Na ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu powstaną dwa kolejne przystanki wiedeńskie. W poniedziałek 10 czerwca ZDiUM rozpoczyna przebudowę przystanków Hutmen zlokalizowanych między al. Pracy a ul. Twardą. Trasa będzie cały czas przejezdna, tramwaje i autobusy będą kursować bez zmian. Należy jednak liczyć się z utrudnieniami.
Obszar jezdni przewidziany do podwyższenia zostanie wygrodzony a samochody będą go mijać jadąc środkiem jezdni po torowisku tramwajowym. Pasażerowie będą korzystać z przystanków tymczasowych zlokalizowanych w obrębie budowy.
Przystanki wiedeńskie, ale we Wrocławiu
Na tym ważnym ciągu komunikacyjnym będzie to druga para tego typu przystanków. Wiosną minionego roku ZDiUM przebudował przystanki Bzowa (Centrum Historii Zajezdnia). Poza tym we Wrocławiu przystanki wiedeńskie znajdują się na ul. Traugutta, Piłsudskiego, Hubskiej, Trzebnickiej. Najnowsze lokalizacje to ul. Pomorska i mosty Pomorskie.
Peron wiedeński to rodzaj przystanku tramwajowego, który po raz pierwszy zrealizowano w Wiedniu. Jego konstrukcja polega na podniesieniu jezdni do poziomu chodnika, co umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju osobom o ograniczonej mobilności, seniorom, rodzicom z wózkami dziecięcymi. Rozwiązanie takie dodatkowo spowalnia ruch samochodowy i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.
Nie tylko przystanki. Co jeszcze zrobi ZDiUM w pobliżu al. Pracy?
Zakres prac obejmuje całkowitą przebudowę dwóch peronów na przystankach Hutmen położonych w pobliżu skrzyżowania z aleją Pracy. Podniesiony zostanie nie tylko poziom jezdni, ale również standard wszystkich elementów pasa drogowego i wyposażenia przystanków.
Nowe płytki na peronach, przyjazna rosnącym drzewom nawierzchnia wodoprzepuszczalna oraz nadwieszana, nowoczesne i komfortowe meble przystankowe.
W ciągu pięciu miesięcy wykonawca zrealizuje:- przystanki wiedeńskie z masy mineralno-bitumicznej;
-
chodniki i perony z kostki betonowej;
-
ścieżkę rowerową z masy mineralno-bitumicznej;
-
w bezpośredniej bliskości drzew nawierzchnię Terraway oraz nawierzchnię z kostki betonowej na pomostach podwieszanych;
-
w rejonie przejść dla pieszych oraz wzdłuż peronów - pasy płytek integracyjnych kierunkowych typu STOP.
Na obydwu przystankach zaprojektowano nową infrastrukturę: wiaty pięciosegmentowe ze szkła hartowanego z zabezpieczeniami pro ptasimi, nowoczesne słupki, ławki i kosze.
Generalnym wykonawcą prac jest firma Rotomat. Inwestycja powinna zakończyć się w październiku a jej koszt to 2,1 mln zł.