Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław: Nowe przejścia. Magistrat docenia pieszych, kierowcy są wściekli

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław: Nowe przejścia. Magistrat docenia pieszych, kierowcy są wściekli
fot. Bartosz Józefiak
Wrocławski magistrat coraz bardziej premiuje ruch pieszy. Nowe przejścia mają powstać na niezwykle ruchliwym rondzie Reagana, kolejne przy ul. Legnickiej i Grabiszyńskiej, już działają nowe pasy i światła na Świdnickiej. Przybywa naziemnych przejść dla pieszych, co oczywiście nie podoba się wielu kierowcom, bo spowalnia ruch aut. Władze Wrocławia konsekwentnie chcą jednak odchodzić od kładek i przejść podziemnych na rzecz pasów w poziomie jezdni.

Po latach protestów nareszcie widać zmiany

Nowe pasy powstają przy najbardziej ruchliwych ulicach, co spędza sen z powiek kierowcom. Piesi już korzystają z pasów, które łączą dwie części deptaka na ul. Świdnickiej przecięte wielopasmową ul. Kazimierza Wielkiego. To przejście od miesięcy wzbudza ogromne kontrowersje, bo powstało dokładnie nad (obecnie odnawianym) przejściem podziemnym. Dodatkowo kolejne pasy z sygnalizacją znajdują się raptem kilkaset metrów dalej. W tym wypadku obawy kierowców częściowo się spełniły, bo dwie sygnalizacje tak blisko siebie wpływają na płynność ruchu. Przepowiadanego Armagedonu jednak nie ma.

Za to na pewno będzie więcej kontrowersji, bo urzędnicy już planują budowę kolejnych świateł w innym newralgicznym punkcie. Nowe przejścia połączą plac Grunwaldzki z rondem Reagana. Na środku ronda znajduje się największy węzeł przesiadkowy w mieście. Do tej pory pasażerowie musieli korzystać z podziemnych tuneli, żeby dostać się do tramwajów i autobusów. To rozwiązanie od lat było krytykowane przez mieszkańców i ruchy miejskie. Urzędnicy w końcu posłuchali ich głosów. Od kilku tygodni światła na rondzie działają w takim trybie, jakby przejścia naziemne już istniały. Tak urzędnicy chcieli się upewnić, że ich wyznaczenie nie spowoduje dodatkowych korków.

– Brak zgłoszenia utrudnień w ruchu ze strony MPK i ZDiUM oznacza, że nowe przejścia naziemne przy rondzie Reagana będą mogły powstać w trzech miejscach, łącząc wyspę centralną placu z dwoma mniejszymi wyspami: z przystankami tramwaju nr 1 oraz dzielącą przejścia w kierunku kampusu Politechniki. Trzecia zebra będzie prowadzić w
kierunku ulicy Szczytnickiej. Na wszystkich przejściach pojawi się sygnalizacja świetlna. Roboty chcemy zrealizować wiosną – mówi Tomasz Stefanicki, oficer pieszy Wrocławia.

Koniec z kładkami i przejściami podziemnymi

Wrocław jako pierwsze miasto w Polsce doczekało się urzędnika zajmującego się wyłącznie interesem pieszych. Już sam ten fakt wskazuje, w którym kierunku podąża polityka magistratu. Wygląda na to, że oficer w najbliższym czasie będzie miał co robić.
W planach urzędników są kolejne przejścia. – Priorytetem jest dla mnie integracja układu przystanków "Rynek", przy ul. Kazimierza Wielkiego. Dzisiaj piesi muszą się sporo nabiegać, by dojść na swój przystanek. To złe rozwiązanie, dlatego chcę, by nowe pasy połączyły perony przedzielone przez skrzyżowanie z ulicą Ruską – tłumaczy Tomasz Stefanicki.

Urzędnicy rozważają też pojawienie się pasów się pod kładkami dla pieszych przy bardzo ruchliwych ulicach: Grabiszyńskiej i Legnickiej, a także na Legnickiej przy ul. Młodych Techników - nad przejściem podziemnym. W tych miejscach konieczna również powstaną światła, dlatego te inwestycje zależą od stanu miejskiej kasy.

Zdenerwowani kierowcy pytają: Po co w ogóle wyznaczać nowe pasy w miejscach, gdzie są już przejścia podziemne lub kładki górą? Urzędnicy tłumaczą, że korzystanie z tuneli lub kładek jest czasochłonne i niewygodne, zwłaszcza dla rowerzystów, niepełnosprawnych czy osób starszych.

– Krytycy tych zmian często argumentują, że nowe światła spowodują spowolnienie ruchu. Tak nie będzie. Dzięki koordynacji z istniejącą sygnalizacją, kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej nie odczują zmian, ale piesi i rowerzyści – owszem. Władze Wrocławia będą konsekwentnie inwestować w przejścia naziemne. Zmiany będą wprowadzane stopniowo, ale na pewno z tego nie zrezygnujemy. To element polityki mobilności miasta – dodaje oficer pieszy.

We Wrocławiu przybywa również drobnych rozwiązań, jak wysepki czy wyniesione
przejścia dla pieszych. – Podniesione przejście powstało ostatnio przy Teatrze Lalek. To również wpływa na uspokojenie ruchu i poprawę bezpieczeństwa pieszych – mówi Tomasz Stefanicki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5