Zanim tramwaje MPK dojadą do nowej pętli w rejonie ul. Karmelkowej, wrocławski magistrat chce zwiększyć przepustowość trasy na Klecinę. Jeszcze przed wakacjami poznamy wykonawcę mijanki na ul. Przyjaźni przy przystanku "Sąsiedzka".
Można powiedzieć, że budowa nowej trasy tramwajowej na Klecinę jest etapowana. Etap pierwszy to wspomniana mijanka, która wykonana zostanie na części odcinka ul. Przyjaźni pomiędzy ulicami Sąsiedzką a Braterską. Drugi etap
realizowany do 2029 roku, to przedłużenie trasy w osiedlu – przez rzekę Ślężę do planowanej pętli przy skrzyżowaniu ulic Karmelkowej i Kupieckiej. Tutaj wkrótce mają rozpocząć się konsultacje społeczne z mieszkańcami.
Tramwaj na Klecinę. Mijanka bez peronu, ale z drzewami Mijanka powstanie po północnej stronie ul. Przyjaźni – pomiędzy posesjami o numerach 83C i 85. Nowa infrastruktura pozwoli przede wszystkim tramwajom jadącym od centrum na wyminięcie się z tymi jadącymi do centrum. Obecnie poza dwutorem przy skrzyżowaniu z al. Karkonowską, gdzie wagony muszą czekać na przyjazd składu od Kleciny, pozostały nieco ponad kilometrowy to jeden tor.
Inwestycja ta nie należy do skomplikowanych. Żeby można wybudować dodatkowy tor o długości 65 metrów, trzeba będzie wyrównać w tym miejscu teren oraz przenieść część słupów podtrzymujących sieć trakcyjną. Projektanci zaproponowali tutaj przede wszystkim torowisko zabudowane w płytach prefabrykowanych na podbudowie betonowej. Do tego okolice zwrotnic będą zalane betonem, na którym ma zostać wykonana faktura kostki. Żeby zminimalizować charakterystyczny zgrzyt w czasie przejeżdżania przez zwrotnice, po obu stronach zainstalowane zostaną smarownice torowe.
materiały MPK Wrocław | Planowana mijanka na ulicy Przyjaźni
Inwestycja nie obejmie za to modernizacji żadnego z dwóch peronów przystanków "Sąsiedzka". W zamian za wycinkę kilku drzew i krzewów, wzdłuż ul. Przyjaźni zaplanowane są tzw. nasadzenia kompensacyjne w postaci drzew (Śliwa wiśniowa i Grab pospolity) oraz krzewów (Ligustr pospolity). W sumie będzie to 42 drzew i 474 krzewów. Dodatkowo po północnej stronie mijanki powstanie żywopłot.
Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej mijanki podpisano w połowie października 2022 roku. Budowa wspomnianej mijanki będzie miała oczywiście wpływ na kursowanie tramwajów. Według aktualnych założeń linie 7 i 17 przestaną kursować na Klecinę pomiędzy 21 czerwca a 29 sierpnia. MPK Wrocław jednak zastrzega, że termin ten może ulec zmianie w związku z innymi inwestycjami prowadzonymi w mieście.
Cena i gwarancja na prace - warunki dla wykonawcy Wykonawcy zainteresowani tym kontraktem inwestycyjnym mogą składać swoje oferty do 28 kwietnia do godz. 9. Decydującym kryterium będą: cena (60 proc.) oraz okres udzielonej gwarancji (40 proc.).
Wybrany wykonawca będzie miał blisko pół roku (168 dni) na przeprowadzenie prac budowlanych, które nie mogą rozpocząć się wcześniej niż pod koniec maja. Budowa torowiska i nasadzenia drzew wraz z odbiorami miałyby zakończyć w połowie listopada tego roku.