66 nowych autobusów dostosowanych do osób o szczególnych potrzebach, co szósty z nich zeroemisyjny, a także możliwość zakupu biletu w kasowniku w pojazdach – to udogodnienia, które czekają na pasażerów komunikacji miejskiej podróżujących autobusami linii 9xx łączących Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą. Miasto podpisało umowy na obsługę tych połączeń. Do ich realizacji posłużą autobusy SOR oraz Mercedes.
Gmina Wrocław zawarła umowy z dwoma przewoźnikami – Kłosok oraz Nowak Transport. Obsłużą oni w sumie 17 linii aglomeracyjnych 9xx łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą oraz cztery linie miejskie. Rozwiązanie wejdzie w życie w drugiej połowie 2025 roku - 11 miesięcy od podpisania umów, wartych, około 700 milionów złotych. Będzie obowiązywało przez 6 lat.
6 lat i 30 mln wozokilometrów
W ciągu tych sześciu lat autobusy przejadą ponad 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji. To dystans równy 41 podróżom na księżyc i z powrotem.
Linie, na których pojawią się nowe autobusy: aglomeracyjne: 904, 905, 908, 911, 914, 920, 921, 924, 928, 930, 931, 941, 944, 945, 955, 961, 964 oraz miejskie: 108, 120, 121 + 115 (tylko w weekendy)
Autobusy SOR i Mercedes
Przewoźnicy przeznaczą do obsługi linii 66 autobusów – 20 marki Mercedes-Benz i 46 SOR - z opcją uruchomienia kolejnych sześciu w trakcie realizacji umów. 11 pojazdów z tej puli to te elektryczne typu solo, dwa kolejne dostępne będą w ramach opcji. Autobusy będą nowe, niskopodłogowe i klimatyzowane. Będzie można podładować w nich komórkę czy laptopa oraz skorzystać z ogólnodostępnego wi-fi.
– Są tak wyposażone, że niektórzy nie będą chcieli wyjść z takiego autobusu – dodaje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Autobusy będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów o szczególnych potrzebach. Będą również wyposażone w ratujące życie defibrylatory AED.
Jednocześnie kierowcy dostaną do dyspozycji autobusy obudowane systemami wspomagającymi bezpieczną jazdę, w tym asystentem hamowania z ostrzeżeniami optycznymi i akustycznymi, doświetleniem zakrętów, alko-blokadą dla kierowcy czy systemem wykrywania pieszych i rowerzystów w pobliżu autobusów.
Urbancard w autobusach podmiejskich
Autobusy o numerach 9xx są liniami aglomeracyjnymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem, a gminami ościennymi (Czernica, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice, Żórawina, Wisznia Mała, Miękinia, Długołęka).
– W zakresie współpracy z sąsiednimi samorządami nie mówimy ostatniego słowa, dalej rozwijamy aglomerację, ale ten wymiar komunikacyjny jest bardzo ważny – podkreśla Jacek Sutryk. – To znacząca umowa również ze względu na kwotę, którą można określić jako astronomiczną: 700 mln zł. Dziękuję włodarzom gmin, z którymi współpracujemy. To kolejna ważna umowa obok porozumienia umożliwiającego poruszanie się pociągami legitymując się Urbancard.
Już na 12 liniach, tych do Kątów Wrocławskich i Czernicy oraz Wiszni Małej i Żórawiny obowiązuje system Urbancard. Natomiast za niespełna rok – po wejściu w życie nowych umów – biletowa rewolucja Urbancard zagości na kolejnych liniach w Wiszni Małej, Czernicy, a także w Długołęce.
– Wprowadzenie systemu Urbancard w kolejnych gminach to istotny krok w procesie integracji transportu zbiorowego w aglomeracji. Nasza współpraca jest przemyślana i kompleksowa, a zmierza w jednym kierunku: wzmocnienia komfortu i bezpieczeństwa. Będziemy mieli więc nowoczesny i wygodniejszy tabor oraz uproszczone narzędzia do zakupu biletów – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia
– Spieszę z wyjaśnieniem, dlaczego Urbancard nie działa jeszcze na terenie gminy Długołęka. Jesteśmy związani innym kontraktem, ale od sierpnia, gdy zaczną kursować te wspaniałe nowe autobusy, zacznie i u nas obowiązywać Urbancard – zapewnia Wojciech Błoński, wójt gminy Długołęka.