Działania na rzecz przyrody i klimatu to nie tylko wprowadzanie coraz bardziej energooszczędnych rozwiązań technicznych. Najważniejszym działaniem proekologicznym jest poprawa atrakcyjności przewozów kolejowych – podkreśla Warszawska Kolej Dojazdowa. Rozbudowa linii pozwoli WKD zaoferować częstsze kursy, a tym samym – pozyskać kolejnych pasażerów i zmniejszyć liczbę wyjeżdżających na drogi samochodów.
Największą inwestycją na sieci WKD będzie w najbliższych latach
dobudowa drugiego toru między Grodziskiem Mazowieckim a Podkową Leśną. Spółka podkreśla korzyści, jakie przyniesie pasażerom jej realizacja. – Spowoduje ona poprawę częstotliwości kursowania pociągów z Grodziska, ale przede wszystkim przyczyni się do zmniejszenia ruchu na lokalnych drogach – czytamy w komunikacie WKD.
Na razie trwają
prace przygotowawcze. Choć wymagają one wycinki drzew (ale z nasadzeniami zastępczymi), przewoźnik przekonuje, że bilans inwestycji dla środowiska będzie korzystny. – Budowa drugiego toru (…) przyczyni się do poprawy jakości powietrza dzięki rezygnacji części kierowców z samochodu na rzecz przejazdów pociągami WKD. Ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery spowoduje, że mieszkańcy lokalnych gmin będą oddychać czystszym i zdrowszym powietrzem – argumentuje.
Aby przyciągnąć osoby dotychczas dojeżdżające do Warszawy samochodami, WKD zamierza też rozwinąć sieć parkingów „Parkuj i Jedź”. Obiekty przy peronach WKD będą budowane we współpracy z gminami. Przewidziano wyposażenie ich w energooszczędne lampy LED, a także ładowarki dla hulajnóg elektrycznych.
Wśród innych działań na rzecz ekologii WKD wymienia inwestycje w fotowoltaikę. Upowszechnianie biletów elektronicznych oraz monitorów LCD jako nośników informacji pasażerskiej pozwala natomiast ograniczyć zużycie papieru. – Zamontowano nowe automaty biletowe, w których zastosowano technologie pozwalające na zmniejszenie zużycia energii. W celu ograniczenia śladu węglowego podjęta została również współpraca z dostawcami „zielonej” energii elektrycznej – wyliczają przedstawiciele przewoźnika.