MPK Wrocław kontynuuje swoje działania na rzecz zeroemisyjnego transportu miejskiego i rozpoczyna testy kolejnego już autobusu wodorowego. Tym razem pora na nowoczesny Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazd oferuje innowacyjne rozwiązania technologiczne, które mają szansę wnieść nową jakość do codziennej komunikacji miejskiej.
Zaprezentowany w 2019 roku, podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie, zeroemisyjny Solaris Urbino 12 hydrogen prędko zaskarbił sobie sympatię wielu miejskich przewoźników w Europie. Firma Solaris dostarczyła już łącznie ponad 370 pojazdów napędzanych ogniwem paliwowym do ponad 30 miast w Europie, a kolejne 500 jest w trakcie realizacji. W listopadzie wodorowy model Solarisa zostanie poddany zaawansowanym testom wrocławskiego MPK, który – przygotowując się do przyszłego rozszerzenia floty o pojazdy wodorowe – weryfikuje autobusy różnych producentów, by dokonać świadomego wyboru technologii najlepiej odpowiadającej potrzebom miasta.
Transport, który oddycha czystym powietrzem
Zaawansowana technologia wodorowego ogniwa paliwowego, zasilającego autobus, eliminuje emisję spalin i hałas, które tak często towarzyszą transportowi publicznemu. Solaris Urbino 12 hydrogen ma potencjał, aby usprawnić stale rozwijającą się komunikację miejską we Wrocławiu, jednocześnie tworząc zdrowsze otoczenie dla mieszkańców.
Zasilanie wodorowe autobusu pozwala na cichą, płynną jazdę bez hałasu i wibracji typowych dla silników spalinowych, co przekłada się na większy komfort podróży zarówno dla pasażerów, jak i mieszkańców okolicznych osiedli. Jego tankowanie trwa zaledwie kilka minut w zależności od dostępnej infrastruktury, co zapewnia elastyczność operatorom transportu.
– Bardzo się cieszę, że możemy spotkać się tutaj, aby wspólnie powitać kolejny krok MPK Wrocław w stronę przyszłościowego, przyjaznego środowisku transportu. Dziś oficjalnie rozpoczynamy testy Solarisa Urbino 12 hydrogen – pojazdu, który jest zarówno innowacyjny technologicznie, ale także zeroemisyjny. Nasza misja w MPK Wrocław to coś więcej niż transport – czujemy odpowiedzialność za jakość życia mieszkańców Wrocławia i przestrzeń miejską. Dlatego testujemy różne rozwiązania, aby podjąć świadomą decyzję, która najlepiej odpowie na potrzeby transportu miejskiego we Wrocławiu – mówi Witold Woźny, prezes MPK.
Zasięg i moc, które robią różnicę
– Ten niezwykle zaawansowany technologicznie pojazd oferuje zasięg nawet 350 kilometrów przy zachowaniu wszystkich zalet napędu elektrycznego. Autobus charakteryzuje się niskim poziomem hałasu, zaś jedynym produktem reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym jest para wodna – wyjaśnia Waldemar Wlazło, Dyrektor Sprzedaży z Solaris Bus & Coach – Cieszymy się, że MPK Wrocław testuje nasz autobus i docenia korzyści, jakie technologia wodorowa przynosi miejskiej komunikacji. To pojazd stworzony nie tylko z myślą o ekologii, ale też o komforcie i efektywności eksploatacyjnej.
Autobus wyposażono w pięć kompozytowych butli umieszczonych na dachu, które mogą pomieścić aż 37,5 kg wodoru. Wysoka wydajność Urbino 12 hydrogen sprawia, że jest to pojazd idealnie dopasowany do miejskiego środowiska.
Komfort i dostępność dla pasażerów
Solaris Urbino 12 hydrogen został zaprojektowany z myślą o wygodzie wszystkich pasażerów, co czyni go idealnym pojazdem dla miejskiej przestrzeni. Autobus posiada niskopodłogową konstrukcję i szerokie wejścia. Wyposażony w rampę, umożliwia dostęp osobom o ograniczonej mobilności, rodzicom z dziećmi w wózkach czy osobom starszym. Przestronne wnętrze zostało przemyślane tak, aby zapewnić komfort podróżnym. Tu podkreślić trzeba, że tradycyjne autobusy posiadają ok. 30 miejsc siedzących, wodorowy Solaris może ich mieć aż 37 – rozmieszczonych w sposób wygodny i dostępny dla wszystkich pasażerów.
Atutem pojazdu jest również system utrzymywania temperatury w przedziale pasażerskim oparty na technologii pompy ciepła, która efektywnie wykorzystuje ciepło generowane przez ogniwo paliwowe. To innowacyjne rozwiązanie pozwala na komfortową temperaturę wewnątrz pojazdu nawet zimą, jednocześnie eliminując konieczność stosowania ogrzewania na paliwa kopalne. Dzięki temu autobus jest zeroemisyjny przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych, a pasażerowie mogą cieszyć się komfortem podróży.
MPK Wrocław stawia na ekologię
– Dziękuję Solaris Bus & Coach za współpracę przy wdrażaniu tego innowacyjnego rozwiązania oraz wszystkim, którzy wspierają MPK Wrocław na drodze do zrównoważonego transportu. Czyste powietrze, cicha i bezpieczna komunikacja to coś, na co zasługujemy wszyscy. Jestem przekonany, że nasze dzisiejsze działania przybliżają Wrocław do tej wizji. Zapraszam do bliższego poznania naszego nowego autobusu – mówi Witold Woźny.
Przypomnijmy, że miasto właśnie rozstrzygnęło przetarg na
nowe autobusy elektryczne oraz prowadzi ogromny
przetarg na dzierżawę autobusów spalinowych.