Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław Główny: Inspiracją dla rewitalizacji dworce zagraniczne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-03-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław Główny: Inspiracją dla rewitalizacji dworce zagraniczne
Fot. Grupa 5 Architekci
Wrocławski Dworzec Główny otrzymuje kolejne nagrody za projekt rewitalizacji. - W Polsce właściwie nie było przeprowadzanych modernizacji historycznych obiektów dworcowych w takiej skali - mówi Rafał Zelent z pracowni Grupa 5 Architekci, który w drugiej części rozmowy z "Rynkiem Kolejowym" opowiada, jak podczas prac udało się połączyć stare z nowym.

Rynek Kolejowy: Sporym wyzwaniem jest łączenie starego z nowym. Wymogi współczesne dot. funkcjonalności znacznie się różnią od tego, co się kiedyś budowało. Jak się udało państwu te połączyć - tak, żeby nowoczesność nie przesłaniała tego, co historyczne?

Rafał Zelent, z pracowni Grupa 5 Architekci, odpowiedzialnej za projekt rewitalizacji:
Od początku pracy nad projektem konkursowym staraliśmy się przyjąć i wdrożyć czytelne metody projektowania, zgodne z założeniami Karty Ateńskiej. Założyliśmy, że historyczna struktura i unikalne detale - po pozbyciu się późniejszych naleciałości i nawarstwień powstałych w ciągu ostatnich 70 lat - stanowią unikalną i zamkniętą całość. Wszelkie ingerencje w tę tkankę oraz niezbędne interwencje techniczne i technologiczne powinny wręcz wyróżniać się oraz poprzez użyty kontrast materiałowy i kolorystyczny podkreślać elementy historyczne.

Współpracowaliśmy od samego początku ze znaną nam ze wcześniejszych wspólnych projektów parą wrocławskich architektów i konserwatorów Krystyną i Pawłem Kirschke, będących jednocześnie autorami ekspertyz konserwatorskich dla budynku dworca. W toku wspólnych dyskusji uczyliśmy się poznawać i klasyfikować poszczególne elementy historyczne obiektu tak, aby nie stracić jego najwartościowszych detali i utrzymać w miarę jednolitą historycznie stylistykę. Metoda kontrastu widoczna jest zarówno w detalu, jak i podejściu do wszystkich nowo powstałych kubaturowych obiektów, właściwe we wszystkich obszarach dworca, hal peronowych i otoczenia.

Czy trudno było odnowić obiekt, w którym różne okresy przyniosły tak dużo naleciałości? Jak udało się połączyć te elementy z różnych epok, lat itp.?


To kwestia wstępnych analiz, rozpoznania konserwatorskiego i podejmowania wyborów. Wraz z zagłębianiem się w prace projektowe, a potem uczestnicząc na placu budowy w procesie realizacji, uczyliśmy się podejmować tego typu decyzje. Ewoluowały one często przez cały proces projektowy. W obiekcie takiej klasy, jak wrocławski Dworzec Główny - który był co najmniej czterokrotnie przybudowywany, nie wspominając już o wielu doraźnych prowizorycznych remontach - powstało dużo tymczasowych naleciałości, a z kolei wiele atrakcyjnych detali i wykończeń uległo degradacji. Dzięki stałej współpracy z autorami ekspertyz konserwatorskich proces decyzyjny przebiegał sprawnie, choć niepozbawiony był burzliwych dyskusji. W trakcie tych prac krystalizowały się decyzje wyboru podstawowych faz historycznych budynku, jakie zamierzaliśmy uwypuklić.

Czy i na jakich obiektach publicznych, w tym dworcach, państwo się wzorowali?

Analizowaliśmy podobne w skali i stylistyce historycznej modernizacje dworców niemieckich, jak Drezno i Lipsk. Dodatkową inspiracją były podobne obiekty zrealizowane w Mediolanie, Londynie i Zurichu oraz w Sydney w Australii. W celu zapoznania się z bliska z możliwymi problemami oraz przyjętymi w podobnych realizacjach rozwiązaniami przed przystąpieniem do prac nad projektem budowlanym udaliśmy się całym zespołem na wycieczkę po świeżo zmodernizowanych dworcach niemieckich. Z uwagi na fakt, iż w tamtym czasie w Polsce właściwie nie było przeprowadzanych modernizacji historycznych obiektów dworcowych w takiej skali, poza własną inwencją twórczą, projekty te były właściwie jedynym źródłem inspiracji.

Jaki jest dominujący styl (okres), na którym państwo się opierali? I skąd taki wybór?

Finalnie postanowiliśmy uwypuklić zderzenie przeważającej monumentalnej neogotyckiej architektury pałacowej z pierwszej fazy realizacji budynku dworca z nowoczesnością secesji z trzeciej jego przebudowy. Wydobycie podziałów i rozwarstwienia wzmacnia cały efekt kontrastu ilustrującego jednocześnie sprzeczności architektury XIX wieku. Ten wybór - ukazujący również historię zmian, jakie zachodziły w architekturze dworca na przestrzeni lat - wydawał nam się najsłuszniejszy, a jednocześnie pozostający w zgodzie z pierwotnym założeniem niefałszowania historii i wyróżnienia poszczególnych wybranych faz realizacji obiektu.

Jak przebiegały prace nad ustaleniem tego właściwego, historycznego dworca?

Dzięki rozpoznaniu i analizie już od etapu konkursu stopniowo zbliżaliśmy się do decyzji projektowych widocznych w realizacji. Ze względu na ekstremalnie krótki czas, jaki inwestor mógł przeznaczyć na okres prac przedprojektowych - studiów, analiz i badań obiektu oraz wyjątkowo skąpą jego dokumentację archiwalną, wiele decyzji podejmowaliśmy i korygowaliśmy już w trakcie prac budowlanych na skutek dokonywanych odkryć. Tak było np. ze szkliwioną cegłą ściany podniesionego peronu czy też snycerką drewnianych witryn kasowych w hali dworcowej, kolorem elewacji dworca lub wystrojem i kolorystyką poszczególnych pomieszczeń.

Pierwotnie na etapie konkursu i prac nad projektem budowlanym zakładaliśmy postępowanie z elementami konserwatorskimi zgodne z dzisiejszymi trendami. To znaczy zakonserwowanie i zachowanie jedynie odkrytych oryginałów - nawet, jeżeli zachowały się na fragmentach - z jednoczesnym pozostawieniem pustych ścian i sufitów, jako tła dla pierwotnych elementów. W trakcie licznych spotkań komisji konserwatorskiej, powołanej przez miejskiego konserwatora zabytku, przeważyła jednak opcja odtwarzania pełnej dekoracji w skali całych pomieszczeń na podstawie interpretacji odkrytych czy zachowanych fragmentów. We współpracy z autorami ekspertyz konserwatorskich staraliśmy się wyeliminować wszelkie naleciałości, wyróżniając w czytelny sposób dwa naszym zdanie najbardziej charakterystyczne okresy z historii dworca.

Skąd decyzja o zachowaniu i odtworzeniu powojennych neonów z nazwą stacji oraz informacją o kasach biletowych?


Pomijając niewątpliwą atrakcyjność i dobry styl tych neonów, to decyzja była czysto sentymentalna, podyktowana raczej tożsamością i identyfikacją miejsca w pamięci współczesnych wrocławian. Dodatkowo jest to naszym zdaniem naprawdę udany element wystroju wnętrza z lat raczej ubogich w dobra stylistykę.

Czy dokonali państwo jakichś ciekawych odkryć podczas modernizacji dworca?

Żałujemy, ale nie odkryto siedmiokondygnacyjnego podziemnego szpitala, tuneli metra i podziemnej kolejki do Berlina. Z odkryć mniej sensacyjnych pozostały nam "tylko" wspomniane już drewniane witryny kasowe i szkliwiona cegła na ścianach ryzalitu centralnego i podniesionego peronu hali kasowej oraz liczne wtórnie zamurowane otwory drzwiowe i okienne w ścianach budynku. Ciekawym odkryciem wydają się również odsłonięte w wielu miejscach budynku fragmenty polichromii na ścianach i sufitach poszczególnych pomieszczeń - dawnych poczekalni I, II i III klasy oraz wyjątkowo dobrze zachowany heraldyczny wystój ryzalitu wschodniego z pierwszej neogotyckiej fazy realizacji budynku.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Przestrzeń

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Redakcja/inf. pras. 09 września 2023

Wyremontowany dworzec Bydgoszcz Zachód otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2023

CPK zapowiada wielkie postępowanie na budowę terminala i dworca

Przestrzeń

Zobacz również:

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Przestrzeń

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Redakcja/inf. pras. 09 września 2023

Wyremontowany dworzec Bydgoszcz Zachód otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2023

CPK zapowiada wielkie postępowanie na budowę terminala i dworca

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5