Warszawska Kolej Dojazdowa kończy projekt rozbudowy linii między Podkową Leśną a Grodziskiem Mazowieckim. – Zastosowane rozwiązania w zakresie sterowania ruchem kolejowym, telekomunikacji czy infrastruktury pasażerskiej będą stanowić podstawę dla dalszych działań modernizacyjnych – mówi Michał Panfil, prezes zarządu WKD. Spółka w najbliższych latach planuje modernizację niemal całej nawierzchni torowej czy zakup taboru, tym razem jednak hybrydowego. Niewykluczona jest też przebudowa systemu sterowania ruchem.
Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: WKD realizuje teraz projekt dobudowy drugiego toru do Grodziska Mazowieckiego. Inwestycja ma zakończyć się w tym roku. Jakie są plany inwestycyjne na kolejne lata?
Michał Panfil, prezes zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej: Przewidujemy zakup trzech nowych pojazdów i modernizację aktualnie użytkowanych jednostek, reorganizację systemu zasilania w energię elektryczną pod kątem jej pozyskiwania ze źródeł odnawialnych, a także w kierunku podwyższenia efektywności energetycznej całego systemu, czy wreszcie przebudowę infrastruktury na odcinku pomiędzy Komorowem i Warszawą. Zakładamy, że realizacja wymienionych zadań inwestycyjnych będzie się wiązać z wydatkowaniem kolejnych 500 milionów złotych.
W nadchodzących latach zamierzamy również przeprowadzić modernizację nawierzchni drogi kolejowej pomiędzy Warszawą i Podkową Leśną na odcinku o długości blisko 25 kilometrów. Jako uzupełnienie tego zadania rozważamy przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku pomiędzy Warszawą i Podkową Leśną – w zakresie analogicznym do przygotowywanego do wdrożenia systemu w ramach budowy drugiego toru od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego, opierającego się na samoczynnej blokadzie liniowej trzystawnej, dwukierunkowej. Rozbudowa infrastruktury kolejowej poprzez podwyższenie parametrów jej przepustowości umożliwi skierowanie do ruchu dodatkowych pojazdów. Zadanie to chcielibyśmy sfinansować z KPO. Jakie pojazdy planuje zakupić WKD?
Nowe pojazdy konstrukcyjnie i gabarytowo nie będą odbiegać od przyjętego dla linii WKD standardu. Pojawią się w nich z całą pewnością wszystkie te elementy wyposażenia służącego do obsługi podróżnych, jakie dziś stanowią absolutny standard wśród zamówień realizowanych przez przewoźników aglomeracyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami.
W ramach zakupu kolejnej partii pojazdów (w najbliższej perspektywie czasowej co najmniej trzech sztuk) chcemy postawić na możliwość zastosowania alternatywnych źródeł napędu – poza trakcją elektryczną rozważane jest pozyskanie pojazdów hybrydowych (elektrycznych 3 kV z ogniwem wodorowym bądź elektrycznych 3 kV z zasilaniem bateryjnym) – wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Chcielibyśmy uzyskać na ten cel środki unijne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.