Rada Miasta Wodzisławia Śląskiego przyjęła jednogłośnie Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Dokument został opracowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
50-tysięczny Wodzisław Śląski, położony w Rybnickim Okręgu Węglowym, jest w specyficznej sytuacji jeśli chodzi o transport publiczny. Od 2013 r. Miasto Wodzisław Śląski jest samodzielnym organizatorem publicznego transportu zbiorowego; wcześniej, w latach 1991-2012 powierzało organizację publicznego transportu zbiorowego na swoim terenie Międzygminnemu Związkowi Komunikacyjnemu Jastrzębie-Zdrój (MZK). Władze Wodzisławia zrezygnowały z członkostwa w MZK (główną przyczyną były wysokie koszty) i stały się samodzielnym organizatorem, wybierającym własnego operatora w przetargach (na lata 2014-18 zawarta jest umowa z operatorem – P.P.U.H „Kłosok”, który do obsługi wodzisławskiej komunikacji użytkuje 10 autobusów).
Komunikacja wodzisławska kontra MZKPoza obszarem Wodzisławia – operator obsługuje obszar miast Pszów i Rydułtowy (samorządy tych miast nie partycypują w kosztach uruchamiania ww. linii). Pszów i Rydułtowy były od 1975 r. dzielnicami Wodzisławia Śl., jednak w pierwszej połowie lat 90. XX. w. odłączyły się i ponownie stały się osobnymi miastami. Obszar Wodzisławia Śląskiego jest wciąż – mimo rezygnacji przez władze Wodzisławia z członkostwa w MZK Jastrzębie Zdrój – częściowo obsługiwany przez MZK. Wynika to m.in. z faktu, że członkami MZK pozostają 4 gminy sąsiadujące z Wodzisławiem – tj. miasta Pszów i Radlin (a także sąsiadujące z Pszowem miasto Rydułtowy) oraz gminy wiejskie Marklowice i Mszana. Z tego też względu, przez teren Wodzisławia Śl. przebiegają linie komunikacyjne stanowiące połączenie Wodzisławia Śl. z ww. gminami, jak również m.in. z samym Jastrzębiem. Przez Wodzisław Śl. przebiegają również trasy linii MZK łączących Jastrzębie z Rybnikiem (który posiada własny zarząd transportu, ale MZK jako związek międzygminny udziela pomocy finansowej Miastu Rybnik na realizację zadań komunikacyjnych na obszarze Rybnika).
Ten swoisty konglomerat komunikacyjny ma swoje zalety i wady. Na terenie Wodzisławia (oraz pomiędzy Wodzisławiem i sąsiednimi miastami i miejscowościami) autobusy kursują ze stosunkowo wysoką częstotliwością, nowe pojazdy oferują też stosunkowo wysoki komfort podróżowania (zgodnie z umową, operator wodzisławskiej komunikacji jest zobowiązany do użytkowania pojazdów, których wiek nie może przekraczać 8 lat za wyjątkiem pojazdu rezerwowego, stosunkowo nowoczesny tabor posiada również MZK). Co ważne – i co pozytywnie odróżnia Wodzisław od szeregu innych regionów w Polsce – rozkłady jazdy większości linii autobusowych w wodzisławskiej komunikacji miejskiej nie koncentrują się jedynie na zaspokajaniu podstawowych potrzeb komunikacyjnych (tj. na dowozach dzieci i młodzieży do szkół oraz dowozach do pracy), ale zapewniają dużą dostępność komunikacji miejskiej w różnych porach dnia (w tym w weekendy), a co za tym idzie – dla różnych grup podróżnych. Za istotny mankament należy uznać przede wszystkim następujące czynniki:
- Niewielką rolę transportu kolejowego (mimo zwiększenia w ostatnim czasie liczby pociągów Kolei Śląskich obsługujących połączenia przez Wodzisław Śląski, jak również mimo pojawienia się rok temu w rozkładzie, po raz pierwszy w historii, bezpośrednich pociągów do Warszawy);
- Brak współpracy pomiędzy poszczególnymi podsystemami PTZ – w zakresie wspólnych rozwiązań rozkładowych i taryfowych.
Kolej aglomeracyjna Wodzisław Śl. – Rybnik?Stąd też, autorzy planu transportowego zwrócili uwagę m.in. na konieczność dążenia do wprowadzenia wspólnych rozwiązań taryfowych pomiędzy komunikacją wodzisławską, MZK i Kolejami Śląskimi. Wśród postulatów wskazano również możliwość zwiększenia liczby pociągów pomiędzy Wodzisławiem Śl. i Rybnikiem. Utworzenie w tej relacji połączenia quasi-aglomeracyjnego (o częstotliwości nie mniejszej niż co ok. 60 min, a w godzinach szczytu nawet większej) byłoby możliwe zarówno na szczeblu gminnym (we współpracy władz Rybnika, Wodzisławia i dzielącego te miasta Radlina – jedno z miast byłoby organizatorem transportu kolejowego, dwa pozostałe powierzałyby mu organizację ruchu pociągów na swoim terenie), jak i poprzez przekazywanie dotacji celowej na rzecz samorządu wojewódzkiego.
Zespół Doradców Gospodarczych TOR przygotował również Plan zrównoważonej mobilności miejskiej dla Miasta Wodzisław Śląski – ten dokument, wodzisławska rada miasta przyjęła na sesji na początku grudnia.