Po prawie trzech miesiącach mazowiecka spółka WKD wybrała wreszcie najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie drugiego toru do Grodziska Mazowieckiego. Przygotowanie dokumentacji powinno zająć ok. dwóch lat.
WKD zleca zadanie opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla modernizacji infrastruktury i budowy drugiego toru linii kolejowej nr 47 na odcinku od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego. Wykonawca uzyska ponadto wszelkie uzgodnienia i zgody, opracuje materiał do przetargu budowlanego oraz w ramach opcji sprawować będzie nadzór autorski nad realizacją prac.
W sumie w przetargu
wystartowało osiem firm. Zaproponowany przez oferentów koszt opracowania dokumentacji projektowej wahał się od 2,95 mln zł do 5,83 mln zł brutto. Aż cztery oferty w procesie analizy odrzucono. Za najkorzystniejszą ofertę uznano ostatecznie najtańszą propozycję od firmy Aecom Polska, która zaproponowała 2,95 mln zł brutto. O wyborze decydowała cena (60%), termin realizacji zamówienia w zakresie koncepcji programowo-przestrzennej oraz uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej (30%) oraz doświadczenie zawodowe kluczowego personelu (10%). Odrzucono ofertę firmy Schuessler-Plan Inżynierzy, ofertę Torprojektu, ofertę TPF oraz ofertę Mosty Katowice.
Odcinek, na którym będą prowadzone prace, liczy ok. 7 km, znajdują się na nim dwie stacje oraz sześć przystanków osobowych. Obecnie stanowi on wąskie gardło. Efektem planowanej inwestycji ma być m.in. skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie przepustowości szlaku, zwiększenie bezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji i działalności przewozowej (związanych m.in. usuwaniem skutków powstających opóźnień pociągów).
Nie przewidziano przebudowy na stacji Podkowa Leśna Główna. Spore zmiany nastąpią natomiast na przystanku Podkowa Leśna Zachodnia, który będzie zlokalizowany przez rozgałęzieniem linii do Milanówka. Pociągi jadące do i z Milanówka oraz Grodziska Mazowieckiego będą zatrzymywać się na tych samych dwóch peronach jednokrawędziowych. Przewidziano też na całej linii optymalizację geometrii trasy oraz wymianę obiektów inżynieryjnych.
W sumie na realizację zamówienia przeznaczono 380 dni. Dokumentacja projektowa wraz z niezbędnymi uzgodnieniami i zezwoleniami powinna zostać opracowana w latach 2019–2020.
mat. WKD