3,5 m i wysokości 0,38 m, a także remont przepustu na wysokości przystanku. Perony dalej będą się znajdować po zachodniej stronie ciągu ulic Powstańców Warszawy i Regulskiej. Wykończone zostaną szarymi płytami chodnikowymi, oczywiście zastosowane zostanie też oznakowanie dotykowe wyznaczające krawędź peronu, strefę bezpieczeństwa oraz drogę wolną od przeszkód. Na każdym z peronów stanie po pięć ławek oraz po jednej wiacie jednostronnej – o minimalnej długości 6 m – z ławką i podpórkami dla pasażerów stojących. Konstrukcja stalowa będzie obłożona kompozytami naśladującymi elementy drewniane. Przy peronach przewidziano stojaki rowerowe. Słupy trakcyjne zostaną zastąpione bramkami. Prace obejmą też likwidację dzikiego dojścia do peronu w kierunku Grodziska. Na realizację prac przeznaczono 12 miesięcy. W czasie robót podróżni będą korzystać z peronu tymczasowego. Z kolei remont przepustu wymusi ruch po jednym torze.
mat. WKDWiadomo już, że na Regułach prace się nie skończą. – W następnej kolejności będziemy przymierzać się do reorganizacji obiektów peronowych w obrębie przystanku Warszawa Raków – mówi Michał Panfil.
Przebudowany przystanek WKD Grodzisk Maz. Piaskowa, fot. Krzysztof Dudzik, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons