Kierowcy Vozilli okrążyli kulę ziemską ponad 100 razy, za kierownicą spędzili prawie 30 lat, a jeden z użytkowników przekroczył rekordową liczbę tysiąca wypożyczeń. Mijają dwa lata od otwarcia Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych we Wrocławiu.
Vozilla jest pierwszą miejską wypożyczalnią samochodów elektrycznych w Polsce. Użytkownicy usługi mogą korzystać z miejskich udogodnień, takich jak: możliwość jazdy buspasami, bezpłatne parkowanie w miejskich strefach czy 200 specjalnych miejsc parkingowych w centrum.
Vozilla wyjechała na wrocławskie ulice 4 listopada 2017 roku. – Za nami aktywne dwa lata, podczas których na bieżąco staraliśmy się reagować na sugestie użytkowników, usprawniać system oraz wprowadzać nowości. Projekt od początku cieszy się dużym zainteresowaniem i jego popularność nie słabnie. Notujemy stały wzrost liczby nowych użytkowników – mówi Miłosz Franaszek, szef projektu Vozilla.
Vozilla od początku funkcjonowania cieszy się dużym zainteresowaniem wrocławian i odwiedzających stolicę Dolnego Śląska, zyskując stałych, aktywnych użytkowników. Obecnie w systemie zarejestrowanych jest blisko 60 tys. użytkowników, którzy w czasie 15 mln minut przejechali ponad 4 mln. kilometrów.
Rekordowy kierowca skorzystał z samochodu elektrycznego 1061 razy, przejeżdżając łącznie 12 tys. km. Z kolei inny użytkownik okazał się prawdziwym testerem miejskich elektryków – wypróbował aż 219 z dostępnych 240 aut.
Obecnie we flocie dostępne są trzy modele samochodów: Nissan Leaf, Renault ZOE oraz Nissan e-NV200. Ze względu na liczbę dostępnych aut we flocie najbardziej oblegany jest Leaf, którym użytkownicy wykonali ponad 80% całkowitego czasu wszystkich przejazdów.
Wraz z rozwojem usługi wydłużył się średni czas przejazdów, po pierwszym roku wynosił 16 min, obecnie jest o 9 min dłuższy. Statystyczna prędkość podróży Vozillą to 26 km/h. Z kolei najdłuższa przejechana trasa na jednym ładowaniu liczy 233 km – nie jest to jednak rekord całkowitego wypożyczenia. We wrześniu 2019 r. jeden z użytkowników wykonał przejazd o długości 553 km, podczas którego sam ładował auto.
Pierwsza połowa drugiego roku funkcjonowania Vozilli przyniosła znaczące zmiany w usłudze. W marcu operator uzupełnił aplikację mobilną o nowe funkcjonalności m.in funkcję radar, system poleceń czy możliwość zgłaszania usterek. Równocześnie wprowadzono miesięczne subskrypcje Team Vozilla, których posiadacze mogą jeździć ze stałą zniżką -30%. Pojawiły się też trzy strefy zróżnicowanej płatności, na podstawie których rozliczane są koszty przejazdu.
– Celem wprowadzenia systemu strefowego było zwiększenie dostępności naszych samochodów w miejscach, w których jest na nie największe zapotrzebowanie. Po kilku miesiącach widzimy już efekty tego rozwiązania, przede wszystkim auta Vozilli coraz rzadziej pozostawiane są na obrzeżach, gdzie wcześniej stały nieużywane przez kilka dni – podkreśla Miłosz Franaszek.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy przeprowadzono również pierwsze roszady we flocie. Najbardziej wysłużone Nissany Leaf, które towarzyszyły usłudze od początku jej wprowadzenia, zostały zastąpione przez elektryki francuskiego producenta – Renault. 2 kwietnia udostępniono w Vozilli 40 modeli ZOE.
W maju operator nawiązał współpracę z jednym z największych operatorów jednośladów na minuty w Polsce. W efekcie na ulicach Wrocławia pojawiło się 200 skuterów elektrycznych Vozilla by blinkee.city. Jednoślady będą częścią floty Vozilli także w kolejnych latach.