Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław dostanie 65 mln zł na „tramwaj do Jagodna” bez tramwaju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław dostanie 65 mln zł na „tramwaj do Jagodna” bez tramwaju
mat. UM Wrocław
W ramach II naboru programu inwestycji strategicznych Wrocław otrzymał maksymalną pulę – 65 mln zł – na realizację „trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno”. Chodzi o budowę 2,7-kilometrowej wydzielonej jezdni autobusowej w rezerwie terenu pod tramwaj. Jak wskazuje magistrat, budowa torowiska tramwajowego jest w tej chwili „obiektywnie niemożliwa” z uwagi na przecięcie z linią kolejową nr 285 i braku rozstrzygnięć co do kierunków jej rozbudowy. W przyszłości jednak możliwe ma być wprowadzenie tramwajów.

W poniedziałek (30 maja) podano wyniki II naboru w ramach programu inwestycji strategicznych Polskiego Ładu, mającego być rekompensatą za utracone przychody samorządów w związku ze zmianami podatkowymi. Większość środków trafi jednak do mniejszych gmin, a projekty dużych miast zostały potraktowane po macoszemu – kryteria oceny ani listy rankingowe nie są publikowane. Są jednak wyjątki – Wrocławiowi udało się uzyskać maksymalną dostępną pulę 65 mln zł na budowę „trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno”.

Chodzi o budowę 2,7-kilometrowego korytarza tramwajowego w miejscu zapowiadanej trasy tramwajowej na Jagodno, która znalazła się w najnowszej wersji Wrocławskiego Programu Tramwajowego, wyznaczającego kierunki rozwoju sieci komunikacji szynowej do 2030 r. Opis projektu obejmuje przebudowę i rozbudowę ul. Bardziej, Buforowej i Kajdasza. Z uwagi na trudności i uwarunkowania Wrocław zrealizować chce na razie jedynie I etap projektu, czyli wydzieloną jezdnię autobusową „z elementami przygotowania pod przyszłą trasę tramwajową”. Korytarz ma obsługiwać rozwijające się osiedla na Jagodnie. W ciągu najbliższych kilku lat – w zasięgu dojścia 500 m do przystanku – znajdzie się 20 tys. mieszkańców.

Dlaczego nie tramwaj? – To, co jest największą przeszkodą – niezależną od nas – jest brak przepisów, które regulowałyby jak miałyby przecinać się szlaki tramwaje i kolejowe, choć technicznie nie wydaje się to trudne. Do końca też nie wiemy, czy rozbudowywana będzie linia kolejowa nr 285 – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. Jak przypomina, linia ta jest rewitalizowana, a samorząd wojewódzki ubiegał się o środki Kolej+ na jej rozbudowę o drugi tor – z przejazdem w poziomie szyn, natomiast Wrocław postulował budowę wiaduktu. – Po to, by nie ograniczać ruchu południowych osiedli. Przy rewitalizowanej linii jednotorowej ruch kolejowy będzie niewielki, ale przy dwóch torach może się okazać, że ruch kołowy byłby utrudniony – mówi Sutryk.

Na razie jednak projekt samorządu wojewódzkiego znajduje się na liście rezerwowej programu Kolej+. Trwają też w PKP PLK prace nad wstępnym studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego – do czasu ich zakończenia miasto nie spodziewa się decyzji co do kształtu skrzyżowania linii kolejowej i drogi. – Dopóki nie będą rozstrzygnięte te kwestie, nie będzie tramwaju. Nie chcemy tracić czasu, przygotowujemy projekt korytarza transportowego, dla którego – jak sądzę – pod koniec roku będziemy mieli wszystkie stosowne pozwolenia, łącznie z decyzjami środowiskowymi. W pierwszej kolejności chcemy puścić tam autobusy, zdejmując tym samym buspasy z istniejących jezdni. Kiedyś będą mogły pojechać tramwaje – mówi prezydent Sutryk.

„Wyseparowanym korytarzem” autobusy będą dojeżdżać aż do Dworca Głównego. – W tej chwili projektujemy odcinek od al. Armii Krajowej do Hubskiej / Kamiennej. Znajdujące się tam torowisko chcemy tak zaprojektować, by mogły po nim jeździć autobusy [to m.in. kwestia m.in. istniejącej podsypkowej nawierzchni torowiska czy słupów trakcyjnych w międzytorzu – red.] – mówi Sutryk. Dalej autobusy dojadą wydzielonym pasem wzdłuż Hubskiej do Suchej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5