Wrocławskie MPK wraca do pomysłu budowy nowej zajezdni tramwajowej na zachodzie miasta. Nowa baza ma powstać na Nowych Żernikach i pomieścić około 150 tramwajów. Do tego Wrocław przekazał też najnowsze informacje dotyczące tras tramwajowych na Swojczyce, Jagodno, Maślice, Psie Pole, Klecinę oraz do szpitala na Borowskiej.
Dzisiaj, 13 lutego, odbyła się specjalna konferencja prasowa poświęcona rozwojowi komunikacji miejskiej na terenie Wrocławia. Tematem spotkania były plany dotyczące budowy nowej zajezdni tramwajowej, a także zamierzenia związane z budową nowych tras tramwajowych.
Nowa zajezdnia na Żernikach
– Mówimy o projektach już trwających, a niebawem ogłosimy te zaplanowane na najbliższe 5 lat. Obecnie trwa np. procedura wyłaniania korytarzy na Psie Pole. By to wszystko zrealizować potrzebujemy nowej zajezdni – podkreśla prezydent Jacek Sutryk.
W związku z zapotrzebowaniem na więcej połączeń i rozrastającą się flotę wrocławskiego MPK, powstanie nowa zajezdnia tramwajowa. Zajezdnia ma powstać przy alei Architektów. Jes
t to więc powrót do planów MPK Wrocław sprzed kilku lat. To zupełnie nowy obiekt o charakterze modułowym, co pozwoli skutecznie rozbudowywać jego pojemność wraz z dostępnością kolejnych środków finansowych. To obiekt nowoczesny, spełniający najlepsze standardy ekologiczne, zautomatyzowany w zakresie, na który będą pozwalały możliwości technologiczne, sprzętowe i finansowe. Zgodnie ze wstępnymi założeniami, które będą odpowiednio zdefiniowane w koncepcji funkcjonalno-architektonicznej, zajezdnia ma pomieścić około 150 pojazdów i ma być zaopatrzona w stanowiska myjni całopojazdowej, wydzielone stanowiska do kompleksowego sprzątania wnętrza tramwajów, tokarkę podtorową, lakiernię oraz halę warsztatową w pełni wyposażoną do naprawy poszczególnych podzespołów.
Odzyskać stracone umiejętności
Jak mówił prezes MPK Wrocław, Witold Woźny, przewoźnikowi zależy na odbudowie “utraconego” potencjału w zakresie remontów wagonów tramwajowych, dlatego też MPK chce położyć duży nacisk na rozwój swoich warsztatów.
– Obecne zajezdnie tramwajowe mają już bardzo symboliczne możliwości powiększenia pojemności. Jednocześnie mamy świadomość, że w kolejnych latach liczba tramwajów potrzebnych do zapewnienia właściwego wykonania zaplanowanych przewozów będzie rosła. Nowa zajezdnia w tej części miasta jest koniecznością – dodał prezes Woźny.
Swojczyce pierwszą nową trasą
Na konferencji przekazano również aktualne informacje dotyczące kolejnych planowanych inwestycji tramwajowych. W pierwszej kolejności wspomniano o trasie na Swojczyce, która zdaniem Moniki Kozłowskiej-Święconek, dyrektorki Biura Zrównoważonej Mobilności jest najbardziej zaawansowana jeśli chodzi o nowe trasy tramwajowe w stolicy Dolnego Śląska.
Przypomnijmy, że aktualnie
trwa projektowanie tej trasy, które ma zakończyć się w pierwszym kwartale bieżącego roku, natomiast przetarg na właściwe prace budowlane ma w tym przypadku ruszyć w drugim kwartale bieżącego roku. Nowa trasa będzie liczyła 1,6 kilometra długości i miałaby zostać oddana do użytku w 2026 roku. Warto zaznaczyć, że jej częścią są nowe Mosty Chrobrego,
oddane do użytku kilka miesięcy temu, na których wykonano już torowisko tramwajowe.
Wrocław gotowy do projektowania trasy na Jagodno. Z zastrzeżeniem
Kolejnym projektem, jaki będzie chciał realizować Wrocław jest trasa na Jagodno. Jak przypomniała Kozłowska-Święconek, jak na razie nie jest możliwa budowa właściwej trasy tramwajowej, gdyż miałaby ona przecinać się z linią kolejową 285, z Wrocławia do Świdnicy, a aktualnie nie ma przepisów umożliwiających krzyżowanie się w jednym poziomie tras tramwajowych oraz linii kolejowych. Przedstawicielka magistratu zapewniła jednak, że gdy tylko pojawią się takowe przepisy, to samorząd od razu zleci przetarg na projekt tej trasy.
Jak na razie mieszkańcom Jagodna będzie musiała wystarczyć wydzielona
trasa autobusowa (która zostanie wykonana z elementami tramwajowymi), której budowa już trwa, a jej oddanie do użytku zapowiedziano na lipiec przyszłego roku.
Najdłuższa nowa trasa do realizacji
Trzecia inwestycja to tramwaj na Maślice. Także w tym przypadku trwa już
projektowanie nowej trasy, które ma zakończyć się w drugim kwartale 2025 roku.
Klecina wkrótce ze zleceniem projektu. Będzie drugi tor na Przyjaźni
Następna nowa trasa to tramwaj na Klecinę, którego projekt ma zostać zlecony w tym roku. Wraz z budową nowej, niespełna 2-kilometrowej trasy, ma powstać także drugi, brakujący tor na ulicy Przyjaźni. Wcześniej, jako etap tej inwestycji zaplanowano budowę mijanki, której projekt jest już gotowy.
Kilometr linii do szpitala
W przyszłym roku ma ruszyć także przetarg na budowę krótkiego, kilometrowego
odcinka do szpitala przy Borowskiej. Wiele wariantów trasy na Psie Pole
Ostatnią inwestycją, o której wspomniano podczas dzisiejszej konferencji
jest tramwaj na Psie Pole. Aktualnie trwa opracowywanie studium korytarzowego dla tej linii w ramach których wybrane zostaną co najmniej dwa z dziewięciu przedstawionych wariantów. W tym roku władze miasta planują szerokie konsultacje dotyczące wybranych korytarzy.