Consip, włoska spółka państwowa odpowiedzialna za scentralizowaną realizację zamówień publicznych, kupi nawet 925 autobusów elektrycznych E-Way produkcji Iveco Bus. Producent tylko w 2023 roku dostarczy Consipowi ponad 1000 pojazdów, uwzględniając wcześniejsze zamówienia. Nowy projekt jest realizowany w ramach włoskiego KPO.
Pod koniec ubiegłego roku Consip, państwowy operator scentralizowanych zamówień publicznych, należący do włoskiego Ministerstwa Gospodarki i Finansów, rozstrzygnął przetarg dotyczący dostawy aż 1000 autobusów elektrycznych, w którym Iveco Bus złożyło oferty w sześciu częściach spośród siedmiu ogółem. Łącznie 925 autobusów elektrycznych E-Way będzie mogło zostać pozyskanych przez przewoźników w ciągu kolejnych dwóch lat. Istotą projektu jest bowiem stworzenie możliwości elastycznego zamawiania pojazdów przez jednostki samorządu terytorialnego i przewoźników autobusowych w ramach rządowej umowy ramowej.
Co ciekawe, kupujący będą mieli możliwość zarówno wyboru konkretnego modelu, kierując się przewidywanym kosztem cyklu życia (np. w zakresie zużycia paliwa) wobec odpowiednich założeń eksploatacyjnych, jak i przeprowadzić postępowanie konkurencyjne między zwycięzcami rządowej umowy ramowej. Oczywiście projekt przewiduje możliwość implementacji szeregu dostosowań w zamawianych pojazdach, obejmujących nie tylko zewnętrzny schemat malowania, ale także kolorystykę wnętrza, montażu dodatkowego wyposażenia w przestrzeni pasażerskiej, urządzeń pokładowych dla kierowców, czy różnych systemów informacji pasażerskiej. W przypadku pojazdów bateryjnych przewiduje się możliwość wyboru różnych rozwiązań w zakresie technologii ładowania.
Iveco Bus już w ramach dotychczasowego portfela kontraktów dysponowało zamówieniami od Consip obejmującymi ponad 900 pojazdów. Szczególnie duże kontrakty to dostawa 100 autobusów zasilanych gazem ziemnym Crossway dla TUA ABRUZZO, wiodącego przewoźnika autobusowego w regionie Abruzja, czy też 203 autobusów (w tym 68 zasilanych gazem ziemnym Crossway) dla regionu Molise. Do TUA ABRUZZO trafią także pozyskane właśnie autobusy elektryczne E-Way, które podobnie jak Crossway powstaną w niedawno otwartych zakładach produkcyjnych Iveco Bus w mieście Foggia, przeznaczonych do produkcji autobusów nisko- i zeroemisyjnych. – W czerwcu 2022 roku ogłosiliśmy decyzję o ponownym uruchomieniu produkcji autobusów we Włoszech, pewni potencjału włoskiego rynku i przewagi naszej oferty. Nowe kontrakty pokazują, że decyzja ta była słuszna, co motywuje nas do kontynuowania obranej drogi, w ramach której przyczyniamy się do zrównoważonego rozwoju mobilności w naszym kraju – powiedział Domenico Nucera, szef biznesu autobusowego w Iveco Group.
Co istotne, projekt jest realizowany w ramach włoskiego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Wypłata środków w ramach jego polskiego odpowiednika jest nadal wstrzymana z powodu sporu między polskim rządem a Komisją Europejską o kwestie związane z praworządnością i organizacją sądów powszechnych. Tymczasem Consip w ramach włoskiego KPO ogłosił w ostatnich dniach przetarg o wartości 327 mld euro na dostawę kolejnych 500 autobusów elektrycznych i wodorowych czterech typów, w przypadku którego potencjalni wykonawcy mają czas do 30 maja na zgłoszenie swoich ofert. Wszystkie projekty autobusowe realizowane obecnie przez Consip dotyczą zakupu łącznie 2900 pojazdów, przy czym aż 60% z nich to pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi, czyli wodorem, gazem ziemnym, czy energią elektryczną poprzez ogniwa litowo-jonowe. W ramach tych projektów zakontraktowano już dostawę 1700 autobusów dla poszczególnych klientów, w tym 50% zasilanych paliwami alternatywnymi. Jednym z beneficjentów włoskiego programu autobusowego jest także Solaris, który
dostarczy 100 autobusów hybrydowych do Cagliari na Sardynii.
Wydaje się, że w kontekście przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu w Polsce celowym jest poddanie zasadności zastosowania włoskiego modelu przetargowego. Duża skala powoduje bowiem zwiększenie pozycji negocjacyjnej zamawiającego, co przekłada się na redukcję kosztów jednostkowych samego zakupu, a potencjalnie także na możliwość optymalizacji kosztów utrzymania i serwisu. Wspólne przetargi dla wielu zamawiających niekoniecznie muszą oznaczać centralizację procesu zakupowego na szczeblu rządowym. Przykładowo w Niemczech
kilka miast zdecydowało się na wspólny przetarg na dostawę nowych tramwajów.