Urząd Wojewódzki w Łodzi ocenia, że Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych okazał się skutecznym narzędziem walki z wykluczeniem transportowym. Przywołuje statystyki, zgodnie z którymi liczba uruchamianych połączeń rokrocznie rośnie. Kolejnym przełomem może okazać się zaś możliwość ubiegania się o dofinansowanie rządowe na okres dłuższy niż rok.
W roku 2019, gdy powstawał Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, władzę zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym w województwie łódzkim sprawowała Zjednoczona Prawica. Przedstawiciele administracji rządowej wraz z samorządowcami przez kolejne lata wskazywali na liczne zalety stworzonego przez Prawo i Sprawiedliwość wraz z koalicjantami Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Aktualnie sytuacja polityczna uległa odwróceniu, bo zarówno w Radzie Ministrów, jak i w Zarządzie Województwa Łódzkiego zasiadają przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej i współpracujących z nią partii pozostających do niedawna w opozycji.
Ważne narzędzie dla lokalnych samorządów
O ile nie znamy jeszcze założeń Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego co do polityki transportowej na obszarach pozbawionych komunikacji kolejowej, optyka administracji rządowej na sytuację w regionie łódzkim nie uległa przy tym zmianie. – Rządowy program Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych to ważny element wsparcia dla samorządów. Daje on włodarzom gmin i powiatów możliwość walki z wykluczeniem komunikacyjnym, co przekłada się na poprawę życia mieszkańców – mówi Tobiasz Puchalski, rzecznik prasowy wojewody łódzkiego. Przypomina jednocześnie, że dopłaty nie są udzielane, jeśli dane połączenie jest realizowane w ramach komunikacji miejskiej. Środki trafiają więc do jednostek, które organizują transport głównie na obszarach wiejskich.
– Powstające dzięki funduszowi linie przyczyniają się do likwidacji tzw. białych plam komunikacyjnych. To ważne zwłaszcza dla miejscowości, których społeczeństwo nie mogło korzystać ze środków komunikacji zbiorowej, bo dojazd do danego miejsca był utrudniony czy wręcz niemożliwy – dodaje nasz rozmówca. Przekonuje on także, że rozbudowana siatka połączeń oznacza większe szanse na dotarcie do pożądanych miejsc pracy i kształcenia czy lepszy dostęp do usług, w tym publicznych.
Liczba połączeń wzrosła także w tym roku
Przedstawiciel wojewody przekonuje, że dowodem na skuteczność FRPA w ograniczaniu wykluczenia komunikacyjnego jest rosnące zainteresowanie samorządów dopłatami (to one otrzymują dotację, która pomaga w organizacji transportu przy dodatkowym wkładzie własnym z kasy gminy, powiatu lub województwa). – Liczba aktualnie dotowanych połączeń w województwie łódzkim wynosi 525 – wylicza. Tymczasem w 2019 r. utworzono 85 linii. Rok później było ich 170, w 2021 – 223, w 2022 – 318. W zeszłym roku funkcjonowało zaś 390 linii.
Równolegle rosła łączna wartość przyznanych dotacji z ok. 2,5 mln zł w 2019 r. do ok. 49,7 mln zł w 2023 r. i ok. 55,1 mln zł w 2024 r. – Od naboru na 2025 r. możliwe będzie składanie wniosków na ww. zadanie w okresie wieloletnim – przypomina Tobiasz Puchalski. Ma to ułatwić samorządom długofalowe planowanie swoich systemów transportowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.