fot. Joee, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgWrocław, skrzyżowanie ulic: Dyrekcyjnej, Suchej, Hubskiej i Pułaskiego
Wrocław przymierza się do trzeciej edycji badań mających na celu poznanie zachowań komunikacyjnych mieszkańców stolicy województwa oraz dziewięciu okolicznych gmin. Wyniki posłużą uaktualnieniu modelu ruchu dla Wrocławia.
Wrocław planuje zlecić zewnętrznej firmie wykonanie kompleksowych badań ruchu w mieście i otoczeniu. Włodarze chcą poznać zachowania i preferencje transportowe mieszkańców – zarówno tych korzystających z własnych samochodów jak i komunikacji publicznej. Dane mają posłużyć aktualizacji posiadanego przez miasto modelu ruchu. To kolejna edycja badań, w przeszłości miasto dwukrotnie zleciło analizę ruchu – na przełomie 2010 i 2011 roku oraz na przełomie 2017 i 2018 roku. Badania obejmą tym razem również dziewięć gmin ościennych – Czernicę, Długołękę, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Miękinię, Oborniki Śląskie, Siechnice, Wisznię Małą i Żórawinę.
Do zadań wykonawcy będzie należało przeprowadzenie badań ankietowych w gospodarstwach domowych, wykonanie pomiarów natężenia ruchu drogowego, rowerowego i pieszego. Konieczne będzie również przeprowadzenie pomiarów potoków pasażerskich w autobusach miejskich, podmiejskich, międzygminnych i pracowniczych oraz w tramwajach a także przeanalizowanie wymiany pasażerskiej na przystankach. Badaniem objęte zostaną również potoki pasażerskie w pociągach, wymiana pasażerska na stacjach i dworcach kolejowych oraz autobusowych. Wykonawca będzie musiał pozyskać także pomiary wymiany pasażerskiej na lotnisku. Badaniami objęte będą również przewozy towarów wykonywane pojazdami dostawczymi i ciężarowymi. Wykonawca pozyska także dane na potrzeby określenia liczby miejsc pracy w rejonach komunikacyjnych.
Wykonanie badań poprzedzi kampania informacyjna skierowana do mieszkańców. Wszystko po to by bez problemów przeprowadzić badania ankietowe w gospodarstwach domowych. Miasto chce poznać ile osób tworzy gospodarstwo i ile posiada do dyspozycji samochodów, rowerów, hulajnóg czy motocykli. Przy okazji pytań wyjaśnić ma się kwestia w zakresie źródła zasilania pojazdów, a także najczęściej wykorzystywanych środków transportu publicznego. Badania dotyczyć będą także wieku, narodowości, wykształcenia, trybu pracy ankietowanych oraz posiadanych ulg na komunikację miejską, przyzwyczajeń podróżniczych i ich średniego dystansu oraz celu.
Ankieterzy sprawdzą przyczyny wyboru danego środka transportu, łączny czas podróży, liczbę pasażerów w aucie czy przesiadki. Miasto chce także poznać opinię mieszkańców na temat wprowadzenia opłat za wjazd do centrum dla wszystkich pojazdów lub ograniczenia ruchu samochodów dla poszczególnych typów pojazdów. Ankieterzy zapytają także o stosunek mieszkańców dla wprowadzenia przez miasto rozwiązań wspierających kursowanie tramwajów i autobusów jak wdrożenie priorytetu na skrzyżowaniach czy wydzielenie pasów kosztem pasów dla samochodów. Mieszkańcy wypowiedzą się także w kwestii zadowolenia z transportu publicznego, jego czystości, punktualności i dostępności dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się czy osób z wózkami dziecięcymi.
Wykonawca zobowiązany jest do zrealizowania badania ankietowego na próbie nie mniejszej niż 1 proc. mieszkańców każdego rejonu komunikacyjnego we Wrocławiu i co najmniej 1 proc. populacji każdego rejonu w otoczeniu Wrocławia. W obu przypadkach musi zachować strukturę wieku i płci. Zamawiający zaproponował dobranie próby badawczej metodą random route. Wszystkie wywiady zostaną wykonane w okresie od marca do czerwca 2024 roku, w dniach od środy do piątku – z pominięciem świąt, dni wolnych od pracy, okresów typowo urlopowych (np. przedłużone weekendy) i dni okołoświątecznych.
Pomiary natężenia ruchu drogowego będą wykonywane w 161 punktach od marca do czerwca w dniach od wtorku do czwartku. Z kolei natężenie ruchu rowerowego będzie prowadzone w 34 punktach . Zamawiający wymaga, aby pomiary odbywały się przy wykorzystaniu wyłącznie kamer lub urządzeń do automatycznego rejestrowania ruchu. Ruch pieszy będzie natomiast badany w 8 punktach. Istotne będzie rozróżnienie struktury kierunkowej ruchu ale także struktury rodzajowej z podziałem na osoby sprawne ruchowo, starsze, z bagażem, poruszające się z pomocą kul, z wózkami dziecięcymi, na wózkach oraz niewidome. Pomiary liczby pasażerów w pojazdach komunikacji zbiorowej oraz wymiany pasażerskiej na przystankach oraz na dworcach kolejowych i autobusowych również będą prowadzone od kwietnia do czerwca w dniach od wtorku do czwartku. Termin zakończenia kontraktu, którego efektem będzie raport z pomiarów, określono na wrzesień tego roku.
Składanie ofert w przetargu wyznaczono do 5 lutego. Warunkiem wyboru wykonawcy będzie spełnienie kryteriów ceny (60 proc.) oraz doświadczenia kierownika badań (20 proc.), doświadczenia eksperta do spraw pomiarów ruchu (10 proc.) oraz doświadczenia eksperta do spraw badań ankietowych (10 proc.).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.