Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wola: Jak (nie) zmieni się Towarowa. Da się uniknąć drugiego Mordoru?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wola: Jak (nie) zmieni się Towarowa. Da się uniknąć drugiego Mordoru?
fot. Agata Koczowska
Rejon ronda Daszyńskiego, gdzie wciąż rosną kolejne wieżowce, staje się nowym zagłębiem biurowym. Już teraz pojawiają się obawy o to, by na bliskiej Woli – z uwagi na skalę zabudowy – nie powtórzyły się problemy komunikacyjne ze Służewca. Urzędnicy przekonują, że sytuacja na Woli jest nieporównywalnie lepsza: rozbudowywana jest II linia metra, planowane są nowe linie tramwajowe, poprawi się kolej. Na razie wiadomo, że zbytnio nie zmieni się ulica Towarowa: ani nie będzie zwężana, ani nie będzie uzupełniania o tunele czy wiadukty, a ewentualna kolejna linia metra w tym miejscu to kosztowna i bardzo odległa pieśń przyszłości.

Przy rondzie Daszyńskiego wyrasta teraz kolejne zagłębie biurowe, które często zaczyna być porównywane do Mordoru. – Widzę sporo podobieństw do Służewca, ale dla Woli jest jeszcze ratunek – o ile będziemy rozmawiać o problemach komunikacyjnych. W 2015 r. szacowano, że będzie tu pracować 30 tys. osób, później jednak szacunki podniesiono do 50-, 90- a nawet 115-tysięcy osób. Jest metro, ale boję się, żeby nie stało się ono alibi, by nic już tutaj więcej nie robić. Od lat mówi się o Towarowej – nie można na nią patrzeć jak na autostradę, nie spełnia się ona jako obwodnica śródmiejska. Są planowane nowe trasy tramwajowe w Kasprzaka i z Woli do Dw. Zachodniego i dalej w stronę Wilanowa, ale tempo rozbudowy sieci jak na razie jest mizerne – mówił Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR podczas ostatniej debaty #CityMatters o komunikacji na Woli.

Według przedstawicieli miasta, pomimo zgłaszanych problemów, sytuacja na Woli jest daleka od dramatu. – Przekształcenia funkcjonalno-przestrzenne to wyzwanie, ale nie nowe. Wcześniej, w rejonie samego ronda Daszyńskiego, pracowało 60 tys. osób w przemyśle – zauważył Marek Chmurski, naczelnik Wydziału Transportu Publicznego w Biurze Polityki Mobilności i Transportu m.st Warszawy. – Pytanie jest w jaki sposób spowodować, by część osób, która tędy tylko przejeżdża, korzystała z alternatywnych rozwiązań do Towarowej i Okopowej. Mamy tu II linię metra, która po rozbudowie zmieni reguły podróżowania – zamiast podróży promienistych, będą przejazdy poprzeczne z przesiadką do metra. Do tego należy wspomnieć o tramwaju na Kasprzaka i jego połączeniu z trasą z Wilanowem, podniesieniu przepustowości układu tramwajowego na Towarowej w rejonie pl. Zawiszy – wskazał Chmurski. Jak zauważył, te inwestycje – wraz z linią obwodową połączoną z linią radomską, skutkować będą bardzo dużym wzrostem pojemności transportu publicznego, stając się też realną alternatywą dla Towarowej. Pisaliśmy już też o zamierzeniach PKP PLK związanych z przebudową linii średnicowej.

Przedstawiciele miasta nie mieli jednak złudzeń, że wszyscy przesiądą się do transportu publicznego. – 30% mieszkańców jest przyspawanych do fotela samochodowego. Ale mamy najwyższy w Polsce udział transportu publicznego w podróżach niepieszych (57%). Nie mamy się czego wstydzić, także w skali Europy – przekonywał Tadeusz Bartosiński, zastępca dyrektora Biura Polityki Mobilności i Transportu.

Co z Towarową – będzie tunel?

Dużo dyskusji budzi tranzytowy charakter ulicy Towarowej, w ciągu której niegdyś planowano nawet wiadukty i tunele. Tutaj rozmówcy się zgadzają, że ulica ta de facto nie może pełnić efektywnie roli śródmiejskiej obwodnicy. – Musimy już teraz myśleć o dobrych rozwiązaniach. Wola nie może mieć tożsamości tranzytowej. Ruch w wielu miejscach powinien być spowolniony, a ulice powinny mieć ludzki wymiar – z przejściami, przez które nie trzeba przebiegać i z wygodną siecią dróg rowerowych – wskazywała Aneta Skubida, radna z Woli Mieszkańców.

– Klasa ulicy Towarowej przewidziana w studium jest niezgodna z rzeczywistością. Wystąpiliśmy o zmianę i obniżenie jej klasy – mówił Tadeusz Bartosiński. Klasa drogi determinuje chociażby rozwiązania projektowe – już teraz na Towarowej jest za dużo skrzyżowań i wjazdów względem tego, co powinno wynikać z klasy drogi. Trudno jednak sobie wyobrazić ograniczenie liczby wjazdów i skrzyżowań. – W 70% przypadków klasy dróg w Warszawie są o jeden poziom zawyżone. Teraz mamy tendencję do doszlusowywania do rzeczywistości. Nie stać nas na to, żeby wszędzie robić Trasy Łazienkowskie. Nie stać na to żadnego miasta – wtórował mu Jan Jakiel, naczelnik Wydziału Strategii i Rozwoju w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie.

W odstawkę poszedł pomysł budowy tunelu pod Kercelakiem. – W planach był tunel na odcinku od Żytniej aż za Chłodną. Nie oznacza to, że na powierzchni można byłoby zrobić jakiś park linearny. Na górze zostawałoby to, co dzisiaj – mielibyśmy rozwiązanie podobne do tego, co na Trasie Łazienkowskiej między rondem Jazdy Polskiej a GUS-em. Teraz tego się nie rozważa, to ogromne koszty – dodawał Jakiel. Jak oceniali przedstawiciele miasta, budowa 600-metrowego tunelu dla tej klasy drogi to wydatek rzędu 1 mld zł.

Jednocześnie w najbliższym czasie na Towarowej nie należy spodziewać się rewolucji w którąkolwiek ze stron. – Nie są planowane w tej chwili zmiany, co do przekroju Towarowej. Zresztą nie ma to sensu, jeśli nie robimy skrzyżowań, a to one determinują ruch i od nich powinno się zacząć – wskazał Jan Jakiel. To nie wyklucza jednak działań na rzecz poprawy standardu przestrzeni – zazielenienia ulicy czy rozbudowy dróg rowerowych. Na tej zasadzie poprawiono geometrię skrzyżowania z Lesznem, wraz z programami sygnalizacji.

Więcej metra na Woli?

Pojawił się też głośny ostatnio temat rozbudowy metra. – Czy priorytetem nie powinna być linia metra pod Okopową i Towarową, a nie szukanie na siłę wykorzystania dla peronu na Stadionie? Zarówno przy metrze, jak i linii średnicowej nie chodzi o to, by statystycznie pochwalić się wydanymi środkami, jeśli pod względem funkcjonalnym niewiele się zmieni – stwierdził Adrian Furgalski.

Choć ostatnie koncepcje zakładają trasowanie metra w taki sposób, by zahaczało o wybudowany dodatkowy peron na Stadionie, urzędnicy miejscy nie przesądzają, że taki wariant na pewno zostanie przyjęty. – ZTM otrzymał pokaźną kwotę na wykonanie studium. Poczekajmy na opis przedmiotu zamówień. Na pewno będzie kilka wersji, które dają największą korzyść ekonomiczną – mówił Bartosiński. Jak zaznaczał, metro musi być bardzo ostrożnie zaplanowane. – Obliczenia są rygorystycznie weryfikowane. Niedawno oceniono, że w perspektywie finansowej do 2013 r. 80% projektów było przeszacowanych w tych obliczeniach o 20% – wskazywał wicedyrektor.

Trzeba też pamiętać, że metro, choć wygodne, jest też kosztowne w eksploatacji. – Rozbudowa metra wiążę się z tym, że budżet na wozokilometry musi wzrosnąć, bilety tego nie zrekompensują. Oszczędności z autobusów nie będzie, bo kierujemy je na inne trasy, do bardziej potrzebujących obszarów – przypomniał Marek Chmurski. Jak wyliczył, w tym roku wydatki bieżące na komunikację sięgną kwoty 3,349 mld zł – to druga pozycja w budżecie po edukacji.

A może strefa płatnego parkowania?

Według dzielnicy część problemów związanych z zajmowaniem miejsc parkingowych przez osoby dojeżdżające do pracy na Woli rozwiązałaby strefa płatnego parkowania. O jej wprowadzenie apelował niedawno Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli. Jego zapał studził jednak Bartosiński. – Nasze doświadczenia pokazują, że włodarze dzielnic rezygnują z wprowadzania stref płatnego parkowania. Trzeba sobie zdawać sprawę, że wiążą się one z eliminacją ok. 30% miejsc postojowych, gdyż każde miejsce musi zostać legalnie wyznaczone i oznaczone. Rośnie też konflikt na granicy strefy – mówił Tadeusz Bartosiński. Jak przekazał, miasto nie planuje podnoszenia opłat za parkowanie, choć jest przewidziane rozszerzenie strefy oraz uszczelnienie pobierania opłat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5