Zjawisko wykluczenia transportowe to najuciążliwsze z wykluczeń powstałych w czasie transformacji ustrojowej. Brak dostępu do środków transportu w mniejszych miastach i na wsiach to niesprawiedliwość, którą rząd Zjednoczonej Prawicy chce niwelować. Samorząd województwa łódzkiego świetnie radzi sobie z wykorzystywaniem krajowego funduszu na rozwój połączeń – to najważniejsze tezy postawione przez wojewodę łódzkiego po uruchomieniu trzech nowych połączeń organizowanych przez UMWŁ.
– Po 1989 r. Polska przeżywała transformację ustrojową, przechodząc z systemu gospodarki planowanej ku gospodarce wolnorynkowej. Odbywało się to przy zarówno pozytywnych, jak i negatywnych przemianach społecznych. Różne grupy społeczne ucierpiały na tzw. wykluczeniach spowodowanych tym, że wzrost gospodarczy miał charakter ekskluzywny – mówił wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński podczas krótkiej konferencji prasowej w Łodzi poświęconej
nowym liniom autobusowym uruchomionym przez samorząd województwa. W jego opinii ów wzrost był odczuwalny w dużych ośrodkach miejskich, podczas gdy mieszkańcy mniejszych miejscowości byli pozbawiani szeregu usług publicznych.
Bez połączeń nie ma jak dostać się do lekarza czy znaleźć dobrej pracyTrudno nie dostrzec, że Łódź – w czasach transformacji ustrojowej drugie pod względem liczby mieszkańców miasto kraju – była bardzo mocno dotknięta skutkami ekonomicznymi przeprowadzanych wówczas zmian ustrojowych, a względną stabilność odzyskała wiele lat po przewrocie. – Spośród wszystkich usług publicznych najdotkliwszym wykluczeniem było wykluczenie komunikacyjne – ocenia jednak przedstawiciel administracji centralnej. To, pomimo regresu sieci tramwajowej i szeregu innych problemów, rzeczywiście nie dotknęło jednak łodzian.
– Istniejące wcześniej połączenia zostały zlikwidowane, tak więc mieszkańcy małych miejscowości, ale i miast do 100 tys. mieszkańców utracili możliwość dojazdu do lekarza, sklepu czy poszukiwania pracy – opisywał procesy z minionych dekad prelegent. To zaś potęgowało jego zdaniem problemy gospodarcze różnych części obecnego województwa łódzkiego. – Rząd Zjednoczonej Prawicy uznaje taką sytuację po pierwsze za rażącą nierówność, a po drugie za niesprawiedliwość – stwierdził wojewoda.
Wojewoda chwali samorząd wojewódzki kierowany przez polityków PiS Bardzo pozytywnie wyraził się on o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. – Od 2019 r. z dużym entuzjazmem gminy, powiaty, jak i samorząd województwa łódzkiego partycypują w tym programie – ocenił. W pierwszym okresie funkcjonowania tego instrumentu wykorzystanie środków było jednak śladowe, a do dziś jest dalekie od pełnego, i to pomimo zwiększenia stawki dopłaty do wozokilometra.
Tobiasz Bocheński przekonywał, że siatka 39 połączeń organizowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego ma charakter kompleksowy i jest logicznie zaplanowana. Wskazywał tu m.in. na jej współgranie z liniai kolejowymi. – Z całą stanowczością mogę powiedzieć, że to jeden z najlepszych wniosków w Polsce – powiedział.