Wrocław właśnie poinformował o rozpoczęciu procedur związanych z uruchomieniem przetargu na budowę trasy tramwajowej na Swojczyce. Przetarg ma zostać opublikowany w ciągu kilku następnych dni. Realizacja nowej, 1,7-kilometrowej trasy ma zająć 24 miesiące od momentu zawarcia umowy.
– Wybudowaliśmy już TAT na zachodzie Wrocławia, budujemy na południu. Teraz kolej na wschodnie rozwijające się osiedle. Pierwszy krok już zrobiliśmy budując nowe mosty Chrobrego wraz z torowiskiem tramwajowym. Teraz przed nami inwestycja
, która pozwoli przedłużyć trasę tramwajową z Sępolna o blisko dwa kilometry na Swojczyce, a także rozbudować infrastrukturę drogową i podziemną. Zgodnie zapowiedzią w wakacje rozpoczynamy kolejny etap działania proceduralnego przy tym zadaniu. Wysyłamy w piątek dokumentację do dziennika urzędowego Unii Europejskiej, kilka dni potem przetarg pojawi się na stronie Wrocławskich Inwestycji – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
To będzie bardzo duże zadanie infrastrukturalne obejmujące przebudowę i budowę infrastruktury drogowo-torowej. Wybudowane zostanie blisko 2 km nowego torowiska, jedna nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana.
– Powstanie 14 przystanków w tym: tramwajowo-autobusowe podwójne - 8, dwustronny - 1 szt., tramwajowe 2 szt., autobusowe 3 szt. Żeby tramwaj mógł pojechać na Swojczyce wybudowana zostanie nowa stacja prostownikowa i kilometry sieci trakcyjnej oraz jej zasilania. Tramwaje i autobusy będą poruszały się głownie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym. Podczas tej inwestycji zastosujemy rozwiązania ekologiczne pozwalające na wprowadzenie elementów zielonych w infrastrukturę przystankową oraz będziemy retencjonować wody gruntowe - wyjaśnia Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Pętla na Swojczycach będzie zielona. Zostanie obsadzona wewnątrz drzewami. W środku pętli tramwajowej teren będzie m.in. zagospodarowany jako zbiornik rozsączająco-odparowujący w formie meandrującego rowu. Zieleń i retencja w różnym zakresie zostanie też wprowadzona na przystanki komunikacji miejskiej. Ciekawym zastosowaniem będą zielone dachy wiat, na których ułożone zostaną maty rozchodnikowe. Powstaną muldy chłonne. Posadzonych będzie około 380 drzew m.in. klony, lipy, sosny czy topole, a także dziesiątki tysięcy krzewów. Niektóre drzewa, które mogłyby zagrozić sieciom podziemnym zostaną posadzone w specjalnych modułach antykompresyjnych wraz z systemem napowietrzająco-nawadniającym.
– W ramach inwestycji przebudowywana będzie duży fragment ulicy Swojczyckiej i odcinek ulicy Mickiewicza prowadzący od pętli do nowych mostów Chrobrego, powstanie nowy łącznik z Marco Polo na wysokości ulicy Mydlanej. Inwestycja obejmie ingerencję w 7 skrzyżowań. W sumie przebudowane zostanie blisko 1,8 km jezdni, powstanie 2,7 km nowych dróg dla rowerów, ok. 6 km nowych chodników – wylicza Andrzej Biegus, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Wybudowany zostanie park and ride wraz z jezdnią manewrową. Parking pomieści 166 aut w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i dla aut elektrycznych. Nawierzchnia parkingu zaprojektowana jest jako przepuszczalna. W ramach inwestycji powstaną także parkingi rowerowe. Zadanie obejmie także bardzo duży zakres przebudowy, rozbudowy i budowy infrastruktury podziemnej, a także nadziemnej. Przewidziano budowę prawie 380 latarni oświetleniowych, budowę kliku kilometrów sieci wodociągowej wraz z przewiertem pod kanałami przeciwpowodziowym i nawigacyjnym na Odrze, a także przebudowa i budowa kilkunastu kilometrów sieci energetycznej niskiego oraz średniego napięcia. Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przebudowa sieci gazowej, telekomunikacyjnej.
Planuje się, że wykonawca będzie miał 24 miesiące na wykonanie prac od momentu podpisania umowy.
Przypomnijmy, że Wrocław chce dofinansować realizację zadania ze środków europejskich z programu FEnIKS, o
czym piszemy tutaj.