W sobotę, 25 listopada, zostanie otwarta obwodnica Leśnicy we Wrocławiu. Nową ulicą 11 Listopada zaczną jeździć nie tylko kierowcy, ale również dwie linie autobusowe: 107 i 148. Częścią nowej trasy jest wiadukt nad torami kolejowymi, dzięki któremu samochody i autobusy nie będą stały przed często zamykanymi rogatkami na ul. Żernickiej.
Koniec kolejnej wielkiej inwestycji komunikacyjnej we Wrocławiu! Kierowcy i rowerzyści będą mogli od soboty 25 listopada korzystać z nowej ul. 11 listopada i przebudowanej ulicy Kosmonautów. Dokończenie obwodnicy Leśnicy zmieni komunikacyjne zachodnią część stolicy Dolnego Śląska. – To obok realizowanej na wschodzie miasta Alei Wielkiej Wyspy największa inwestycja drogowa i infrastrukturalna prowadzona obecnie przez miasto. Trasa składa się z ul. 11 listopada (powstałej od al. prezydenta Kaczorowskiego do ul. Fieldorfa) i rozbudowanej ulicy Kosmonautów (od wysokości skrzyżowania z ul. Fieldorfa do kąpieliska Glinianki). Koszt inwestycji to ponad 181 milionów złotych. Ponad 134 miliony złotych dofinansowania z Unii Europejskiej, za które dziękujemy i prosimy o jeszcze, bo Wrocław będzie się rozwijał dalej, a unijne wsparcie jest dla nas bardzo ważne – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Ul. 11 listopada to zupełnie nowa trasa. Po jednej stronie znajduje się chodnik i dwukierunkowa droga dla rowerów oraz rondo na wysokości ulicy Halickiej. Ułatwi dojazd w kierunku lotniska, a także w kierunku szpitala wojewódzkiego i zamknie obwodnicę Leśnicy. Bardzo ważnym elementem infrastruktury jest wiadukt w ciągu ul. 11 listopada. Wiadukt umożliwi bezkolizyjny przejazd nad ruchliwą linią kolejową prowadzącą w kierunku Legnicy. To imponująca konstrukcja. – Zużyliśmy na nią 4500 metrów sześciennych betonu i 635 ton stali zbrojeniowej. Długość całkowita obiektu wraz ze skrzydłami to 173 metry, długość konstrukcji nośnej to 143 metry. Szerokość obiektu to 23 metry. Znajdzie się tu jezdnia, droga dla rowerów, a także chodnik. W sąsiedztwie wiaduktu są przejścia tunelowe, które pozwolą wygodnie przejść lub przejechać rowerem – wylicza Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Ulica Kosmonautów rozbudowana została tak, aby miała dwa pasy ruchu w kierunku centrum oraz AOW i dwa w kierunku Leśnicy. Przy skrzyżowaniach liczba pasów się jeszcze zwiększa z racji na relacje skrętne. Przy ul. Kosmonautów mamy po obu stronach dwukierunkowe drogi dla rowerów i chodniki. W miejscach, gdzie wskazane to zostało decyzją środowiskową ustawione zostały ekrany akustyczne. – To nie koniec inwestycji infrastrukturalnych, które zmieniają obraz zachodniego Wrocławia. W pobliżu planowanego szpitala onkologicznego wybudowaliśmy pętlę autobusową oraz nowy przystanek tramwajowy. Docelowo pozwoli on wysiąść lub wsiąść do tramwaju w sąsiedztwie szpitala onkologicznego, który buduje tu marszałek województwa ze środków rządowych. Tak więc szpital zostanie otoczony nową infrastrukturą drogową oraz tramwajową zrealizowaną przez miasto – mówi prezydent Jacek Sutryk. – Na ulicy Kosmonautów od ponad roku korzystamy bowiem z nowego torowiska na odcinku 2,2 km i sieci trakcyjnej. Posadziliśmy w nim rozchodnik. Ułożyliśmy tu blisko 13 tysięcy metrów sześciennych zielonego dywanu. To o blisko 4 tysiące metrów kwadratowych więcej niż liczy nasza murawa na Tarczyński Arena, która należy do największych w ekstraklasie – dodaje.
Ta inwestycja to również bardzo dużo nowych nasadzeń. Przy ul. 11 listopada będzie rosło 321 sztuk nowych drzew. Znaleźć tu można: lipy drobnolistne, klony jawory, klony czerwone, brzozy brodawkowate i brzozy papierowe. Przy ulicy posadzone zostały już piękne krzewy: tawuły japońskie, berberysy, kosodrzewina. Na wysokości ronda przy ul. Halickiej powstał ogród deszczowy.– Przy ul. Kosmonautów rośnie już prawie 400 drzew to: platany klonolistne, klony jawory, klony pospolite. Są to drzewa o parametrach jakie rzadko się sadzi. Mają od 30 do 36 cm obwodu, do 9 metrów wysokości i potrafiły ważyć nawet 800 kg. Kolejne nasadzenia na tej ważnej ulicy będziemy prowadzić jeszcze w tym miesiącu po oddaniu do użytku ulicy. Wykonawca będzie w najbliższych tygodniach prowadził jeszcze drobne prace wykończeniowe czy porządkowe wzdłuż inwestycji – mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Na przebudowywanej ul. Kosmonautów wybudowane zostały nowe przystanki tramwajowe i autobusowe. Na ul. 11 listopada pojawiły się nowe przystanki autobusowe.
Obwodnica Leśnicy, na którą zostanie przełożona droga krajowa nr 94, odciąży centrum osiedla, przede wszystkim ul. Średzką. Kierowcy jadący z centrum miasta do Miękini, Środy Śląskiej czy Zielonej Góry, od Glinianek przemierzają przebudowaną ul. Kosmonautów, która teraz ma cztery pasy ruchu. Na wysokości szpitala przy Fieldorfa, będą mogli skręcić w lewo, w ul. 11 Listopada. Z niej wjadą w al. Kaczorowskiego, która wyprowadza ruch niemal za Leśnicę, blisko granicy Wrocławia.
Autobus 107 aż na Pracze Odrzańskie
Z fragmentu obwodnicy Leśnicy - ul. 11 Listopada i wiadukt nad torami będący w jej ciągu - korzystać będą autobusy MPK. Znacznie zostanie wydłużona trasa autobusu 107. Obecnie Jerzmanowską dojeżdża do cmentarza („Jerzmanowo cmentarz”). Od 25 listopada z Jerzmanowskiej skręcać będzie w prawo w ul. 11 Listopada, przetnie Kosmonautów, pojedzie Fieldorfa, przez Stabłowice aż na Pracze Odrzańskie.
Mapa przedstawia dotychczasową trasę autobusu 107 oraz tę, która będzie obowiązywać od 11 listopada (graf. www.wroclaw.pl)
Autobus 148 bez przestojów na rogatkach
Linia 148, która obsługuje m.in. mieszkańców Żernik, Złotnik i Leśnicy, nie będzie kursowała ul. Żernicką przez tory kolejowe. Przed nimi zjedzie w Jerzmanowską, z niej w ul. 11 Listopada, przejedzie nad torami, na rondzie skręci w Halicką i Małopolską pojedzie starą trasą przez Złotniki na Leśnicę.
Mapa przedstawia dotychczasową trasę autobusu 148 oraz tę, która będzie obowiązywać od 11 listopada (graf. www.wroclaw.pl)
Na nowym odcinku trasy zabierze bądź wysadzi pasażerów na czterech przystankach, które obecnie omija: „Jerzmanowska 9”, „Jerzmanowska 17”, „Częstochowska” i „Halicka”.
Linie nocne 243 i 253
Minimalne zmiany dotkną kursów nocnych linii 243 i 253. Autobusy te jadące do Leśnicy będą z ulicy Średzkiej bezpośrednio wjeżdżały na pętlę "Leśnica", a w kierunku centrum pojadą przez ulicę Płońskiego, Trzmielowicką i Średzką. Ma to związek z planowanymi zmianami organizacji ruchu na ul. Średzkiej.
Otwarcie ul. 11 Listopada symbolicznie planowane było na datę 11 listopada, jednak trwające prace wykończeniowe, montaż systemu sterowania ruchem i nasadzenia dużych drzew wymusiły przesunięcie terminu na 25 listopada.