W ruchu na trasie WKD pozostają jeszcze tylko trzy stare jednostki EN94 pamiętające początek lat 70. WKD zapowiedziała, że będą one eksploatowane do 27 maja włącznie, a sobota 21 maja będzie ostatnim dniem wolnym, w czasie którego będzie można spotkać je w ruchu.
Wielkimi krokami zbliża się koniec 44-letniej eksploatacji jednostek EN94. Zostały one wyprodukowane przez wrocławski PaFaWag i dostarczone w 1972 r. specjalnie dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej, znacząco różniącej się specyfiką od innych zelektryfikowanych linii kolejowych w kraju. Teraz przychodzi czas na pożegnanie, co związane jest ze zmianą napięcia w sieci trakcyjnej WKD z 600 V do 3000 V. Stare składy są bowiem przystosowane wyłącznie do niższego napięcia.
Aktualnie eksploatowane są tylko trzy składy – każdy zestawiony z dwóch dwuczłonowych pojazdów. Składy o numerach 17+34, 23+26 i 25+40 uzupełnia rezerwowy pojazd EN94-35. Jak informuje WKD, jednostki EN94 pozostaną w eksploatacji do 27 maja. Natomiast najbliższa sobota 21 maja będzie ostatnim dniem wolnym, w czasie którego będzie można spotkać elektryczne zespoły trakcyjne serii EN94. Obsłużą one dwa spośród pięciu zaplanowanych w dzień wolny obiegów.
Stare, wysłużone jednostki zostaną zastąpione nowo wyprodukowanym pojazdami serii 39WE (EN100), produkowanymi przez Newag. Ostatni z sześciu zamówionych do 22 sierpnia tego roku.
Operację zmiany napięcia zaplanowano na 28 maja. Ma ona umożliwić ma przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursowania, a także podnieść ogólnie sprawność systemu zasilania elektroenergetycznego. Pierwsze zmiany w rozkładzie
mogłyby nastąpić w grudniu.
Obiegi EN94 w sobotę 21 maja
Już 15 czerwca w Warszawie
#MobilityPoland - Konferencja inna niż wszystkie. Tam dowiesz się którędy w Polsce może pojechać hyperloop, jak się buduje miasto i kim będzie pasażer przyszłości.
Więcej na ten temat tutaj.