Wszystko wskazuje na to, że od lipca wrocławianie tracą możliwość wygodnego podróżowania pociągami Polregio i Kolei Dolnośląskich na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kością niezgody są pieniądze – miasto nie chce więcej łożyć na kolej.
Jak przypomina wrocławska Gazeta Wyborcza, mieszkańcy mogą korzystać ze wspólnego biletu w granicach Wrocławia od 2013 r. Do przejazdu pociągami KD i Polregio upoważniają bilety okresowe na karcie Urbancard oraz papierowe – dzienne, trzydniowe czy tygodniowe. Obecna umowa obowiązuje tylko do końca czerwca, a strony nie porozumiały się co do jej przedłużenia.
Miasto i kolej nie mogą się dogadać odnośnie do wysokości dopłaty. Ta, uzależniona wcześniej od liczby pasażerów, sukcesywnie wzrasta – najbardziej między 2018 r. a 2019 r. z 4 do 9 mln zł. – Istotne jest dla nas, aby efektywnie wydawać publiczne pieniądze i płacić tylko za realnie przewiezionych pasażerów oraz mieć informację dotyczącą tego, ile osób korzysta z kolei. Dlatego zaproponowaliśmy oparcie rozliczeń na automatycznym systemie zliczania pasażerów, który byliśmy gotowi jako miasto przygotować i wdrażać – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka wydziału transportu w UM, cytowana przez Wyborczą.
W 2021 r. system zmieniono na ryczałtowy, w oparciu o liczbę zatrzymań pociągów. Za pół roku miasto zapłaciło 10 mln zł. Kwota ta miałby jednak w skali roku jeszcze bardziej wzrosnąć. – Druga strona przedstawiła jednak nierealistyczne oczekiwania finansowe w postaci 26 mln zł rocznie. Mimo że liczba pasażerów w transporcie publicznym, także w przewozach kolejowych, spadła – mówi Tyniec-Piszcz.
Kolej zapewnia, że jest gotowa na porozumienie. – 16 kwietnia br. Koleje Dolnośląskie, jak również Przewozy Regionalne, złożyły propozycję przedłużenia umowy na dotychczasowych warunkach. Do dziś nie otrzymaliśmy w tej sprawie odpowiedzi – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik KD, cytowany przez Gazetę Wyborczą.
Miasto jednak proponuje inne rozwiązanie. Na najbliższej sesji rady miasta ma być głosowana zmiana w taryfie, polegająca na wprowadzeniu „biletu zintegrowanego” w wysokości 18 zł – jako dopłacie do miesięcznych biletów kolejowych. Takie rozwiązanie jest jednak sporym krokiem wstecz, który może podważać wysiłki na rzecz zwiększania roli kolei w mieście i budowy kolei aglomeracyjnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.