Od 9 czerwca pociągi WKD znów, po 10 miesiącach przerwy, będą dojeżdżać do stacji Warszawa Śródmieście WKD. Na razie jednak dostępny będzie wyłącznie jeden tor, co jest związane z trwającą przebudową stacji Warszawa Zachodnia i rozpoczęciem prac w Regułach. Utrudnienia potrwają do połowy sierpnia.
Od 9 czerwca na stacji Warszawa Zachodnia
będą dostępne już wszystkie perony. PKP PLK otwierają perony 2 i 3, wykorzystywane przez pociągi regionalne i aglomeracyjne oraz peron nr 1, służący Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Na razie jednak – w przypadku wukadki – dostępny będzie tylko jeden tor (nr 1, którym zazwyczaj jeżdżą pociągi w kierunku Grodziska i Milanówka).
Dalsze utrudnienia związane są z budową klatki schodowej z kładki, tuż przy torze WKD. – Klatka służy też jako podpora pod zabudowę przyszłej kładki i zejścia od strony Alei Jerozolimskiej. Z uwagi na metodę podstropową wykonanie wcześniej tego elementu nie było możliwe, ponieważ musieliśmy skończyć wykop podstropowy. Drugi tor WKD będzie otwarty w II połowie sierpnia – mówi Marcin Kowalczyk, dyrektor projektu z PKP PLK.
Przy okazji WKD skoordynuje te utrudnienia z inną inwestycją WKD. – Pociągi pojadą z częstotliwością 30-40 minut, z podziałem na trzy fazy. Korzystając z tego, że są jeszcze ograniczenia w rejonie Warszawy Zachodniej, rozpoczynamy również od 9 czerwca inwestycje na innym odcinku WKD – w obrębie przystanku osobowego Reguły. Tam również będzie konieczność wstrzymania ruchu po jednym z torów – wyjaśnia Krzysztof Kulesza, rzecznik WKD. W pierwszej kolejności roboty obejmą przebudowę układu odwodnienia torowiska wraz z przebudową przepustu znajdującego się pod peronami.
Niektóre połączenia będą kursować w skróconej relacji. – Część pociągów z kierunku Grodziska i Milanówka skończy bieg w Komorowie, a część pociągów z kierunku Warszawy dojedzie tylko do przystanku Reguły lub Michałowice. Planujemy komunikację zastępczą połączenie do stacji PKP Pruszków, skąd podróżni będą mogli kontynuować podróż SKM i Kolejami Mazowieckimi, dzięki honorowaniu biletów WKD. Autobusy zastępcze będą też kursować między Komorowem a Regułami / Michałowicami w zamian za skrócone pociągi WKD – wyjaśnia Kulesza. Jedynie wybrane pociągi pojadą w pełnej relacji z Grodziska Mazowieckiego czy Milanówka do Warszawy.
Jak to wygląda w szczegółach? W pierwszej fazie prac, do końca czerwca, między Komorowem a Regułami zostanie wyłączony z ruchu tor nr 2 (prawy, patrząc w kierunku Warszawy). Oznacza to, że pociągi jadące od strony Komorowa w kierunku Warszawy Śródmieście będą jeździły tam i z powrotem po jednym torze (nr 1). Jednocześnie przy torze nr 2, naprzeciwko parkingu przed Urzędem Gminy Michałowice, zostanie zbudowany peron tymczasowy. Pozwoli to na uruchomienie dodatkowych pociągów w skróconej relacji Reguły – Warszawa Śródmieście WKD (na przystanku Warszawa Reduta Ordona pociągi, dzięki rozjazdom, będą przejeżdżać na tor 1).
Reasumując, na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Warszawa Reduta Ordona WKD ruch pociągów będzie prowadzony w obydwu kierunkach wyłącznie po torze nr 1 (tor prawy w kierunku Grodziska Mazowieckiego) co 40 min. Na odcinku Warszawa Reduta Ordona WKD – Reguły ruch pociągów będzie prowadzony po obydwu torach, jednakże po każdym z torów pociągi będą jeździły w trybie wahadłowym (tam i z powrotem). Łączna częstotliwość kursowania pociągów po obydwu torach wyniesie co 40 minut w danym kierunku (co 80 minut po jednym z torów). Po torze nr 1 kursować będą pociągi w relacjach pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim/Milanówkiem, natomiast po torze nr 2 kursować będą pociągi w relacjach pomiędzy Warszawą i Regułami. Na odcinku Reguły – Komorów ruch pociągów będzie prowadzony w obydwu kierunkach wyłącznie po torze nr 1 (tor prawy w kierunku Grodziska Mazowieckiego) z częstotliwością co 80 minut w danym kierunku.