Jak wykazano już wielokrotnie, w skali całej Polski za smog odpowiadają przede wszystkim piece służące do ogrzewania budynków. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, niska emisja odpowiada za 82-92,8% zanieczyszczeń powietrza. Zanieczyszczenia komunikacyjne to zaś 5,4–7%.
Sytuacja w miastach bywa jednak diametralnie inna. NIK w tym samym raporcie zwraca uwagę na lokalne uwarunkowania konkretnych miast. W Warszawie samochody odpowiadają już bowiem za 63% stężenia PM10.
Obszerna dyskusja dotycząca wpływu transportu na jakość powietrza odbędzie się już 14 marca w Warszawie podczas I Kongresu Czystego Powietrza, który organizowany jest przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR i Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Podczas debaty zaprezentowane zostaną opinie m.in. na temat elektromobilności, stref ograniczonego ruchu czy kwestii parkingowych.
W tej części Kongresu udział wezmą m.in.:
- Prof. dr inż. Wojciech Suchorzewski, Politechnika Warszawska,
- Dr inż. Marek Bauer, Katedra Systemów Transportowych, Politechnika Krakowska,
- Adrian Furgalski, Wiceprezes Zarządu, Zespół Doradców Gospodarczych TOR,
- Witold Nowicki, Wiceprezes Toyota Central Europe,
- A także przedstawiciele Polskiej Organizacji Branży Parkingowej i stowarzyszenia Miasto Jest Nasze.
Wśród prelegentów znajdą się przedstawiciele władz samorządowych, centralnych, naukowcy, aktywiści oraz przedstawiciele świata biznesu. Udział w Kongresie Czystego Powietrza jest nieodpłatny, ale podlega akredytacji. Zgłaszać można się za pośrednictwem strony
TOR Konferencje.