W zeszłym tygodniu WKD podpisała umowę z wykonawcą przebudowy odcinka Podkowa Leśna – Grodzisk Mazowiecki. Powstać ma drugi tor, który zwiększy przepustowość trasy. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu są możliwe już w najbliższych miesiącach, w czasie prac przygotowawczych polegających na usuwaniu kolizji.
Inwestycja zakłada przebudowę ok. 7,5-kilometrowego odcinka linii nr 47 od Podkowy Leśnej Głównej do Grodziska Mazowieckiego Radońskiej. Znajdują się tam dwie stacje oraz sześć przystanków. Zakres prac zakłada przebudowę istniejącego toru oraz budowę drugiego toru. Rozbudowany zostanie układ torowo-peronowy na stacji końcowej Grodzisk Mazowiecki Radońska. Zmieni się układ torowy w rejonie Podkowy Leśnej Zachodniej, wyremontowany ma zostać także budynek dworcowy na stacji Podkowa Leśna Główna. Umowę WKD podpisała z firmą Intop
w zeszłym tygodniu.
Wykonawca zadeklarował wykonanie prac w ciągu 20 miesięcy. W pierwszej kolejności – w ciągu sześciu miesięcy – ma powstać nowy tor do Grodziska, na który możliwe będzie przełożenie ruchu w czasie przebudowy starego toru. – Będziemy rozmawiali o możliwości przyspieszenia realizacji. Proponuję, by jak najszybciej – zgodnie z regulaminem i projektem – wprowadzić zmianę rozkładu jazdy pomiędzy Podkową Leśną a Grodziskiem. Uwzględnimy komunikację zastępczą – mówi Michał Panfil, prezes WKD.
W I fazie prac przewidziano usunięcie kolizji na trasie planowanego drugiego toru. Na czym mają polegać zmiany w organizacji ruchu? – Prace te nie są widowiskowe, ale wykonawca będzie musiał poświęcić na nie 2-3 miesiące. Firma ma możliwość skorzystania z całkowitego wyłączenia ruchu pociągów w porze międzyszczytowej – między 8:30 a 14:30. W pozostałych godzinach pociągi mają realizować rozkład jazdy – wskazuje Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD. Dokładny harmonogram i organizacja ruchu są opracowywane – generalnie jednak dojazd do Grodziska musi być utrzymany. – Wszystkie prace będą się odbywać przy czynnym ruchu pociągów. Nie możemy sobie pozwolić na całkowite i długie wyłączenie z uwagi na bazę utrzymania taboru w Grodzisku Maz. – wyjaśnia Kulesza.
Następnie, po usunięciu kolizji, ruszy budowa drugiego toru oraz budowa i przebudowa obiektów inżynieryjnych. WKD w tej chwili zakłada, że rozpoczęcie tego etapu będzie możliwe na przełomie sierpnia i września. – Obiekty inżynieryjne będą musiały być robione połówkowo – z co najwyżej weekendowym wstrzymaniem ruchu. W dni poprzednie nie przewidujemy ograniczeń w ruchu, choć zakładamy zmniejszenie częstotliwości kursowania w godzinach międzyszczytowych. Do godz. 21 może być utrzymane kursowanie pociągów co godzinę, później rozpoczyna się pora zjazdów – mówi Kulesza.
Prace obejmą też zabudowę nowych rozjazdów w rejonie przystanku Podkowa Leśna Zachodnia. – Będzie one robione etapami. Wpierw powstaną rozjazdy przy nowym torze, a druga ich część zostanie wpięta w czasie budowy nowego toru – mówi Krzysztof Kulesza. Jak przypomina, WKD ma już doświadczenie z weekendową wymianą rozjazdów. – Na pewno jednak pasażerowie do Milanówka będą musieli na dłużej przesiąść się do autobusów – zaznacza rzecznik.