Pomimo medialnych informacji o spowolnieniu prac nad Centralnym Portem Komunikacyjnym i szprychami kontynuowane są prace analityczne. Jeden z ciekawych wątków dotyczy… Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej. Pełnomocnik ds. CPK zauważa, że linia ta może generować istotne potoki podróżnych.
Jak informuje Maciej Lasek, rządowy pełnomocnik ds. CPK, trwają prace przedprojektowe dla linii kolejowej nr 88 Węzeł CPK – Grójec – Warka. Realizowane jest rozszerzone studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Zadanie to realizuje konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz BBF.
Zadaniem wykonawcy jest też jednak kwestia przeanalizowania dojazdów z Grójca do Warszawy – także przy wykorzystaniu Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej na odcinki Grójec – linia kolejowa nr 12 (Skierniewice – Łuków). Podstawowy wariant zakłada więc przebudowę torów wąskotorówki na odcinku Grójec – Tarczyn (miejsce styku z tzw. eSeŁką), ale prowadzone są analizy dotyczące aspektów prawnych, finansowych i harmonogramowych możliwości uwzględnienia także odcinka Tarczyn – Piaseczno.
– Niewątpliwie kwestia kontynuacji prac nad Piaseczyńsko-Grójecką Kolejką Wąskotorową ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców powiatu piaseczyńskiego, dlatego też analizy dotyczące uwzględnienia linii wąskotorowej na odcinku Grójec – Tarczyn – Piaseczno Miasto powinny być kontynuowane. Już na aktualnym etapie prac widać, że linia wąskotorowa na odcinku Piaseczno – Grójec może generować istotne potoki pasażerskie, porównywalne z wieloma istniejącymi liniami normalnotorowymi obsługiwanymi w ruchu regularnym. Linia wąskotorowa w powiązaniu z LK8 w zakresie połączeń Grójca z Warszawą może stanowić konkurencyjne rozwiązanie w stosunku do transportu autobusowego i samochodowego indywidualnego – przekonuje minister Lasek w odpowiedzi na jedną z interpelacji.
Odcinki kolejki grójeckiej zostały zbudowane w latach 1898-1924. Ruch pasażerski zawieszono w 1991 r., a towarowy – pięć lat później. Obecnie jej właścicielem są władze samorządowe, a na wyremontowanym odcinku Piaseczno – Tarczyn odbywają się przewozy turystyczne. Na dalszym odcinku, w kierunku Grójca i Nowego Miasta nad Pilicą, zachował się w zasadzie zarośnięty korytarz linii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.