2024 rok okazał się historyczny dla włoskiego rynku autobusowego. Tylko w ostatnich 12 miesiącach w kraju zarejestrowano 4920 autobusów i autokarów. W porównaniu do 2023 roku był to wzrost o 20 procent. Wynik ten pobił również o ponad pół tysiąca dotychczasowy rekord sprzed lat.
Włoski rynek autobusów zanotował historyczny moment – liczba nowych rejestracji pojazdów osiągnęła rekordowy poziom. Dynamiczny wzrost w 2024 roku wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne i ekologiczne środki transportu publicznego. Jak dokładnie wyglądał rynek autobusowy we Włoszech w minionym roku?
Rekordowy rok dla Włoch
Jak wynika z danych organizacji ANFIA (Associazione Nazionale Filiera Industria Automobilistica), w 2024 roku Włochy zarejestrowały 4920 autobusów i autokarów, co stanowi absolutny rekord kraju. Wynik ten jest nie tylko o 20 procent lepszy niż ten osiągnięty w 2023 roku, ale też znacząco bije dotychczasowy rekord. Ten został osiągnięty dawno temu, bo na początku XXI wieku. Wówczas, w 2001 roku, zarejestrowano 4400 pojazdów.
Największy wzrost odnotowano w liczbie zarejestrowanych autobusów miejskich. Ten tabor zwiększył się z 1403 do 2440 jednostek. Co również warte podkreślenia to fakt, że aż 994 z nich to autobusy elektryczne, co oznacza, że 40 procent nowych autobusów miejskich jest zasilanych energią elektryczną.
Mniejszy, ale procentowo wciąż imponujący, wzrost odnotowały autokary, których liczba wzrosła z 526 do 658 sztuk. Jedyny spadek wykazały z kolei autobusy międzymiastowe. Liczba tych, rok do roku, zmalała z 2156 do 1796 nowo zarejestrowanych sztuk.
Iveco liderem producentów
Wśród producentów, którzy dostarczali najwięcej pojazdów na włoski rynek autobusowy w 2024 roku, bezapelacyjnym liderem ponownie okazał się Iveco Bus. Firma sprzedała 2017 sztuk autobusów, co stanowiło aż 41 procent całego rynku w minionych 12 miesiącach.
Na podium znaleźli się jeszcze Daimler Buses i Solaris. Pierwszy z nich sprzedał 720 sztuk pojazdów – 608 Mercedes-Benz i 112 Setra – a drugi 551.
Czwarte miejsce ex æquo zajęły Menarinbus i Otokar, które wypuściły na rynek 285 pojazdów, a dalej kolejno Scania (181), MAN (163), Setra (112), Karsan (98), Isuzu (82). Pozostałe firmy z mniejszymi wynikami sprzedały łącznie 538 autobusów.
Jeśli natomiast chodzi o technologię użytą w nowo rejestrowanych pojazdach, na czele wciąż został diesel z 1740 autobusami, jednak wynik ten był gorszy o 600 w porównaniu do 2023 roku. Najwięcej zyskały pojazdy napędzane gazem ziemnym. W minionym roku zarejestrowano 1246 autobusów gazowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.