Na przełomie listopada i grudnia, po trzech latach przerwy, na ulice Wrocławia powróciła linia 0. Nie ma już wariantów "L" i "P" oraz nie kursuje w każdy dzień tygodnia. Wpływ na nową formułę "zerówki" miały m.in. badania potoków pasażerskich z 2018 oraz późniejsze.
Linia 0, jaką pamięta wielu mieszkańców Wrocławia, zaczęła kursować w 1948 roku. W kolejnych dekadach zyskała oznaczenie 0L “lewe” i 0P “prawe”, co nawiązywało do kierunku ruchu wskazówek zegara i do odwrotności tego.
"Zerówka" została zawieszona w 2021 roku, a
głównym powodem był remont ulicy Pomorskiej i placu Staszica, które znajdowały się na trasie tej linii. W związku z tym, jesienią 2023 roku, miejscy urzędnicy informowali, że na razie wspomniana linia będzie zastąpiona między innymi liniami 4, 15 i 16, zapewniając bezpośrednie przejazdy na najważniejszych odcinkach.
Wpływ na nową formułę miały m.in. badaniaDawna trasa linii 0L i 0P wyznaczona była m.in. przez Przedmieście Świdnickie, place Orląt Lwowskich i Jana Pawła II, Kępę Mieszczańską, Nadodrze i Ołbin, a dalej w kierunku placu Grunwaldzkiego - dużego węzła przesiadkowego. Taki układ powodował, że tramwaje okrążały centrum Wrocławia.
Dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia Monika Kozłowska-Święconek, tłumaczyła w listopadzie, że "tylko na jednej czwartej trasy tramwaje miały być wykorzystywane w okolicach średniej, a na pozostałych odcinkach tramwaje woziły po kilku, kilkunastu pasażerów". To był jeden z powodów rezygnacji z trasy z 2021 roku.
W związku z tym zapytaliśmy, na jakich danych opierało się miasto
przy decyzji o wznowieniu kursowania "zerówki". – Badania na linii 0L i 0P wykonywany były w ramach
Kompleksowego Badania Ruchu (KBR) w 2018 roku. Badania napełnienia na liniach 4, 14, 15, 16 na odcinkach po trasie linii, miały miejsce w okresie 1 września 2023 – 14 lutego 2024, czyli po wprowadzeniu zmian w siatce połączeń autobusowych i tramwajowych we wrześniu 2023 roku – tłumaczy "Transportowi Publicznemu" Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
graf. Urząd Miejski Wrocławia
Kultowa "zerówka" stała się linią turystyczną Trudno nie odnieść wrażenia - chociaż w czasie listopadowej konferencji to nie wybrzmiało wprost - że linia 0 po nowemu stała się linią o charakterze typowo turystycznym. Świadczyć mogą m.in. dni kursowania oraz dobór trasy. Prócz ogrodu zoologicznego pasażerowie na trasie zobaczą m.in. Halę Stulecia, Most Grunwaldzki, dworzec Wrocław Główny, Teatr Muzyczny Capitol (z charakterystyczną zapowiedzią przystankową), Operę czy Stare Miasto 0 poprzez przejazd przez
ulicę Szewską.Pewnym novum jest to, że jest to linia całoroczna i obsługiwana nowoczesnym taborem. – Ponieważ faktyczny transport na starej trasie linii 0 przejęły inne linie, to obecne zerówka ma z jednej strony wartość sentymentalną dla mieszkańców, z drugiej turystyczną dla przyjezdnych. Zahacza o kilka dużych parkingów – zaznacza Joanna Urbańska-Jaworska. Urzędniczka nawiązuje do przykładu berlińskiego autobus linii 100. – Podobnie linia 0 będzie wykorzystywana też przez wrocławian, ponieważ jak wskazują najnowsze dane KBR pieszy ruch weekendowy trenduje ku centrum miasta.
Przypomnijmy. Nowa linia 0 kursuje tylko w soboty i niedziele z częstotliwością co 20 minut. Do 30 kwietnia 2025 roku będzie przemierzać ulice miasta w godz.12-21. Natomiast od 1 maja do 31 października 2025 roku – w godz. 9-22:30. Przejazd jest płatny, obowiązują bilety według taryfy miejskiej. UMW deklaruje, że do obsady taborowej będą kierowane wagony Moderus Beta i Gamma.