16 – to najważniejsza obecnie liczba związana z mostami Chrobrego, których otwarcie zbliża się wielkimi krokami. Ile mają długości, ile szerokości? Jak długo teoretycznie będą użytkowane? Ile kosztowały? Przedstawiamy cyfry i przypominamy zdjęcia z prób obciążeniowych.
Otwarcie nowych mostów Chrobrego planowane jest na trzeci weekend września, dlatego liczba 16 jest teraz najważniejsza. Na pewno dla kierowców, pasażerów autobusów, rowerzystów i pieszych, którzy będą przeprawiali się nad wodą pomiędzy Sępolnem a Swojczycami.
Tak wyglądają mosty w liczbach:
83 – miliony złotych kosztowała ich budowa,
4 – linie autobusowe MPK kursujące przez mosty,
330 – metrów torowiska (na przyszłość),
40 – ton minimalnego udźwigu,
50 – metrów długości mostu nad kanałem żeglugowym,
153 – metry długości nad kanałem powodziowym,
27 – metrów szerokości całkowitej (w tym ścieżek rowerowych i chodników),
19 987 – ton betonu,
906 – ton stali,
3 – liczba przęseł łukowych,
100 – projektowany okres użytkowania obiektu w latach.
Torowisko, które zostało ułożone podczas kończącej się budowy, przyda się w przyszłości. Będzie częścią trasy tramwajowej na Swojczyce. Jest ona dopiero w fazie projektowania. Na razie mostami pojadą autobusy MPK: 115, 118, 315 i nocne 259.
– Nośność nowoczesnych przepraw pozwala przyjąć dłuższe modele autobusów, a także samochody, pieszych i rowerzystów. Warto podkreślić, że na starych nie było ścieżek rowerowych – powiedział Krzysztof Świercz, Wrocławskie Inwestycje.
W momencie otwarcia nowych stare, które znajdują się obok, zostaną zamknięte i będą nieprzejezdne. Jeszcze nie ma ostatecznej decyzji, co do ich przyszłości. Pod uwagę brana jest m.in. rozbiórka. Po pierwsze stan techniczny obiektów jest kiepski, a po drugie nie mają dużych walorów architektonicznych.
Spółka Wrocławskie Inwestycje nadzorowała budowę, którą wykonywała firma Trakcja. Zadanie nie skończy się jednak w momencie przełożenia ruchu na nowe mosty ze starych. Częścią całej inwestycji jest przebudowa okolicznych, dojazdowych dróg. Gdy obiekty będą przejezdne, wykonawcy zajmą się pracami przy skrzyżowaniu Mickiewicza i Monte Cassino, czego nie mogą robić teraz – gdy pojazdy jeżdżą starymi przeprawami.
Z budową mostów związane są także przebudowy ulic, włącznie z nowymi chodnikami i ścieżkami dla rowerów, przy skrzyżowaniach po drugiej stronie: Swojczyciej z Marca Polo i Monopolową oraz Swojczyckiej z Mydlaną. Zakończenie planowane jest na październik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.