Bydgoszcz planuje przebudowę i modernizację zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej. Samorząd pozyskał na to zadanie 65 milionów złotych z Funduszu Inwestycji Strategicznych, tzw. Polskiego Ładu. Miasto zapowiada, że przetarg na właściwe prace budowlane ma zostać ogłoszony w 1 kwartale przyszłego roku.
Główną bydgoską zajezdnię tramwajową czeka gruntowna przebudowa oraz modernizacja. Jak
informował magistrat, budowa obiektu została ukończona w 1959 roku, a zajezdnia przeszła przebudowę w latach 80 ubiegłego wieku w związku z przybyciem do miasta pierwszych wagonów 805Na, a więc wąskotorowej wersji tramwajów 105Na. Jednocześnie zakupy nowszego, niskopodłogowego taboru nie pociągały za sobą kolejnych prac inwestycyjnych na terenie zajezdni, tak więc obiekt staje się coraz bardziej archaiczny i niedostosowany do współczesnych wymagań.
Przetarg na przebudowę zajezdni w 1 kwartale przyszłego roku
Nie dziwi więc to, że władze Bydgoszczy chcą przebudować obiekt przy Toruńskiej i przystosować go do obsługi obecnych i nowych (
kupionych w tym roku) wagonów z Pesy. W tym celu miasto złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji do drugiej edycji Funduszu Inwestycji Strategicznych, potocznie i skrótowo nazywanego też Polskim Ładem.
Samorządowi udało się pozyskać zakładane środki w kwocie 65 milionów złotych, co powinno pozwolić na rozpoczęcie procesu inwestycyjnego. Jaki jest więc aktualny status tego zadania?
– Decyzja o pozwoleniu na budowę jest już uzyskana. Obecnie trwa przygotowanie przetargu, który zostanie ogłoszony w I kw. 2023 roku – przekazał nam wiceprezydent Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.
Nowy układ torowy czy myjnia
Kozłowicz
wymienił też zakres prac, jaki ma zostać wykonany w ramach pierwszego etapu działań, na który samorząd otrzymał centralne dofinansowanie.
– Inwestycja obejmuje m.in.: wykonanie nowego układu torowo-sieciowego – wraz z wjazdem na stanowiska postojowe dla tramwajów wieloczłonowych. Wybudowanie przejazdu przez myjnię tramwajową, toru objazdowego, wjazdów do budynku zajezdni tramwajowej oraz przejazdu przez budynek reprofilacji obręczy tramwajowych. Wybudowanych zostanie też kilka budynków, w tym budynku: reprofilacji obręczy tramwajowych, stacji transformatorowej czy myjni tramwajowej – wylicza wiceprezydent Bydgoszczy.
Inwestycja podzielona na etapy
To pierwszy etap modernizacji tramwajowego obiektu. Drugi zakłada realizację przedsięwzięć mających na celu redukcję negatywnego oddziaływania obiektu zajezdni na środowisko, w tym spełnienie wymagań z zakresu izolacyjności cieplnej przegród budowlanych i sieci ciepłowniczych, zastosowania energooszczędnych źródeł światła, a także redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza.
W planach zakupy do 46 nowych wagonów
Przebudowa zajezdni ma pomóc w serwisowaniu nowoczesnych wagonów tramwajowych, które MZK Bydgoszcz posiada już w swoich zasobach, ale
również 10 nowych, które samorząd zamówił kilka miesięcy temu w bydgoskiej Pesie. Jeśli uda się zrealizować opcję zawartą w tej umowie,
czego chęć zapowiedział na naszych łamach wiceprezydent Mirosław Kozłowicz, bydgoski tabor tramwajowy może wzbogacić się łącznie aż o 46 nowych tramwajów.
Pozwoliłoby to na wycofanie z eksploatacji wszystkich składów złożonych z wagonów 805Na.Co ciekawe samorząd chciał pozyskać środki na zakup wspomnianych 46 wagonów z… pierwszej edycji Funduszu Inwestycji Strategicznych, l
ecz ówcześnie miasto nie otrzymało dotacji z centralnego programu.