Komunikacja aglomeracyjna wokół Wrocławia ma ulec rewolucji. Samorządy zaprezentowały właśnie projekt zwiększenia liczby połączeń i wozokilometrów, które połączą stolicę Dolnego Śląska z podwrocławskimi gminami. Na trasy ma wyjechać ponad 100 nowych autobusów, w tym sporo elektrobusów.
Autobusy o numerach 9xx są liniami miejskimi – strefowymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem, a gminami ościennymi. Wrocław i gminy aglomeracji są na ostatnim etapie rozstrzygania przetargu, który pozwoli wejść Wrocławiowi, Wiszni Małej, Czernicy i Długołęce na zupełnie nowym poziom komunikacji zbiorowej.
graf. UM Wrocław – Niech przemówią liczby. Obecnie autobusy aglomeracyjne wykonują 3,5 mln wozokilometrów, a po pełnym wdrożeniu nowych zmian, będzie to o prawie 2 mln więcej czyli 5,5mln km. Obecnie połączenia aglomeracyjne obsługują 72 autobusy, a będzie ich ponad 100. Obecnie mamy 27 linii aglomeracyjnych, a będą 32 linie. Do tego nowe, w tym elektryczne autobusy, a kursy zostaną zagęszczone i pojawią się dodatkowe połączenia weekendowe – wyliczał wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur.
Łącznie w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany przetarg – nowe autobusy wykonają prawie 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji (to 41 podróży na księżyc i z powrotem). Dzięki tej współpracy w aglomeracji pojawi się 70 fabrycznie nowych autobusów. Chodzi m.in. o linie zaczynające swoją numerację od 9xx łączącymi Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.
graf. UM Wrocław
– Co szósty pojazd będzie zeroemisyjny czyli elektryczny. Wszystkie pozostałe autobusy będą spełniały najwyższe normy emisji spalin, tj co najmniej Euro 6D. Wszystkie pojazdy mają być klimatyzowane i niskopodłogowe, wyposażone również m.in. w WiFi, USB, a także – co szczególnie ważne – w defibrylator AED. – wskazywał Marcin Golański sekretarz gminy Czernica mówiąc nie tylko o pojazdach które pojawią się w jego gminie, ale generalnie w całej aglomeracji.
To jest najważniejsze – by te autobusy nie różniły się jeśli chodzi o jakość taboru, wyposażenie czy dostępność od tych które obsługują Wrocław. By cała aglomeracja miała tak samo wysoki poziom obsługi komunikacyjnej. Co ważne, wrocławianie jeżdżący tylko w granicach Wrocławia autobusy z cyfrą 9 na początku numeru mogą traktować jak zwykłe autobusy miejskie. Obowiązują w nich bilety okresowe i czasowe, można kupić bilet na jednorazowy
– Wszystkie autobusy będą przystosowane do równoczesnego przejazdu 2 osób na wózkach inwalidzkich. Autobusy będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi – dodawał Wojciech Błoński wójt gminy Długołęka.
Rozszerzony zostanie system UrbanCard i integracja systemów – we wszystkich pojazdach pojawią się kasowniki Urbancard.
– 20 lat temu, gdy zaczynaliśmy budować komunikację aglomeracyjną - autobusy międzygminne pokonywały 1,3 mln kilometrów, w 2024 roku autobusy pokonają 4 razy więcej bo ponad 5,4 mln wozokilometrów. Żeby pokazać skalę - autobusy międzygminne w ciągu roku 135 razy okrążają ziemię. – opisywała Paulina Tyniec-Piszcz dyrektor Wydziału Transportu w magistracie.
Całość zadania to koszt około 700 mln złotych brutto. Ta integracja aglomeracyjna będzie w przyszłości obejmować nie tylko transport tramwajowy i autobusowych ale też kolejowy.
– Pierwsze zmiany są już wdrażane. Na początku marca uruchomiliśmy weekendowe połączenia do Żórawiny - dwóch linii autobusowych: 903 i 913: 38 kursów w soboty i 27 kursów w niedziele (wcześniej linie te kursowały wyłącznie w dni robocze) Od najbliższego piątku 5 kwietnia rusza pakiet rozwiązań na liniach międzygminnych łączących Wrocław z Wisznią Małą, Miękinią i Długołęką - dodawała Tyniec-Piszcz.
Na czym będą polegały zmiany wyjaśniał Jakub Bronowicki, wójt gminy Wisznia Mała.
– Pojawi się nowa oferta komunikacyjna dla Szewc i Kryniczna – To całkowicie nowa linia 905 - w relacji: Szewce – Wrocław Kromera (17 kursów w dni robocze i 14 kursów w dni wolne), Do tego linia 908 zyska przedłużenie wybranych kursów do Kryniczna (17 kursów w dni robocze – wdrożenie tej zmiany nastąpi właśnie od 8 kwietnia).
Nastąpią także zmiany w kierunku Miękini. Zwiększy się częstotliwość kursowania linii 923 i 938. Uruchomionych zostanie 26 nowych kursów do Wilkszyna w dni robocze – to linia 923, zaś linia 938 tu nastąpi uruchomienie 10 nowych kursów do Lutyni.
Planowane zmiany w komunikacji między Wrocławiem a Długołęką opisywał wójt tej gminy Wojciech Błoński.
– Tu już reorganizujemy komunikację w dni wolne. To linia 911 i 921 – zmiana obsługi Oleśniczki i Brzeziej Łąki (uruchomienie 20 nowych kursów w sobotę i 19 nowych kursów w niedzielę na linii 921). To także zmiany na liniach 914 i 924 – zmiana obsługi miejscowości Domaszczyn i Kamień, obsługa Bykowa, Borowej i Stępnia (uruchomienie 20 nowych kursów w sobotę i 16 nowych kursów w niedzielę na linii 924 oraz 3 nowe kursy na linii 914);
Jak dodawał Błoński także linia 931 zwiększy liczbę kursów do Kiełczówka (dotychczas co drugi kurs, po zmianie każdy kurs).
graf. UM Wrocław – Pierwsze zmiany wprowadzimy już od najbliższego piątku. A w najbliższą niedziele w czasie wyborów samorządowych wszyscy w granicach Wrocławia tramwajami i autobusami mogą jeździć bezpłatnie – przypominał wiceprezydent Mazur.